معرفی کتاب؛

«کاغذ و قلم ممنوع»

کتاب «کاغذ و قلم ممنوع» با موضوع بررسی سبک و محتوای خاطرات دفاع مقدس، با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۴۰۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵ - 31July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یاسوج، کتاب «کاغذ و قلم ممنوع» با موضوع بررسی سبک و محتوای خاطرات دفاع مقدس، به بررسی آثار «سعید عکاف» نویسنده حوزه دفاع مقدس می‌پردازد.

این کتاب به قلم «سیده زهرا عبدالله‌پور» در 244 صفحه به رشته تحریر درآمده و در شمارگان هزار نسخه با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد و توسط انتشارات فرهنگ مانا به چاپ رسیده است.

در این کتاب، پس از تشریح تاریخچه خاطره‌نویسی، به بررسی و تحلیل سبکی خاطرات در تعدادی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس پرداخته شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

زبان و شیوه‌ی بیان خاطره‌نگاشته‌ها، نه از طریق دانش و تحصیل کلاسیک و کسب الگوهای خاص، بلکه انعکاس طبیعی رخدادهای جنگ و جبهه در ذهن نگارندگان خاطرات و توانایی‌های شخصی آنان صورت گرفته است. به عبارت ساده‌تر، بیشتر نگارندگان این آثار، مانند هنرمندان و نویسندگان، با آگاهی و علم قبلی و اطلاع از ویژگی‌ها و چگونگی نگارش انواع مکتوبات ادبی، اقدام به نوشتن خاطرات خود نکرده‌اند و حتی در این زمینه ادعایی هم نداشته‌اند.

با نگاهی به خاطرات برخی رزمندگان و اسرا می‌بینیم که آنان این خاطرات را تنها برای خود نوشته‌اند و این در حقیقت آن دسته از خاطره‌هاست که آن را حدیث نفس خوانند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار