قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

کانون‌ فرهنگی مساجد بهترین بستر برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند

یوسف امینی با بیان اینکه کانون‌ فرهنگی هنری مساجد بخش مردمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، گفت: این کانون‌ها به لحاظ گستردگی در حوزه اجتماعی، شهر تا روستا را شامل می‌شوند و اعضای آن متشکل از جوانان و دوستداران ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند؛ بر همین اساس می‌توانند در ترویج فرهنگ دفاع مقدس نقش موثری را ایفا کنند.
کد خبر: ۴۰۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸ - 28July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «یوسف امینی» قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دیدار با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بر لزوم تعامل و همکاری بیش از پیش در راستای ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت تأکید کرد.

یوسف امینی در این دیدار اظهار داشت: دفاع ارزشمند است؛ دفاع از خود، دارای یک ارزش است، دفاع از جامعه نیز نوعی ارزش به شمار می‌رود و ارزش دفاع از حق و دین از آن دو بیشتر است؛ همه این معانی در دفاع مقدس متجلی شد.

وی در ادامه ظرفیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت برشمرد و افزود: به منظور ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت در کنار حوزه‌های ادبیات، سینما، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی، شعر، داستان و فضای مجازی باید ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز مورد توجه قرار گیرند و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

این مسئول در پایان گفت: این کانون‌ها بخش مردمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و به لحاظ گستردگی در حوزه اجتماعی، شهر تا روستا را شامل می‌شوند. اعضای کانون‌ها فرهنگی و هنری مساجد متشکل از جوانان و دوستداران ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند. در کنار این کانون‌ها، نباید ظرفیت کانون‌های قرآن و عترت را نادیده گرفت.

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در جهت بزرگداشت دفاع مقدس

سردار یوسفعلی‌زاده نیز در سخنانی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ارزش انسان‌ها به میزان تحمل سختی توسط آنها در مسیر حق بستگی دارد، ابراز داشت: شهدا به تکیلف عمل کردند؛ بر همین اساس این ارزش را پیدا کردند که خداوند خریدار جانشان شود و به احسن وجه پاداش آنها را بدهد.

وی با بیان اینکه امسال مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس است، یادآور شد: به مناسبت بزرگداشت این حماسه جاوید برنامه‌های خاصی ابلاغ شده که با تشکیل ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سطح استان، سعی داریم با تعامل و هم افزایی با دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه فرهنگ جهاد و مقاومت گام‌های موثری برداریم.

این مسئول تصریح کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به خوبی توانسته برنامه‌های پیشنهادی بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس را جهت اجرا، بومی‌سازی کند که این اداره‌کل‌ در این زمینه پیشاهنگ است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بر اجرای برنامه‌های خلاقانه جهت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: علیرغم محدودیت‌های اجتماعی پیش آمده به دنبال آن هستیم تا با بسیج ظرفیت‌ها گرامیداشت حماسه جاوید دفاع مقدس به بهترین نحو برگزار شود. هر چند شرایط برگزاری مراسم‌های عمومی مثل رژه و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس فراهم نیست اما می‌توان با استفاده از ظرفیت رسانه‌های رسمی، فضای مجازی در جهت بزرگداشت این حماسه گام‌های موثری برداشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه به منظور تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار استان فراخوانی را اعلام کرده است، گفت: در این فراخوان از صاحبان قلم، نویسندگان و اصحاب هنر دعوت شده تا به صف تولیدکنندگان آثار ادبی بپیوندند؛ امید است اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به انتشار این فراخوان در موسسات فرهنگی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان را یاری کند.

در ادامه این دیدار، «افشین تحفه‌گر» معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در سخنانی با اشاره به لزوم برگزاری ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس و کنگره 18 هزار شهید استان گفت: به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید به تولیدات حوزه فیلم، کتاب، شعر، ادبیات نیز توجه شود چراکه این آثار سال‌های سال ماندگار خواهند بود.

همچنین در این جلسه «جعفر عشقی» مدیر ادبیات، تاریخ و آموزش اداره‌کل حفظ آثار با اشاره به اعلام فراخوان نهضت تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس بیان داشت: براساس مصوبه شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس برای دستگاه‌های اجرایی استان سهمیه چاپ کتاب در نظر گرفته شده که بر این اساس، دستگاه‌ها باید علاوه بر تبیین نقش خود در دفاع مقدس، در حوزه احصاء خاطرات و تاریخ شفاهی و رمان اقداماتی را انجام دهند. آثار تولید شده در شورای علمی و تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از تایید نهایی به چاپ خواهد رسید.

وی در پایان گفت: اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان در این زمینه نیازمند مساعدت و مشاوره اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است تا با ارائه راهکارها و زمینه‌های تشویق نویسندگان و ناشران در این حوزه اقدامات تاثیرگذاری را انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار