خاطرات یک اسیر ایرانی در «هفت خوان» به چاپ رسید

کتاب «هفت‌خوان» خاطرات جانباز و آزاده علی‌اکبر فندرسکی آزاده اهل استان گلستان است که توسط انتشارات پیام آزادگان منتشر شد.
کد خبر: ۴۰۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ - 19July 2020

مادر شهیدان «فشلاقی جمایران» درگذشتبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «هفت‌خوان» حاوی خاطرات جانباز و آزاده «علی‌اکبر فندرسکی» از دیار گلستان است.

مصاحبه و نگارش این کتاب را «فرزانه قلعه‌قوند» در هفت فصل به عهده داشته است. آزاده سرافراز علی‌اکبر فندرسکی در چهارم تیر سال ۱۳۶۷ در عملیات تک عراقی‌ها به جزیره مجنون، که در عراق به عملیات مرحله دوم «توکلنا علی‌الله ۴» معروف است، درحالی‌که به سختی از ناحیه دست و پا مجروح شده بود، به اسارت نیرو‌های بعثی درآمد.

مدت اسارت این آزاده و جانباز گلستانی در بیمارستان تموز و اردوگاه‌های رمادی ۱۳ و تکریت ۱۷ سپری شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «سهم هر کدام‌مان از حمام‌ کردن فقط چند دقیقه ماندن زیر لوله تانکر آب بود. زخم‌هایمان حسابی خیس خورد و دوباره دهن باز کرد. چرک و خونابه به‌راه افتاد. برای اصلاح سر و رویمان یک تیغ آوردند، یک تیغ برای این‌ همه اسیر! بچه‌های سالم‌تر، سر و صورتمان را تیغ زدند. یاد سلمانی‌ کردن پدرم افتادم؛ وقتی‌که موهایم را با ماشین‌دستیِ کُند از جایش می‌کَند؛ سرم وصله‌پینه می‌شد درست مثل حالا.

شده بودیم شبیه فیلم‌های کمدی! از دیدن همدیگر با این سر و شکل خنده‌مان گرفت. آیینه‌ای که نداشتیم، ولی هرکس تا چشمش به دیگری می‌افتاد به او می‌خندید. وقتی به سر و صورتمان دست می‌کشیدیم خونی می‌شد؛ تازه فهمیدیم چه بلایی سرمان آمده است».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار