با حضور اعضای شورای روستای کاج برگزار شد؛

جلسه پیگیری علت جابجایی نماد دفاع مقدس در روستای کاج قم

جلسه بررسی و پیگیری علت تخریب نماد و المان دفاع مقدس در روستای کاج قم با حضور اعضای شورای روستا در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم برگزار شد.
کد خبر: ۴۰۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ - 21July 2020

جلسه پیگیری علت جابجایی نماد دفاع مقدس در روستای کاج قمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، به دنبال تخریب المان دفاع مقدس در روستای کاج قم و پخش کلیپی در این مورد در فضای مجازی و در بخش خبر سیمای مرکز قم، موضوع از طریق حجت الاسلام «علی لقمانپور» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم به عنوان رییس کمیته استانی حفظ آثار دفاع مقدس، مورد پیگیری قرار گرفت.

در این راستا و برای تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی، جلسه‌ای با حضور جمعی از مسئولان استانی و همچنین حجت الاسلام «غلامرضا ناظمی» معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران قم و تعدادی از اعضای شورای روستای کاج در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم برگزار شد.

در این جلسه، ابتدا حجت الاسلام لقمانپور در سخنانی با ابراز تاسف از اقدام صورت گرفته در خصوص تخریب المان مذکور و پخش کلیپ آن در سطح گسترده خواستار ارائه توضیحات از سوی شورا و معرفی عامل اصلی آن و بررسی تعمدی یا سهوی بودن و دیگر حواشی موضوع شد و اظهار کرد: تخریب المان دفاع مقدس که به عنوان نمادی از شهید و شهادت در منطقه‌ای نصب می‌شود، به هیچ وجه پذیرفته نیست.

همچنین «حسین جعفری موحد» بخشدار بخش مرکزی قم با اشاره به جدیدالانتصاب بودنش، توضیحاتی پیرامون محرومیت‌های منطقه و ضرورت توجه بیش از پیش به آن ارائه کرد و افزود: بخش مرکزی دارای دو دهستان قنوات و قمرود است و متاسفانه علیرغم وجود جمع زیادی از شهدا و ایثارگران، هیچ نماد و آثاری از شهید و شهادت در آن دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته، شورا هیچ تعمدی در تخریب المان نداشته بلکه قصد جابجایی آن بوده، اما می‌توانست با تدبیر بهتری صورت پذیرد.

در ادامه، «صالح کشاورزیان» دهیار روستای کاج نیز جزییات بیشتری از روند جابجایی المان بیان کرد و گفت: به دلیل فقدان روشنایی جلو مسجد، شورای روستا تصمیم می‌گیرند تا برج نوری را نصب نمایند و ضرورت ایجاب میکند که المان حدود ۱۰ متر جابجا شود، اما به جای جرثقیل از لودر استفاده شده که منجر به وارد آمدن خسارت به المان شده است.

همچنین سردار «حسین کاجی» راوی کشوری و پیشکسوت دفاع مقدس، در سخنانی با اشاره به سابقه روستای کاج، گفت: مسجد این روستا در سال ۱۳۴۱ با حضور امام خمینی (ره) کلنگ زنی شد و با عنایت به وجود ۱۸ شهید دفاع مقدس در روستا و جمع کثیری از ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا، هیچ ادعایی مربوط به تعمدی بودن تخریب المان دفاع مقدس پذیرفتنی نیست، چون روستاییان ولایی و زحمتکش این روستا، اصولا از هرگونه ورود به مسایل حاشیه ساز پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: این روستا از پیشگامان برگزاری یادواره‌های شهدای روستایی بوده و در سال ۷۶، کتاب شهدای روستا با عنوان «کاج‌های آسمانی» در سطح کشور برگزیده و معرفی شد.

کاجی افزود: با توجه به اینکه روستای کاج قدمگاه امام خمینی (ره) می‌باشد، برنامه‌هایی از قبیل برگزاری یادواره‌ها و دیگر مراسم مرتبط و نیز خاکسپاری یک شهید گمنام در روستا در ماه‌های آتی برنامه ریزی شده است.

در ادامه «ماشاءالله سعادتمند» دبیر مجمع نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهار نگرانی و ناراحتی نمایندگان از موضوع تخریب المان دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در روستا سیستم شورایی با مدل کدخدایی بسیار تفاوت دارد و باید هر تصمیمی در شورا، پس از بررسی و تطبیق به مراحل بالاتر اعلام شود تا عملیاتی شود.

وی افزود: المان‌های دفاع مقدس برای همه قابل احترامند و نمادی از شهدا و انقلاب اسلامی هستند و المان روستا نباید بدینگونه جابجا می‌شد و ان شاءالله با پیگیری‌های لازم، این موضوع در اسرع وقت جبران شده و تبدیل به احسن شود.

در ادامه، حجت الاسلام «غلامرضا ناظمی» معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان استان قم نیز مراتب تاسف بنیاد شهید را از اقدام تخریب المان دفاع مقدس در روستای کاج و پخش آن از شبکه استانی سیمای قم ابراز نمود و خواستار جبران این موضوع شد.

همچنین حجت الاسلام محمدحسین قدسی مبلغ و امام جماعت مسجد امام خمینی (ره) روستای کاج و اعضای شورای روستای با بیان جزییات طرح جابجایی المان، عنوان کردند که در حال حاضران کارگران مشغول ترمیم جایگاه المان مذکور هستند و مطلقا هیچ عمدی در وهن به المان در کار نبوده و با یاری مسئولان استانی، موضوع به سرعت اصلاح و جبران می‌شود.

المان مذکور، المانی نصب شده در میدانگاه انرژی اتمی اهواز، محل استقرار لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) در دوران دفاع مقدس بود که حدود سه دهه قبل به روستای کاج منتقل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها