زنان اسطوره‌های مقاومت در پشت خاکریز‌های دفاع از کیان وطن

زنان ایران اسلامی دوشادوش مردان در سنگر‌های خانواده در پشت خاکریز‌های دفاع از کیان وطن و برای پیروزی از انقلاب و نظام همیشه در صحنه حاضر بودند و از هیچ کوششی دریغ نورزیدند.
کد خبر: ۴۰۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ - 24July 2020

زنان اسطوره های مقاومت در پشت خاکریزهای دفاع از کیان وطن

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان ایران اسلامی خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش های تازه تر و مؤثرتر در عرصه های جدیدتر بپردازند.

آنچه بعد از حدود ۱۵ سال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره گر رشادت‌های زنان و مردان این مرز و بوم بود، بنابراین، و به علت گستردگی فداکاری زنان در عرصه دفاع مقدس، احصاء همه آن ایثارگری ها ممکن نیست..

اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس به صورت خودجوش و همپای مردان برعهده گرفتند جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب  و مزدوران داخلی در کردستان بود، زنان رزمنده نیز در خرمشهر کارهایی از قبیل  مراقبت از تسلیحات، تسلیح رزمندگان، نگهبانی از پیکر شهدا و توزیع سلاح بین رزمندگان بود.

زنان دفاع مقدس

حمایت جامعی در جنگ، نقش پشتیبانی روانی و عاطفی جنگجویان را به زنان واگذار شد تا با روحیه دادن به سربازان، جنگ با موفقیت به پایان برسد، در جنگ تحمیلی نیز، زنان ایرانی خودجوش وظیفه حمایت روحی از رزمندگان را به دوش گرفتند، از این رو دفاع مقدس، نمونه های بی شمار و در عین حال، کم نظیری از پشتیبانی های معنوی خانم های ایرانی را به ثبت رسانده است.

زنان دفاع مقدس

جلوه‌های دیگر همراهی خواهران و همسران و مادران مسلمان ایرانی را باید در تهیه و تدارک اجناس و اقلام مورد نیاز رزمندگان و سربازان دید؛ زنان در حمایت مادی از جبهه های جنوب و غرب، از جان و مال خود مایه گذاشتند و صحنه به باد ماندنی و فراموش نشدنی فراوانی را خلق کردند.

 آنها برای رزمندگان شال و کلاه بافتند برای سربازان لباس و ملحفه دوختند و برای سربازان غذای گرم پختند، به علاوه زنان در طول جنگ تحمیلی در مساجد، منازل، مدارس و هر مکان دیگری که امکان تأسیس یک هسته و مرکز پشتیبانی وجود داشت، به جمع آوری کمک های مردمی، بسته بندی، ارسال آن و نیز، ارائه سایر خدمات پرداختند.

 این کوشش ها و تلاش ها آن قدر ارزشمند و سرنوشت ساز بود که امام خمینی (ره) با سخنانی ساده ولی الهام یافته از معنویت از آنان تشکرکرد.

زنان دفاع مقدس

از شلیک اولین گلوله های دشمن و شهید و مجروح شدن تعدادی از مردم و رزمندگان، زنان مسلمان دل سوز این آب و خاک، دریافتند که باید به امداد درمان مجروحان و جانبازان جنگ بپردازند، آنها بدون هیچ چشم داشتی تنها به نیت کسب رضایت الهی و اطاعت از مقام ولایت، به جبهه ها رفتند، و چه بسا خود مجروح و جانباز شدند، و گاه به خیل شهدای انقلاب پیوستند.

توده زنان مسلمان، علاوه بر حضور مستقیم در دفاع مقدس، به انواع حمایت ها در پشتیبانی از رزمندگان دست زدند که یکی از آنها مشارکت در کمک مالی به جبهه های جنگ بوده است.

 

 در واقع در دوران دفاع مقدس شاهد اوج ایثارگری مالی زنان بودیم که امام بارها به آن اشاره کرده اند، زنان علاوه بر این که فرزندان، همسران، برادران و پدران خود را به مشارکت در دفاع مقدس تشویق می کردند و این تشویق ها در استقبال مردان برای حضور بیشتر در جبهه ها بسیار مؤثر واقع شد، پس از شنیدن خبر جراحت و شهادت بستگان و عزیزان خود، شکیبایی و بردباری کم نظیری را به نمایش گذاشتند که آن هم در تقویت روحیه رزمندگان به ادامه مردانه جنگ کمک فراوانی کرد.

در عین حالی که مادران، جوانان شان در جبهه شهید شده اند با کمال خوشرویی و افتخار، افتخار می کنند به این که جوان آنها در راه اسلام شهید شده است و باز هم پیشنهاد میکنند که جوانان دیگر هم داریم و به اسلام تقدیم می کنیم.

زنان دفاع مقدس/ خبر را درست تنظیم کنید/

با گذشت نزدیک به دو دهه پس از دفاع مقدس، بخش زیادی از زنان ایرانی، هم چنان با رعایت ارزشها و حدود اسلامی در صحنه حاضرند، ولی دور شدن از سال های دفاع مقدس فاصله نسل جدید از نسل های قدیمی تر ، تهاجم یا شبیخون فرهنگی و اندکی حضور پر شور و با پوشش اسلامی زنان را تحت الشعاع قرار داده به ویژه این که زنان چون در پیروزی انقلاب اسلامی نقش پر رنگ تر و در دفاع مقدس نقش اساسی داشته اند، در حفظ ارزش های آن دو هم باید همان نقش را هم چنان حفظ کنند.

و اکنون با شیوع ویروس کرونا زنان ایران اسلامی در ادامه دفاع مقدس هشت ساله کمر همت بستند و دوشادوش مردان در تهیه اقلام بهداشتی به مقابله با دشمن بیولوژیکی پرداختند.

زنان دفاع مقدس/ خبر را درست تنظیم کنید/

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار