دفاع‌پرس گزارش می‎دهد؛

افول هژمونی آمریکا؛ از راهزنی دریایی تا راهزنی هوایی

رژیم تروریست آمریکا همچنان در دور باطل راهزنی‌هایش در زمین و هوا غوطه‌ور است و به بهانه مبارزه با تروریسم با تحریم، تهدید و ترور به عامل اصلی ناامنی در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۰۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵ - 28July 2020

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، به نظر می‎رسد ایالات متحده آمریکا همچنان می‌خواهد دور باطل راهزنی‌هایش را ادامه دهد.

روز یکشنبه چهارم خرداد نفتکش «فورچون»، نخستین نفتکش از پنج نفتکش ایرانی بود که با وجود مخالفت‌های آمریکا محموله بنزین را با اسکورت انواع سامانه های دفاع موشکی نیروهای مسلح ونزوئلا به کاراکاس رساند.

بهانه آمریکا برای نرسیدن این نفتکش به مقصدش تحریم غیر قانونی و یک جانبه ایران و ونزوئلا بود، آنها حتی مبالغ هنگفتی را می‌خواستند به کاپیتان‌های دو نفتکش اجاره‌ای ایران بدهند تا از این اقدام دست بردارند و چهار ناو جنگی را به سمت دریای کارائیب اعزام کردند تا مانع حرکت نفتکش ایرانی شوند که با هشدار جدی مقامات ایرانی مواجه شدند.

با افزایش تهدیدات رژیم تروریست آمریکا که همچون دزدان دریایی قصد ایجاد ناامنی در آبراه‌های بین‌المللی را داشتند، رییس جمهور کشورمان در تماس تلفنی امیر قطر با تاکید بر اینکه اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا هر کجای جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند برای آن‌ها مشکل به وجود خواهد آمد، گفت: «همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌ها خطا نکنند.»

افول هژمونی آمریکا؛ از راهزنی دریایی تا راهزنی هوایی

وزارت امور خارجه کشورمان هم با احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا و همچنین ارسال نامه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: هرگونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا هم باز بیکار ننشست و در پیامی توییتری ارسال محموله نفتی ایران برای ونزوئلا را خطری برای واشنگتن و تمام کشور‌های منطقه آمریکای جنوبی توصیف کرد.

او در پیامش نوشت: «همه ما از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا دچار مشکل می‌شویم. محموله گازی ایران برای کمک مالی به دولت شکست خورده مادورو، هم برای آمریکا و هم برای کشور‌های آمریکایی جنوبی خطرناک است. ما در مخالفت با نفوذ ایران در کنار گوایدو ایستاده ایم.»

جمهوری اسلامی ایران با راهبرد مقاومت این بار نه در منطقه غرب آسیا بلکه در آمریکای جنوبی پیامی روشن را به کاخ سفید ارسال کرد تا بدانند سناریوی فشار حداکثری و تحریم های یک جانبه محکوم به شکست است.

علی‎رغم تلاش‌های بیهوده رژیم تروریست آمریکا برای مقابله با نفتکش‌های ایرانی، پنج نفتکش‌ طبق برنامه و جدول زمانی تعیین شده وارد آب‌های ونزوئلا شدند و محموله‌های خود را تخلیه کردند. انتقال این محموله‌ها نقطه عطفی در فرآیند مقابله ایران با اهرم تحریم با اتکا به ارتقای توانمندی‌های داخلی در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی، تولید محصولات راهبردی و صادرات است.

اما باز هم سناریوی نخ نمای دولت تروریست آمریکا دوباره تکرار شد اینبار در آسمان! شامگاه پنجشنبه دوم مرداد رهگیری هواپیمای ایرباس مسافربری خطوط هوایی ماهان ایر در مسیر تهران ـ بیروت به شماره پرواز ۱۱۵۲ از سوی دو جنگنده اف-۱۵ آمریکایی موجب زخمی شدن تعدادی از مسافرین به دلیل تغییر وضعیت سریع هواپیما شد.

ارتش آمریکا مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت و «بیل اوربان» سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام گفت: جنگنده اف-۱۵ در ماموریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه «التنف سوریه» اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرده است!

هنوز هدف از این رفتار تحریک‌آمیز از سوی تروریست‌های آمریکایی به درستی مشخص نشده است، اما یکی از فرضیات در خصوص این اقدام خطرناک اجرای «عملیات سوتر» است تا هواپیمای مسافربری ایران مورد اصابت پدافند هوایی سوریه قرار بگیرد. این نمونه همان عملیاتی است که جنگنده‌های اسرائیلی در مورد هواپیمای ایلیوشین ۲۰ روسی انجام دادند و با فریب سامانه پدافندی سوریه موجب هدف قرار گرفته شدن آن شدند.

افول هژمونی آمریکا؛ از راهزنی دریایی تا راهزنی هوایی

اما خلبان ماهر و هوشیار ایرانی با تصمیم درست در کاهش سریع ارتفاع نقشه شوم آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد. اما رفتار ناجوانمردانه و ظالمانه برای یک هواپیمای مسافربری آن هم در آسمان کشور ثالث، به عنوان یک اقدام تروریستی نزد افکار عمومی جهانی محکوم است و به معنای نقض آشکار امنیت هوانوردی و تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیر نظامی مطابق کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگوست.

البته سکوت مجامع بین المللی و برخی از کشورهای اروپایی‌ در قبال این اقدام عامدانه آمریکا که می‌توانست به فاجعه‌ای غیر قابل جبران تبدیل شود نیز جای سوال دارد. حتی با وجود نقض صریح معاهده بین‌المللی هوانوردی شیکاگو، سازمان هواپیمایی بین‌المللی غیر نظامی موسوم به «ایکائو» نیز تاکنون نسبت به این اقدام غیر قانونی آمریکا در به خطر انداختن جان مسافران پرواز هیچ واکنشی نشان نداده است.

با تداوم اینگونه اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه خروج آنها از خاورمیانه ضروری است. امروز واقعیت خسارت‌بار حضور آمریکا در منطقه بر همگان روشن شده، واشنگتن به بهانه مبارزه با تروریسم با راهزنی و تروریسم به عامل اصلی ناامنی در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.

این اقدام تروریستی آمریکا واکنش مقامات کشورمان را به دنبال داشت و طبق اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه «آمریکایی‌ها انواع راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند. اقدام خطرناکی که آنها علیه هواپیمای مسافربری ما انجام دادند یک تهدید تروریستی بود که بر خلاف تمامی موازین حقوقی و بین‌المللی است.»

موسوی تاکید کرد: وزارت خارجه با کمک سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد نیروهای مسلح و قوه قضائیه تمامی اقدامات برای پشیمان کردن آمریکا را انجام می‌دهد. برخی اقدامات تا کنون انجام گرفته که شکایت نمایندگی ایران در سازمان ملل از جمله آن است و برخی اقدامات نیز در حال انجام است و بعد از رسیدن گزارش نهایی به ما، پیگیری‌های حقوقی را انجام می‌دهیم. ما به وقت مقتضی پاسخ آنها را می‌دهیم.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت:‌ رفتار هواپیماهای جنگنده در قبال پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی و به‌علاوه در مغایرت با مواد سه مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی و ضمیمه‌های مربوطه و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ ونیز زیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین‌الملل است.

وی افزود:‌ توضیحاتی که تاکنون ارائه شده غیر موجه و فاقد وجه اقناعی است لذا اقدامات صورت گرفته توسط این جنگنده‌ها موجب مسئولیت بین‌المللی دولت متبوع آنها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکائو و دادگاه دادگستری بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

افول هژمونی آمریکا؛ از راهزنی دریایی تا راهزنی هوایی

سازمان هواپیمایی کشوری هم طی اطلاعیه‌ای تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ماهان را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل دانست و خواستار بررسی این حادثه در ایکائو شد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم به مزاحمت اخیر یک جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایرانی توسط آمریکا واکنش نشان داد و در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: اقدام  ‌تروریستی رژیم آمریکا علاوه ‌بر تعقیب حقوقی که مقامات دولت تأکید کردند مستلزم اقدام متقابل نیز هست.

بنابراین مسئولان ذیربط کشور باید با اقدامات دیپلماتیک و تعقیب حقوقی پاسخی محکم به تعرض جنگنده‌های آمریکایی بدهند تا تروریست‌های آمریکایی دیگر از سر درماندگی و به بن‌بست رسیدن دست به اقدام نقض حریم هوایی نزنند و بفهمند وقتی زورشان به نظامیان نمی‌رسد، مردم عادی و بی‌دفاع را نترسانند.

گزارش از سمانه حسن‌خانی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها