فروتن‌نژاد به دفاع‌پرس خبر داد؛

برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی و توصیف اسناد دفاع مقدس به‌صورت آنلاین

رئیس بخش تحقیقات و آموزش ستادی و تأمین محتوای دیجیتال سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از برگزاری دو کارگاه تاریخ شفاهی و توصیف اسناد دفاع مقدس طی هشت هفته به‌صورت آنلاین خبر داد.
کد خبر: ۴۰۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴ - 25July 2020

حسین فروتن‌نژاد رئیس بخش تحقیقات و آموزش ستادی و تأمین محتوای دیجیتال سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌صورت مجازی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، جمع‌آوری تاریخ شفاهی ایثارگران آن دوران و طبقه‌بندی کردن اسناد و مدارک و فهرست‌نویسی آنهاست. به همین منظور برنامه‌های ویژه‌ای را برای این کار تدارک دیده‌ایم که یکی از مهمترین آن‌ها برگزاری کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: بنا داریم تا در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس کارگاه‌های مذکور را در دو زمینه تاریخ شفاهی و توصیف اسناد برگزار کنیم. از طرفی با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و عدم امکان جمع‌آوری و دورهم جمع شدن داوطلبان این کارگاه‌ها، مدیریت تحقیقات و آموزش اسنادی و دیجیتالی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با همکاری معاونت آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصمیم به برگزاری این کارگاه‌ها در فضای مجازی گرفت.

فروتن‌نژاد درخصوص شناسایی داوطلبان جهت شرکت در کارگاه‌ها نیز اظهار داشت: داوطلبان از طریق ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها و همچنین دیگر سازمان‌های لشکری و کشوری به ما معرفی می‌شوند و همکاران ما در سازمان اسناد نیز با تقسیم این افراد در کارگاه‌های مختلف، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. دوره‌ها در هشت جلسه دو ساعته طی هشت هفته به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود که کارگاه توصیف اسناد همزمان با سالگرد عملیات غرورآفرین مرصاد آغاز خواهد شد.

رئیس بخش تحقیقات و آموزش ستادی و تأمین محتوای دیجیتال سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس افزود: داوطلبان می‌توانند در طول برگزاری جلسات، به‌صورت آنلاین با اساتید در ارتباط باشند و اگر هم این ارتباط میسر نبود، کل مطالب ارائه شده در کارگاه، روز بعد در سامانه بارگذاری خواهد شد، لذا امکان دسترسی به آن بسیار آسان است. در پایان دوره نیز از نفرات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در کارگاه تاریخ شفاهی تاکنون ۱۲۰ نفر ثبت نام کرده‌اند، گفت: مجموعه ما بستر‌های لازم را برای ثبت نام ۱۵۰ نفر فراهم کرده است. از طرفی در کارگاه تنظیم و توصیف اسناد نیز تاکنون ۹۵ نفر ثبت نام کرده‌اند که ظرفیت این کارگاه نیز ۱۵۰ نفر است. یکی از نکات مثبت برگزاری این دوره، اعطای گواهی معتبر به‌صورت رسمی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به داوطلبان است.

فروتن‌نژاد درباره مزایای شرکت کارکنان سازمان‌های مختلف در این دوره اظهار داشت: شرکت در این دوره‌ها علاوه بر آموزش تخصصی خاص به داوطلبان، جزو ساعات ضمن خدمت آن‌ها نیز محسوب می‌شود. همچنین افرادی که در این دوره‌ها شرکت کنند، در محل خدمت خود نیز از مزایای ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

رئیس بخش تحقیقات و آموزش ستادی و تأمین محتوای دیجیتال سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس درخصوص مراحل کارگاه‌ها نیز گفت: آموزش نحوه مصاحبه با ایثارگران دفاع مقدس، پیاده‌سازی مصاحبه‌های انجام‌شده، تدوین متون پیاده‌سازی‌شده و تولید و انتشار کتب تاریخ شفاهی ایثارگران از جمله مراحل این کارگاه است. همچنین در کارگاه توصیف اسناد نیز نحوه خلاصه‌نویسی و تعیین کلیدواژه‌ها به افراد آموزش داده می‌شود. برای مثال اگر پرونده‌ای شامل ۴۰ برگ سند باشد، ما نحوه خلاصه‌نویسی را آموزش خواهیم داد تا شرکت‌کنندگان، این پرونده را در یک برگ خلاصه کنند. طوری که افراد با مطالعه این یک برگ، به تمام موضوعات پرونده پی ببرند.

وی خاطرنشان کرد: از محاسن برگزاری این کارگاه می‌توان به صرفه‌جویی در وقت کارشناسان، راهنمایی و هدایت محققان در جهت رسیدن به اهداف مد نظر، صرفه‌جویی در استفاده از فضای ادارات و سهولت در دسترسی‌ها اشاره کرد. به‌طور کلی هدف ما از برگزاری این کارگاه‌ها اول توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر جهش تولید و دوم جمع‌آوری مطالب دوران دفاع مقدس، تبدیل آن به کتب و بارگذاری اسناد و مدارک دفاع مقدس است.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها