«خورشید آفتاب‌گردان‌ها»؛ روایتی از زندگی پر مشقت همسران شهدای دفاع مقدس

یک نویسنده کتاب گفت: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» روایت‌گر فعالیت و نقش زنان هرمزگان در پشتیبانی جنگ تحمیلی در طول هشت سال دفاع مقدس است. زنانی که در پشت جبهه‌ها تلاش می‌کردند تا شرایط لازم را برای رفاه رزمندگانی که در خط مقدم بودند، فراهم کنند.
کد خبر: ۴۰۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ - 28July 2020

«خورشید آفتاب‌گردان‌ها»؛ روایتی از زندگی پر مشقت همسران شهدای دفاع مقدسبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اعظم پشت مشهدی نویسنده کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» در گفت‌وگویی پیرامون مضمون کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» اظهار داشت: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» بخشی از خاطرات زنان مبارز انقلابی، رزمنده و فعال در حوزه پشتیبانی جنگ تحمیلی است که برخی از آن‌ها همسر فرماندهان بزرگ دفاع مقدس در جبهه‌ها بوده‌اند و خاطرات جذاب و خواندنی دارند.

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» به زندگی چند تن از بانوانی که به عنوان نیروی ستاد پشتیبانی جنگ تحمیلی و فعال انقلابی و تلاشگر در پشت جبهه‌ها بوده‌اند پرداخته است. در کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» زندگی این بانوان از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی مورد بررسی قرار گرفته، لحظه‌های سخت مبارزه، ایستادگی در برابر دشمن تا ازدواج و دیگر ابعاد زندگی یک همسر فرمانده را بیان کرده است.

پشت مشهدی پیرامون علل نگارش کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» بیان کرد: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان به من پیشنهاد شد و من به دلیل جذابیت‌ها و لایه‌های زیستی خاص در زندگی این بانوان، نگارش کار را به عهده گرفتم. کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» به خاطرات جالبی از فعالیت‌های انقلابی زنانی، چون سکینه جاور، رقیه زینلی، شهناز عباسی اصل، آمنه و جاریه حاج حسینی اشاره دارد و باید بگویم که به دلیل عدم فرصت لازم برای جمع‌آوری اطلاعات، تنها به بخش کوچکی از زندگی این زنان رزمنده پرداخته شده است.

نویسنده کتاب «پرواز در آب» در مورد کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» بیان کرد: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» روایت‌گر فعالیت و نقش زنان هرمزگان در پشتیبانی جنگ تحمیلی در طول هشت سال دفاع مقدس است. زنانی که در پشت جبهه‌ها تلاش می‌کردند تا شرایط لازم را برای رفاه رزمندگانی که در خط مقدم بودند فراهم کنند، زنانی که با تهیه آذوقه همچون مربا، نان خشک و غیره، قرار دادن خانه‌های خود به عنوان پایگاه مقاومت، آنها علاوه بر همسرداری، بچه‌داری با جان و دل برای حمایت از جبهه‌ها تلاش کردند. این بانوان شیر دل، ضمن انجام وظایف خود، همسران و فرزندان‌شان را راهی جبهه کرده بودند و خودشان نیز در پشت جبهه یاری‌گر آنان بودند و دست حمایت‌گرشان هرگز در طول هشت سال دفاع مقدس از پشت جبهه‌ها برداشته نشد.

وی علت نامگذاری کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» را چنین بیان کرد: گل‌های آفتاب‌گردان نماد روشنی هستند و من از این ویژگی آن‌ها الهام گرفتم. زیرا طبیعت گل آفتاب گردان، چرخش به سوی خورشید است و من در این کار زنان را همانند گل‌های آفتاب‌گردانی تصور می‌کنم که نگاهشان به امید و نور خداوند متعال است و این اتصال به گل‌های آفتاب‌گردان انرژی و طراوت می‌بخشد. زنان همواره با تکیه بر اعتقاد‌های خود، نگهدارنده کانون خانواده خصوصاً در بحران‌ها و روز‌های سخت دفاع مقدس بوده‌اند و همیشه حضور محکم و اثربخش آن‌ها برایم جذاب بوده و این دلیل اصلی‌ام برای انتخاب نام کتابم بوده است.

وی در خصوص شیوه و قالب اثر «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» گفت: «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» نوعی از مستند نگاری است و تماماً بر اساس خاطرات و روایات زنان رزمنده و فعال بیان شده است. در این اثر سعی کردم ضمن رعایت اصل وفاداری به لحن و روایت راوی، با استفاده از قالب خاطره و بهره‌گرفتن از فضاسازی و چیدمان کلمات، خاطرات را بدون هیچ کم و کاستی تدوین کنم.

پشت مشهدی خواندنی‌ترین بخش کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» گفت: قسمتی از کتاب که به خاطرات شهناز عباسی اصل می‌پردازد از بخش‌های خواندنی کتاب است. شهناز عباسی اصل همسر یکی از فرماندهان جنوب کشور است که در زمان جنگ تحمیلی در منطقه ابوموسی زندگی می‌کرد و با وجود سختی و مشقت‌های فراوان به واسطه تسلط داشتن به زبان عربی، روزنامه‌های عربی که در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس چاپ و توزیع می‌شد را ترجمه و اطلاعات آن‌ها را در اختیار فرماندهی ابوموسی قرار می‌داد. در بخش دیگری از خاطرات شهناز عباسی اصل و در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی در خرمشهر، او و خانواده‌اش برای خروج از شهر مجبور می‌شوند روی جنازه‌های داخل آمبولانس بنشینند و از شهر بیرون بروند که بیان آن لحظات سخت و دشوار، بسیار خواندنی است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار