معرفی کتاب؛

«انارستان زخم»

کتاب «انارستان زخم» مجموعه آثار منتخب ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان یزد، به کوشش «عالیه مهرابی» و با حمایت اداره کل حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۴۰۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱ - 19July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، کتاب «انارستان زخم» مجموعه آثار منتخب ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان یزد، به کوشش «عالیه مهرابی» و با حمایت اداره کل حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد به چاپ رسیده است.

این کتاب در 144 صفحه‌ گزیده‌ای از اشعار منتخب جشنواره شعر دفاع مقدس را به قلم کشیده است تا در اختیار همه علاقه مندان به حوزه شعر و هنر دفاع مقدس قرار گیرد.

در مقدمه این کتاب آمده است:

اين جنگ آنقدر حرف گفتنى دارد كه اگر دهها سال هنرمندان ما و افراد خوش ذوق و با ابتكار بنشينند و در جزء جزء آن كار كنند، باز هم حر ف‌هاى گفتنى خواهند داشت. «رهبر معظم انقلاب اسلامی»

ریشه در خاک کجا دارند شاخه‌هایی که چنین نوبرانه به بار نشسته‌اند و از طراوت انارهای زخمشان، هنوز رایحه‌ی‌ انارستانها به مشام می‌رسد؟ هنوز بر شانه‌ی‌ اروند، آرام و بیصدا انارهای سرخ تشییع می‌شوند و مادران صبر و استقامت با اناری‌ترین دانه‌های دلشان، تسبیح صبر می‌سازند و ذکر «یارحمن و یارحیم » شان، سکوت شبانگاهی خانه را می‌شکند.

هنوز یادگاران آن فصل‌های داغ و خون و ترکش، ایستاده‌اند. همان انارهای سرخ که صدای سکوت زخمشان را، چون بغضی در گلو می‌شکنند.

و اینک انارستان زخم در میعادی عاشقانه با شهدا و یادگاران هشت سال دفاع مقدّس، آمده است تا در فراخوان حضور، میزبان قلم‌های عاشقی باشد که با الفبای ارادت، آرایه‌های حماسه‌ی‌ هشت سال دفاع مقدّس را در ابیات خویش روایت می‌کنند.

شاعران با سلاح قلم خویش در سنگر کلمات ایستاده‌اند. چون دیده‌بانان دلیری که شرایط را رصد می‌کند و آماده‌اند تا با بصیرت و معرفت، دشمن را در این جنگ نرم به عقب برانند که به فرموده‌ی‌ مقام معظّم رهبری در این جنگ نرم وظیفه‌ی‌ مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود و شعر، رزمنده‌ای است که همیشه ایستاده است.

ششمین جشنواره‌ی‌ شعر دفاع مقدّس استان یزد در فراخوانی با موضوعات تکریم شهدا، خانواده‌های شهدا، حماسه‌ی‌ جانبازان، شهدای مفقودالاثر، شهدای گمنام، دفاع مقدّس در آیینه‌ی‌ عاشورا، پرداختن به نقش زنان در هشت سال دفاع مقدّس که شامل حماسه‌ی‌ غرورآفرین مادران و همسران شهدا و جانبازان و نقش پررنگ زنان در تدارکات پشت جبهه، مقاومت ملل و بیداری اسلامی، مقاومت فلسطین، استکبار ستیزی، مقاومت مردم یمن، جنگ نرم، حماسه ی‌ 9 دی و روز بصیرت و نقش بی‌بدیل ولایت در استحکام و انسجام جامعه‌ی‌ اسلامی، شهدای علمی و...

پذیرای آثار دوستان شاعر از سراسر استان بود که تاپانزده مرداد، تعداد 230 قطعه شعر توسط دبیرخانه‌ی‌ این جشنواره دریافت و پس از کدگذاری، به داوران این جشنواره تحویل داده شد. داوری ششمین جشنواره‌ی‌ استانی شعر دفاع مقدّس را جناب آقای دکتر رضا اسماعیلی و آقای علی فردوسی به‌عهده گرفتند که جا دارد از این عزیزان نهایت قدردانی و تشکر را داشته باشم.

آثار در سه رده‌ی‌ سنی و همچنین بخش ترانه و شعر کودک مورد داوری قرار گرفته و شاعران برتر در اختتامیه‌ی‌ همایش تجلیل خواهند شد. برای اولین بار طی سال‌های گذشته، بخش شعر محاوره به این جشنواره اضافه شد که استقبال خوبی را در این بخش داشتیم.

این اشعار می‌تواند دست‌مایه‌ی‌ آثار فاخر موسیقی در حیطه‌ی‌ دفاع مقدّس قرار گیرد. سپاسگزاری می‌کنم از جنای آقای رجبی، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس که بستر لازم برای اجرای این جشنواره را فراهم کردند. از تلاش‌های جناب آقای سید محسنی و جناب آقای شیبانی که نهایت تلاش و همراهی را در جهت اجرای هرچه بهتر این برنامه داشتند و از دبیرخانه‌ی‌ جشنواره سرکارخانم مهدیه مهرابی و همکاری صمیمانه‌ی‌ خانم‌ها سمیه پارساییان، افسانه نوری و زهرا شایق و همچنین از راهنمایی‌ها و همراهی دلسوزانه‌ی‌ جناب آقای زکریا اخلاقی و محمدرضا کلانتری سرچشمه و تمام عزیزان و اساتیدی که این جشنواره را با قلمی یا قدمی یاری دادند، قدردانی و تشکر می کنم.

کتاب گزیده‌ی‌ آثار ششمین جشنواره‌ی‌ شعر دفاع مقدّس با عنوان انارستان زخم، قدمی کوچک در مسیر حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس است. امید که شهدا خود یاری نمایند و ما را دراین مسیر تنها نگذارند.

دبیرعلمی ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان یزد

عالیه مهرابی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار