به‌مناسبت سالروز شهادت امام پنجم شیعیان؛

امام محمد باقر (ع)؛ مظهر علم و تقوا

بزرگترین میراثی که امام محمد باقر(ع) برای فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع) به جای گذاشتند، علم و تقواست که نهایتا منجر به تاسیس مکتب جعفری شد.
کد خبر: ۴۰۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ - 28July 2020

امام محمد باقر، مظهر علم و تقوابه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هفتم ماه ذی‌الحجه مصادف است با سالروز شهادت امام محمد باقر (ع). علم و دانش از صفات بارزی است که به پنجمین  امام معصوم علیه‌السلام نسبت داده شده است.

در واقع تمامی اهل بیت نبی مکرم اسلام به تنهایی نمادی از شجاعت در برابر ستم پیشگان، تقوا، علم و دانش بوده‌اند، اما در مسیر تاریخ مسلمین و شیعیان هر کدام از این صفت‌ها را که جمله در وجود تک تک ائمه‌ی اطهار بوده اند، به یکی از این ائمه‌ی بزرگوار نسبت داده اند.

امام محمد باقر العلوم در میان ائمه‌ی اطهار علیهم السلام اجمعین، نخستین امامی است که نام مبارک جدش حضرت محمد صل الله علیه و آله بر وی نهاده شده است. علم و دانش و آگاهی و بصیرت آن حضرت نزد مسلمین و شیعیان به عنوان علم و دانشی ویژه و مکتب‌ساز تلقی می‌شود. بزرگترین میراثی که امام محمد باقر العلوم برای فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع) به جای گذاشتند همین علم و تقواست که نهایتا منجر به تاسیس مکتب جعفری شد.

زمانه‌ی زیست امامان معصوم، امام محمد باقر العلوم، امام جعفر صادق (ع) و امام موسی ابن جعفر علیهم السلام زمان جابه‌جایی قدرت سیاسی بین خلفای سفاک اموی و عباسی بود. ائمه‌ی هدی با کناره‌گیری از خیمه شب بازی‌های روز سیاسی توانستند مکتب جعفری را تاسیس کنند و چراغ راهی در دست علما و شیعیان و مسلمین راستین دهند تا در کوران حوادث زمانه گم نشوند و چنین نیز شد. علومی که امام محمد باقر و فرزندان برحقش از خود به عنوان علوم دینی و مکتب جعفری و تشیع به میراث گذاشتند، سفینه‌ی نجات شیعیان و مسلمین و بلکه هر انسانی در هر زمان و مکانی می‌تواند باشد.

چنگ زدن به این ریسمان محکم و سوار بر کشتی هدایت اهل بیت شدن و چراغ فروزان این خاندان مطهر را در دست داشتن، ضامن رسیدن به ساحل امن آرامش درون و رستگاری جاودانه است.

امروز سالروز شهادت ستاره‌ای از کهکشان بقیع است. ستاره‌ای که نماد و تجلی بخش علم و دانش و بصیرت اهل بیت رسول الله بوده و تا ابد خواهد بود. امام محمد باقر العلوم علیه السلام برای همه‌ی اعصار نمادی از دانش و بینش و تقوا بوده و هست.

انتهای پیام /133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار