حجت‌الاسلام رفیعی در «بدون توقف»:

سستی برخی جوانان در دینداری از بی‌حالی است نه از بی‌اعتقادی

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی گفت: به نظر من سستی در دین صحیح است، چون خیلی از جوان‌ها که نماز نمی‌خوانند وقتی می‌پرسم شما منکرید می‌گویند نه، حالش را نداریم، همین آدم وقتی می‌آید کربلا نماز مستحب هم می‌خواند، من این را در کاهلی و تنبلی می‌بینم، دین‌ستیزی هم خیلی کم داریم.
کد خبر: ۴۰۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ - 21July 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «ناصر رفیعی محمدی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اشاره به اینکه برخی می‌گویند که احکام دین برای یک هزار و 400 سال پیش است، اظهار داشت: ما یک اصول ثابتی در دین داریم دین می‌گوید صداقت، امانت‌داری، راست‌گویی، مگر این اصول فرق می‌کند، اما نسبت به مسائل جدید اتفاقا به روزترین شخصیت‌ها در جامعه ما مراجعند، یعنی در خصوص هر مسئله‌ای که فکر کنید جواب دارند، یعنی اگر نتوانند جواب بدهند دیگر مرجعیت ندارند، الان بگوئید در کره مریخ وضعیت نماز چطور است باید جواب بدهند.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا موضوع تقلید از مرجع در قرآن آمده است» گفت: منابع دینی ما طبق تصریح خود قرآن از سه ناحیه دریافت می‌شود، یکی خدا یعنی همان قرآن، دوم رسول اکرم (ص) که رسول‌الله مستقلا بر اساس وحی صحبت می‌کنند، خداوند به پیغمبر (ص) می‌فرماید ما این قرآن را بر تو نازل کردیم و تو برای مردم توضیح بده، پیغمبر (ص) گاهی می‌ایستاد و به مردم می‌گفت ببینید چطور نماز می‌خوانم، همان طور نماز بخوانید، پس نمی‌توانیم بگوئیم تنها منبع دریافت همه مطالب ما قرآن است چون خود قرآن به پیامبر (ص) می‌فرماید تو هم بگو.

این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: و منبع سوم نیز اهل بیت(ع) هستند که آنها هم توضیح می‌دهند، بر این اساس مجموعه‌ای از روایات داریم که تعداد آنها هم کم نیست، نگاه فهم دینی از قرآن و روایات نیاز به علومی دارد که مرجع تقلید و عالم دینی با توجه به علومی که دارد شروع می‌کند به نظر دادن در مورد مسائل متلابه جامعه و مسائلی که مردم به آن نیاز دارند، لذا هر مُقلدی هم باید بر اساس همان عمل ‌کند. الان متأسفانه برخی در دین سلیقه‌ای شدند و خودشان نظر می‌دهند، حالا مثلا شما از کجا در قرآن می‌توانید احکام خمس را درآورید یک آیه در قرآن در خصوص خمس صحبت کرده جزئیات آن را مرجع باید تشریح کند.

مدیر گروه شیعه‌شناسی و رئیس مجتمع تاریخ جامعه‌المصطفی با تأکید بر اینکه من با کلمه دین‌گریزی مخالفم، اظهار کرد: به نظر من سستی در دین صحیح است، چون خیلی از جوان‌ها که نماز نمی‌خوانند وقتی می‌پرسم شما منکرید می‌گویند نه، حالش را نداریم، همین آدم وقتی می‌آید کربلا نماز مستحب هم می‌خواند، من این را در کاهلی و تنبلی می‌بینم، دین‌ستیزی هم خیلی کم داریم.

رفیعی در ادامه به برخی از عواملی که جوانان از دین زده می‌شوند اشاره کرد و گفت: یکی از آنها ضعف معرفتی است، مثل اینکه آثار نماز را نمی‌دانیم و نمی‌شناسیم، ما این معرفت و شناخت را باید قوی کنیم، فقط گفتیم نماز بخوان آن قدر در جزئیات غرق شدیم که آن توجه را فراموش کردیم، یک بخش دیگر تضعیف باورها به خاطر شبهات است، دیگری ناسازگاری بین آموزه‌های دین و عملکرد عالمان دینی است که خیلی مؤثر است و البته عکس آن هم وجود دارد، یعنی در همین تهران مساجدی رفتم که آن قدر جوان دارد که من تعجب کردم و دلیل آن هم حضور یک امام جماعت جوان است.

این استاد حوزه همچنین عنوان کرد: جالب است که چقدر عملکرد علما می‌تواند در میان مردم تأثیرگذار باشد، در همین زمان کرونا برخی از دوستان طلبه ما رفتند غسالخانه و جسد افراد را غسل دادند، چون در ابتدا اجساد بدون غسل دفن می‌شدند که حوزه وارد شد، آقای فلاح‌زاده رفت پیش دکتر مرندی ایشان نظر دادند که ویروس منتقل نمی‌شود، اما باز هم کسی برای غسل دادن نمی‌رفت تا چند نفر از بانوان طلبه فاضل ما رفتند و اجساد بانوان را غسل دادند که چقدر هم تأثیرگذار بود و مورد دیگری که باعث زده شدن جوانان از دین ‌می‌شود سخت‌گیری و یا سهل‌گیری خانواده‌هاست یعنی عدم اعتدال در خانواده‌ها در برخورد با احکام دینی که هر کدام با افراط و تفریط می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «اگر روحانی که مسؤلیتی هم دارد بدون توجه به جایگاه و مسؤلیتش دست به اعمال نادرستی بزند و برایش مهم نباشد که دیگران چه می‌گویند باید با او چه کنیم»، گفت: روحانیت دادگاه ویژه دارد و این موارد را بررسی می‌کند، که اتفاقا هم سخت‌گیری و هم برخورد می‌کند، این دادگاه را حضرت امام (ع) تأسیس کردند که به طور خاص موارد و اتهامات بررسی می‌شود، و بارها این دادگاه حکم کردند به خلع لباس، زندان و یا تذکر.

این سخنران در پایان در پاسخ به این سؤال که «می‌شود بعضی از احکام را بنا بر زمان خودش بسنجیم علت آن را درآوریم و بنا بر مقتضیات امروز پیاده کنیم»، گفت: این دقیقا هان کاری است که مرجع تقلید انجام می‌دهد، یعنی تحقیق می‌کند و وقتی به نتیجه رسید حکم می‌دهد، کما اینکه در حال حاضر در قوانین ثانویه دیه مساوی اعلام شد، در کلیات مباحث قرآنی قرآن یک هدفی دارد از مثالش و آن پی بردن به نظم است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها