برکات دفاع مقدس از نگاه امام خمینی (ره)/ همه می‌دانند که باید در مقابل آمریکا بایستند

امام خمینی (ره) در پیام به ملت ایران در سال ۶۷، جنگ و محاصره را عامل پیشرفت و اختراعات بیان کردند و فرمودند: «ما در شرایط جنگ و محاصره توانسته‌ایم آن همه هنرآفرینی و اختراعات و پیشرفت‌ها داشته باشیم. ان‌شاءاللّه در شرایط بهتر زمینه کافی برای رشد استعداد و تحقیقات را در همه امور فراهم می‌سازیم.»
کد خبر: ۴۰۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 17July 2020

برکات دفاع مقدس از نگاه امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در دوران هشت سال دفاع مقدس، ایران در جنگی نابرابر، حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد، از مستشاران خارجی کمک نگرفت، روی پای خود مردانه ایستاد، در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید و خود را به عنوان قدرتی که می‌تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد، تثبیت کرد.

نگاه و واکنش حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی کشورمان به جنگ تحمیلی قابل توجه است؛ رهبری که با پشت سر گذاشتن یک دوره سخت و تاریک، قرار بود نهال نوکاشته انقلاب را پاسداری کند، با جنگی نابرابر مواجه می‌شود که کمر به نابودی ایران و اسلام بسته است.

باید به جنگ با تمام مشقات و آسیب‌هایی که برای انقلاب نوپای ایران داشت، تحریم اقتصادی را هم اضافه کرد تحریمی که در راستای همان جنگ نظامی بود و هر دو یک هدف را دنبال می‌کردند؛ ولی در نهایت، هم انقلاب اسلامی داوم یافت و هم مردان عمل در میدان جنگ و اقتصاد، کشور خود را شکوفا کردند.

در ادامه بخشی از فرمایشان حضرت امام خمینی (ره) در خصوص آموزه‌ها و برکات دوران هشت سال دفاع مقدس را می‌خوانید:

جنگ تحمیلی، میدان عمل

«یکی از برکات این جنگ تحمیلی برای ملت ما همین معناست که ما سربازان‌مان و جوانان و دانشجویان افسری ما در دانشکده افسری، علاوه بر تحصیل دوره‌های دانشکده، عملاً در جبهه‌ها حاضر می‌شوند و تعلیمات عملی می‌بینند و در علوم عملی، این میزان است، نه خواندن. خواندن مقدم عمل است و شما امروز در میدان‌ها عمل را هم یاد می‌گیرید.»

تجربه‌ای ارزشمند و مقدس

«تجربه انقلاب اسلامی در ایران، با خون‌بهای هزاران شهید و مجروح و خراب شدن منزل‌ها و به آتش کشیده شدن خرمن‌های کشاورزان و کشته شدن تعداد بسیاری در بمب‌گذاری‌ها و اسیر شدن فرزندان انقلاب و اسلام به دست دژخیمان بعث عراق و هزاران‌گونه تهدید و فشار اقتصادی و جانی به دست آمده است.»

هیچ منتی بر گردن ما نیست

«خدا را سپاس می‌گزاریم که منت هیچ قدرت و کشوری و ابرقدرتی در جنگ، بر گردن ما نیست و مردم کارآزموده و متوکل ما با استعانت از ذات مقدس کبریا، یکه و تنها و مظلومانه بر‌مشکلات بسیاری از طرح و عملیات و بسیج و آموزش نیروها تا نیاز تسلیحاتی کشورمان فائق آمده است. و علاوه بر موفقیت‌های اعجازگونه‌ای که در صحنه‌های دفاع از کشور اسلامی و بیرون راندن متجاوزین از هزاران کیلومتر، به تحولات شگرف صنعتی از قبیل راه‌اندازی کارخانجات و دیگرگونی در خطوط تولید و ساختن و اختراع ده‌ها وسایل پیشرفته و مدرن نظامی، آن‌هم بدون حضور هیچ مستشاری و بدون هیچ‌گونه کمک خارجی، دست یافته‌ایم.»

باید روی پای خودمان بایستیم

«ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم؛ انزوا اگر پیدا شد، انسان خودش را بهتر پیدا می‌کند. دیروز چند تا، دو سه تا جوان آمدند و یک تفنگی را، که من خوب نمی‌شناسم تفنگ چه هست، آوردند نشان دادند، گفتند: این را ما خودمان درست کردیم. وقتی هم به ارتش نشان دادیم، گفتند صحیح است و خوب است و وسایل را فراهم می‌کنیم. این برای این است که چنانچه ما منزوی نبودیم، هیچ وقت به فکر این کار نمی‌افتادند.»

شخصیت خودمان را در محاصره اقتصادی پیدا می‌کنیم

«شما دیدید در این جنگ تحمیلی که پیش آمد و محاصره اقتصادی ما شدیم، خود ایرانی‌ها خود ارتشی‌ها این قطعات را درست کردند. اگر قبل از این بود، یکی از آن قطعات را نمی‌توانستند درست کنند؛ از باب اینکه شخصیت‌شان را گم کرده بودند، می‌گفتند باید متخصص بیاید. من اعتقادم است که اگر ما در محاصره اقتصادی یک ده سال، پانزده سال واقع بشویم شخصیت خودمان را پیدا می‌کنیم؛ یعنی همه مغزهایی که راکد بودند در آن وقت و نمی‌توانستند فعالیت بکنند به فعالیت می‌افتند.»

«امروز متفکران ملت بزرگ ما، در اثر محاصره اقتصادی، مغزهای خود را به کار انداخته‌اند و نقصان‌های موجود را به طور چشمگیری رفع و زیان‌های ناشی از محاصره را با کوشش شبانه‌روزی خود به مقدار زیاد جبران نمودند. امروز دولت ایران با پشتیبانی ملت، قوی‌تر و سرسخت‌تر در مقابل دشمنان ایستاده است.»

فشارها موجب ثبات بیشتر ایران می‌شود

«تاکنون ندیدند یک حکومتی که وقتی که جنگ بشود، همه مردم جنگجو هستند. وقتی که محاصره اقتصادی بشود، افکار همه مردم توجه به این پیدا می‌کند که ما باید خودکفا باشیم و متخصصین ما مشغول می‌شوند و افکار خودشان را به راه می‌اندازند و قدرت خودشان را به راه می‌اندازند و ایران را مستغنی می‌کنند از خارج. و من به شما اطمینان می‌دهم که اگر تا یک مدتی ما در این فشارها باشیم، ایران بیشتر ثبات پیدا می‌کند و مغزهای متفکر مکتبی ایران بیشتر به کار می‌افتد و ایران را خودکفا می‌کند.»

تحریم اقتصادی، تحفه آسمانی

«مهم این است که امروز همه، همه چیز را بر روی ما بسته‌اند و این خود، نعمتی برای ما بوده است. وقتی همه درها بسته شد و فکرها باز، می‌بینید که فعالیت‌ها آغاز شد و همه‌جا کانون فعالیت است.‌... و می‌بینید قریب دو سال است که جنگ را به خوبی به پیش می‌برند.»

«همین تحریم اقتصادی برای شما یک تحفه آسمانی بود که فکرهای متفکران ما را به راه انداخت و بحمدالله رو به خودکفایی می‌روند.»

همه می‌دانند که باید در مقابل آمریکا بایستند

«الان همه فعال شده‌اند. الان می‌دانند که باید در مقابل آمریکا بایستند، باید در مقابل زورگویی بایستند، باید خودشان استقلال داشته باشند.‌... من‌جمله همین‌هایی که شما می‌گویید که خود این آقایان چیزهایی که نمی‌شد، فکر کنید که این‌ها درست کنند و یا فکر این مسائل را نمی‌کردند، خود آقایان این کار را کردند و امیدواریم که بعدها ان‌شاءالله، بیشتر و بالاتر انجام بدهند.»

امام خمینی (ره) در پیام به ملت ایران در سال ۶۷، جنگ و محاصره را عامل پیشرفت و اختراعات بیان کردند و فرمودند: «ما در شرایط جنگ و محاصره توانسته‌ایم آن همه هنرآفرینی و اختراعات و پیشرفت‌ها داشته باشیم. ان‌شاءاللّه در شرایط بهتر زمینه کافی برای رشد استعداد و تحقیقات را در همه امور فراهم می‌سازیم.»

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار