تداوم روند کنونی در اجرای برجام خود به خود باعث مرگ توافق می‌شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو عنوان کرد: تداوم روند کنونی در اجرای برجام خود به خود باعث مرگ برجام می‌شود.
کد خبر: ۴۰۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷ - 23July 2020

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت‌وگویی با اینترفاکس به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وی درباره آینده برجام عنوان کرد: برجام در طول پنج سال گذشته ضربات زیادی را از سوی ایالات متحده متحمل شده، ولی آنطور که واشنگتن انتظار داشت پیش نرفت و این توافق هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: کشورهای باقیمانده در برجام مصمم هستند بحران موجود پیرامون برجام را حل و آن را حفظ کنند، اما فشار فزاینده غیرقانونی آمریکا اثر غیرسازنده‌ای بر روند اجرایی توافق هسته‌ای گذاشته است. در حال حاضر، کشورهای عضو تلاش می‌کنند و امیدوارند مشکلات موجود را بر طرف کنند و باید دید تحولات آینده چه اثری می‌گذراند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در پاسخ به این سوال که آیا ایران در آینده برنامه جدیدی برای کاهش تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک دارد؟ آیا می‌توان خروج احتمالی ایران از پروتکل الحاقی را یکی از اقدامات این کشور برای کاهش تعهداتش در نظر گرفت؟ خاطرنشان کرد: اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و احیای تحریم‌های یکجانبه و عدم اجرای تعهدات از سوی کشورهای اروپایی باعث شده برخی از مردم در ایران به این نتیجه برسند اصولا فایده‌ برجام برای کشور چه بوده است. به نظر می‌رسد چنانچه روسیه، چین و اروپا در برابر فشارهای فزاینده آمریکا مقاومت کنند و بتوانند منافع ایران را تأمین کنند بتواند مسیر سقوط فعلی را تغییر دهند.

سفیر ایران در مسکو در پاسخ به این پرسش که چه چیز می‌تواند منجر به خروج نهایی ایران از توافق هسته‌ای شود؟ گفت: هنوز زود است در این زمینه اظهارنظر کرد. ولی به نظر من تداوم روند کنونی در اجرای برجام خود به خود باعث مرگ برجام می‌شود. بنابراین، بیشتر از اینکه صحبت در مورد عوامل موثر در خروج ایران از برجام صحبت شود، باید به به مرگ تدریجی آن توجه داشت.

این دیپلمات ایرانی بیان کرد: به همین دلیل اعضای باقیمانده برجام سعی دارند با ابتکارات خود آن را حفظ کنند، ولی تا زمانی که این اقدامات نتیجه عملی و ملموسی نداشته باشد، بی فایده است.

کاظم جلالی در پاسخ به این پرسی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر مکانیسم مالی اینستکس فعال است؟ آیا تهران از عملکرد این مکانیسم رضایت دارد؟ خاطرنشان کرد:ساز و کار اینستکس برای برقراری توازن در منافع و حقوق برجام از سوی سه کشور اروپایی مطرح و با تأخیر اجرایی شد، اما مبادلات به عمل آمده در چارچوب آن محدود به تجارت اقلام غیر تحریمی شده است و به نوعی اروپایی ها برای انجام تعهدات خود هنوز از آمریکا اجازه می‌گیرند.

وی افزود: ما امیدواریم اروپا بتواند از ظرفیت‌های بزرگ خود استفاده کند و سیاست مستقلی را در پیش بگیرد.

جلالی در خصوص اینکه تحریم‌‍‌های آمریکا چه تأثیری بر همکاری‌های ایران و روسیه دارد؟ طرح "نفت در برابر کالا" تا چه میزان فعال است؟ پاسخ داد: بخشی از تحریم های آمریکا که در مورد کشور ثالث می‌باشد باعث شده همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای دچار نوسان شود، اما تهران و مسکو مصمم هستند تحت شرایط سخت به همکاری‌های دو کشور مستقل خود ادامه دهند. زیرا فشارهای آمریکا کاملاً غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای اجرای برخی وجوه این توافق را با دشواری‌هایی روبرو کرده است. به عنوان مثال، وضعیت خروج آب سنگین از ایران به چه شکل است؟ آیا این امر در حال انجام است و یا ایران آب سنگین را در خاک خود نگهداری می‌کند؟ در خصوص چه حجمی از آب سنگین می‌توان صحبت کرد؟ آیا طرح خروج اورانیوم غنی شده با درصد کم از ایران به روسیه و در مقابل، ارسال اورانیوم طبیعی از روسیه به ایران در حال انجام است؟ بیان کرد: در حال حاضر، همکاری دو کشور در حوزه فنی ادامه دارد، ولی محدودیت ذخیره آب سنگین بخشی از اقدامات متقابل ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش بود که در نتیجه بدعهدی آمریکا به اجرا گذاشته شد.

وی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایرات و اینکه آیا ایران از روسیه ضمانتی در خصوص عدم تمدید این تحریم‌ها تحت هیچ شرایطی و بدون توجه به تلاش‌های آمریکا، دریافت کرده است؟ اظهار داشت:روسیه تاکنون بر سیاست خود برای حمایت از برجام پافشاری کرده است و پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز بخشی از توافقات است که باعث تقویت روند اجرایی و بقای برجام خواهد شد. مسکو نشان داده است که کاملاً شرایط حساس فعلی را درک می‌کند و سعی دارد مستقل عمل کند. زیرا آمریکا سعی دارد کشورهای دیگر را متقاعد کند که برخلاف موازین و قوانین بین‌المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند.

سفیر ایران افزود: سیاست مستقل مسکو نشان داد که از ظرفیت‌های بزرگی برای ایفای نقش در حل مشکلات و بحران‌های جهانی برخوردار است و سعی دارد از آن استفاده بهینه کند.

کاظم جلالی در پاسخ به این سوال که آیا پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در پاییز امسال همکاری‌های نظامی و فنی تهران و مسکو را توسعه خواهد داد؟ آیا ایران مذاکراتی با روسیه در خصوص خرید تسلیحات دارد؟ تهران دقیقا برای خرید کدام بخش از تسلیحات روسی علاقه‌مندی دارد؟ عنوان کرد: ما به طور فعال در حال توسعه روابط با روسیه در حوزه های مختلف از جمله نظامی- فنی هستیم. این حوزه ای است که کشورهای ما علایق متقابل دارند. روسیه در این زمینه امکانات بسیار خوبی دارد و ما امیدواریم که روابط ما در این زمینه با گذشت زمان تنها تقویت شود.

وی درباره اینکه سفارت ایران چندی پیش اعلام کرد روس اتم مایل است کار از سرگیری ایزوتوپ پایدار را در فردو بعد رفع مشکلات فنی آغاز کند. آیا محدوده زمانی این اقدام مشخص شده است؟ آیا طرفین در این خصوص گفتگوهایی دارند؟ گفت:این موضوع در دستور کار همکاری‌های آتی دو کشور قرار دارد، ولی هنوز شرایط لازم برای شروع کار مهیا نشده است.

سفیر ایران در خصوص اینکه آیا نگرانی‌های آمریکا و اسرائیل در خصوص ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران مبنایی دارد؟ آیا ایران همه تکنولوژی‌های لازم برای ساخت بمب را دارد و صرفا از روی حسن نیت دست به تولید آن نمی‌زند؟ گفت:همانطور که آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری گفتند تولید بمب اتم و کاربرد آن حرام است. بنابراین، فعالیت در این زمینه در دستور فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد. از سوی دیگر، بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران و عدم انحراف آن را تأیید می‌کند. بنابراین، تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها بر روی تقویت موج ایران هراسی و انحراف افکار عمومی جهان متمرکز شده است.

وی افزود: تحولات گذشته در جریان سیاست خارجی آمریکا نشان داده که آمریکا یک دروغگوی بزرگ است. اسناد جعلی نتانیاهو در مورد دو مکان در ایران نیز دروغ‌پردازی‌های وی را ثابت کرده است. اما جای تعجب دارد که این اسناد مورد توجه یک سازمان مهم بین‌المللی قرار می‌گیرد.

وی درباره وقوع چندین انفجار و آتش‌سوزی در ایران و از جمله، حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز و اینکه گفته می شود این امر می‌تواند توسعه و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را به تأخیر اندازد، اظهار داشت: همانطور که از طرف مسئولان ذیصلاح اعلام شد این موضوع در دست بررسی است و نتیجه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها