واکاوی عملیات جنگ روانی رسانه‌ای بی‌سابقه علیه سند راهبردی ایران و چین

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در روز‌های اخیر شاهد بروز یک عملیات جنگ روانی رسانه‌ای بی‌سابقه علیه سند راهبردی ایران وچین بودیم، گفت: وزارت خارجه آمریکا با آن همه تحریم و فشار‌هایی که علیه ملت ایران روا داشته‌اند و ربع پهلوی دلسوز مردم شده و علیه سند راهبردی ایران وچین آستین خود را بالا زده‌اند.
کد خبر: ۴۰۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ - 25July 2020

واکاوی عملیات جنگ روانی رسانه‌ای بی‌سابقه علیه سند راهبردی ایران و چینبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عشرت شایق کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های سند راهبردی اقتصادی بین ایران و چین، اظهار داشت: در روز‌های اخیر، به یک‌باره شاهد بروز یک عملیات جنگ روانی رسانه‌ای بی‌سابقه بودیم که ایرانی‌ها به گوش باشید که دریا‌ها و بنادرتان را فروختند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در بین شایعات مربوط به سند راهبردی ایران و چین، واگذاری مالکیت جزایر ایران از جمله کیش به چین بیشتر از سایر موارد به چشم می‌خورد؛ حال آن که براساس قانون اساسی هر قراردادی که بخواهیم با کشور دیگری منعقد کنیم، باید در مجلس تصویب شود.

شایق با اشاره به اینکه ما هشت سال جنگیدیم و عزیزان‌مان را تقدیم کردیم تا یک وجب از خاک مان را اشغال نکنند، عنوان کرد: حال در زمان صلح، مالکیت یک جزیره و یا بنادرمان را به یک کشور بیگانه تحویل دهیم؟ اگر این چنین است چرا در زمان عقد برجام که قراردادی ۲۵ ساله است و یا توتال که قراردادی ۲۰ ساله بود، کسی گله نکرد؟

وی به عاملان طرح شایعات درباره سند راهبردی ایران وچین اشاره و عنوان کرد: آمریکا همان کشوری است که میلیارد‌ها دلار دارایی ایران را بلوکه کرده و هر ازگاهی دادگاهی تشکیل می‌دهد و بخشی از آن دارایی‌ها را به نفع خود مصادره می‌کند و همچنین سال‌هاست صنعت داوریی، هواپیمایی، نفت و پتروشیمی و فلزات ما را تحریم کرده است و با این تحریم‌ها فشار‌های زیادی به زندگی مردم ایران تحمیل می‌کند. دومین عامل هم ربع پهلوی است که مدام درباره سند ایران و چین به مردم ایران تذکر می‌دهد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند که همین اعضای خانواده پهلوی بودند که در مصاحبه‌های خود بعد از فرار کشور مطرم کردند حدود ۳۵۰ صندوقجه و چمدان مملو از طلا و سکه و جواهرات را از کشور بردند و امروز مالک جزیره‌ها و ویلا‌های خوش آب و هوا در سراسر جهان هستند.

شایق با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین قرارداد نیست، گفت: از سند راهبردی ایران و چین ممکن است ۱۵۰ قرارداد بیرون بیاید. اولویت راهبردی ایران در این سند راهبردی اعطای حق پیمانکاری در برخی صنایع به چین است و در آن تخفیف‌هایی نیز قائل شده است. تخفیفش حدود ۱۲ درصد و تنظیم ریسک آن نیز ۶ تا ۸ درصدی است.

وی با اشاره به اقداماتی که بر اساس سند راهبردی انجام خواهد شد، نیز گفت: قرار است راه آهن ایران به شهر ارومچی چین متصل شود. ایران وچین قصد احیای جاده ابریشم را دارند و این راه آهن ایران را به چین و اوراسیا وصل می‌کنند، ۴۰ کشور در صف هستندتا به اتحادیه اوراسیا متصل شوند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در این سند پیش بینی شده است، برخی تجهیزات نظامی از سوی روسیه در پایگاه‌های تازه تاسیس چابهار و بندرعباس و آبادان تعبیه شوند که امری، دو طرفه است؛ این اقدام از نظر نظامی برای ما قابل اهمیت است، چون سیستم هشدار شلیک با برد کوتاه و بلند دراین پایگاه‌ها پیش بینی شده است.

شایق خاطرنشان کرد: ترکیب دو قدرت چین و روسیه با قدرت نوظهور ایران و عقد این قرارداد‌های سه جانبه؛ منطقه را از لحاظ شرایط فعلی به شدت متحول می‌کند و پایگاه‌ها آمریکایی در خلیج فارس را دچار خطر می‌کند و آن‌ها از همین موضوع نگران شده و دست به تبلیغات منفی علیه این سند زده‌اند.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار