روایتی از شهید محمدحسن ابراهیمی در گویان آمریکای جنوبی

روحانی شهید «محمدحسن ابراهیمی» از شهدای مظلومی است که در راستای تبلیغ دین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) به جمهوری گویان در آمریکای جنوبی هجرت کرد و به دست سرویس‌های جاسوسی به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۰۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲ - 19July 2020

روایتی از شهادت شهید ابراهیمی در گویان آمریکای جنوبیگروه استان‌های دفاع‌پرس؛ شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابراهیمی، متولد ۲۲ دی سال ۱۳۴۶ در نجف و خانواده وی اصالتاً بوشهری بودند و بعد از اخراج ایرانی‌ها از عراق، ساکن قم شده و شهید ابراهیمی که با آغاز دوران طلبگی برای تبلیغ به بوشهر می‌رفت، همانجا زمینه ازدواجش فراهم شد.

این روحانی شهید پس از اخذ مدرک دیپلم و با پایان یافتن دوره سطح، به مدت پنج سال دروس خارج فقه را نزد آیات عظام تبریزی، جوادی آملی، علوی گرگانی و وحید خراسانی گذراند.

وی توسط رهبر معظم انقلاب معمم شد؛ دارای کارشناسی ارشد حقوق بین الملل بود؛ به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی مسلط بود و با زبان‌های آلمانی، فرانسوی و اسپانیولی در حد رفع نیاز آشنایی داشت و در مدرسه حجتیه، مجتمع شهید بهشتی و مدارس حوزه علمیه قم نحوه مکامله عربی و انگلیسی را به طلاب آموزش می‌داد.

وی معتقد بود: «یک طلبه باید به زبان‌های مختلف دنیا مسلط باشد چرا که ما تنها طلبه ایران نیستیم و اینطور نیست که اسلام را فقط در ایران گسترش دهیم و باید اسلام واقعی را در کل دنیا بسط دهیم، لذا باید با زبان‌های رسمی دنیا آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم حرف، عقیده و هدف خود را به آن‌ها بیان کنیم. هدف یک طلبه باید این باشد که اسلام را به آنانی که نمی‌شناسند، بشناساند»

شهید ابراهیمی از سال ۱۳۷۵ همکاری خود را با سازمان مدارس خارج از کشور آغاز کرد. امامت جمعه شهر جرج تاون کشور گویان (در آمریکای جنوبی)، مسئولیت امور حقوقی مرکز جهانی علوم اسلامی، مترجمی همزمان در کنفرانس‌ها و میزگرد‌های مختلف، مدیریت کالج مطالعات عالیه اسلامی در گویان و فعالیت‌های رادیویی و تلویزیونی در این کشور از جمله فعالیت‌ها و سمت‌های شهید ابراهیمی بود. شهید موسس مسجد شیعیان به نام مسجد حضرت ولیعصر (عج) در پایتخت گویان نیز بود.

در خاطرات «شهناز انصاری» همسر شهید ابراهیمی آمده است: هیچ وقت صبر نمی‌کرد تا دیگران به او محتاج شوند. همه دانسته هایش را به دیگران می‌بخشید. همیشه عاشق آموختن به دیگران بود. به بچه‌های اقوام و دوستان، کتاب هدیه می‌داد و آن‌ها را به مطالعه تشویق می‌کرد. در طول مدت زندگی مشترک حتی یک دقیقه را به بطالت نگذراند و شخصیت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برای این شهید نمونه بود.

از آنجا که شهید حجت الاسلام ابراهیمی به زبان عربی و انگلیسی تسلط کامل داشت و از طرفی طرحی را در رابطه با کشور‌های آمریکای جنوبی ارائه داده بود که از طرف سازمان مدارس خارج از کشور به عنوان جامع‌ترین طرح انتخاب شد، از این رو برای زمینه سازی اجرای طرح به آمریکای جنوبی اعزام شد.

او مبلّغی با اخلاص و اهل صدق و صفا و در عین حال پر انرژی و پر توان برای شیعه بود. حضور او در کشور‌های حوزه کارائیب و کشور‌های عربی باعث شد، جمع کثیری از مردم به اسلام و مذهب تشیع رو آورند.

در سال ۱۳۸۱ به مدت دو سال به کشور گویان در آمریکای جنوبی رفت و با وجود مشکلات و شرایط خاص این کشور فعالانه با سمت مدیریت در کالج مطالعات اسلامی به خدمت پرداخت. در این مدت یکبار نیز در فروشگاه مورد ضرب و شتم مخالفین قرار گرفت.

در خاطره دیگری از این شهید والامقام آمده است: دندانپزشکی مسیحی بود که گرفتار مشکلی شده بود. شهید ابراهیمی حدیث کساء را برایش خواند. دو سه روز بعد مشکلش حل شد و آمد شهادتین را گفت و مسلمان و شیعه شد.

شهید حجت الاسلام ابراهیمی روحانی مجاهدی بود که تنها برای احیای امر دین و اهل بیت (ع) به جمهوری گویان در آمریکا جنوبی اعزام شد و تلاش‌های زیادی برای ترویج فرهنگ تشیع نمود، ارتباطات خیلی قوی‌ای داشت، در ترویج و انتقال معارف حقه اهل بیت (ع) همه جوانب احتیاط را رعایت می‌کرد. فوق العاده زیرک و باهوشی بود و مراقب بود مسائل اختلافی بین فرق اسلامی را که می‌تواند موجب کدورت و دوری مسلمان‌ها از یکدیگر بشود، مطرح نکند.

با غیر مسلمانان از جمله مسیحیان هم مرتبط بود و به مراکزشان می‌رفت و آن‌ها را به کالج اسلامی دعوت می‌کرد و با آن‌ها مباحثات کلامی و اعتقادی داشت و همین مراودات وایجاد ارتباطات عاطفی موجب گرایش تعدادی از غیرمسلمان‌ها به اسلام و تشیع شد.

اما سرانجام با دخالت مستقیم سرویس‌های جاسوسی آمریکا در این منطقه، در تاریخ ۱۴ فروردین سال ۱۳۸۳ در سن ۳۷ سالگی از مقابل کالج محل تدریس خود در گویان ربوده شد و پس از شکنجه‌های فراوان به شهادت رسید و ۳۵ روز بعد یعنی در ۱۵ اردیبهشت سال ۸۳ پیکر مطهرش را با دستانی بسته در ۴۶ کیلومتری شهر جرج تاون مرکز گویان درون گودالی یافتند. چند روز پس از پیدا شدن پیکرش، «فاطمه» فرزندی را که سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند، به دنیا آمد.

پیکر مطهر این شهید عزیز پس از مراسم باشکوه، تشییع و در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم به خاک سپرده شد.

مقام معظم رهبری پیامی را به مناسبت شهادت حجت الاسلام محمدحسن ابراهیمی صادر کردند:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر از حادثه درگذشت دلخراش مجاهد جبهه تعلیم و تبلیغ حجت الاسلام آقای محمد حسن ابراهیمی اطلاع یافتم. جنایتکارانی که دست خود را به خون این جوان باایمان و فداکار آلودند وابسته به هر گروه و سازمان جاسوسی که باشند با این جنایت خود ثابت کردند که اهریمنانی سنگدل و ضد دانش و روشنگری و ایمان اند. این مصیبت را به والدین و همسر و داغدیدگان آن عزیز تسلیت می‌گویم و مقام و پاداش شهیدان را به روح او تهنیت عرض می‌کنم.
و السلام علیکم و رحمه الله- سید علی خامنه‌ای

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار