سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع وحدت اسلامی؛

«وحدت‌شکنی» شگرد عوامل دشمن/ وحشت جبهه استکبار از وحدت اسلامی و آشنایی ملت‌های مسلمان با یکدیگر

بیش از یک قرن است که علمای پیشتاز نهضت اسلامی در عصر جدید، ضرورت وحدت بین صفوف مسلمین در جهان اسلام و در مقابل تجاوزات و دسیسه‌های تفرقه‌افکنانه و سلطه‌جویی‌های استکبار جهانی را درک کرده و منادی آن در میان ملل اسلامی بوده‌اند.
کد خبر: ۴۰۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸ - 02August 2020

وحدت شکنان عوامل دشمن هستند/به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، موضوع «وحدت اسلامی» و پیگیری تحقق آن، از همان ابتدای نهضت و زمینه‌سازی برای وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و بنابر سنت ائمه‌ی اهل‌ بیت (ع) مورد تاکید و توجه ویژه قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی نیز به عنوان یکی از ارکان سیاست تحکیم وحدت ملی و وحدت بین ملل اسلامی و مقابله با سلطه‌جویی استکبار جهانی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی نظام اسلامی و قوانین موضوعه تثبیت شد و ضرورت پیگیری و زمینه‌سازی تحقق آن نیز در بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، هر ساله و به مناسبت‌های مختلف تبیین و گوشزد شده و در این امر نهاد سازی نیز صورت گرفته است.

در ادامه بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت تحکیم وحدت میان شیعه و اهل سنت و تلاش دشمنان برای مخدوش کردن این مسئله مهم را با هم می‌خوانیم.

- سیاست دشمنان اسلام و مسلمین بر تفرقه قرار گرفته است. می‌خواهند بین مسلمان‌ها ایجاد اختلاف کنند این برای آنها از هر جنگ نظامی، از هر حرکت سیاسی، از هر چالش اقتصادی با صرفه‌تر است.

- تفرقه و ستیزه‌جویی میان بخش‌های امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همه‌ی توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در یان عرصه نیز به تلاش گسترده و بی‌وقفه دست زده‌اند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشت‌زده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیده‌اند. همه‌ی سخن دلسوزان آن است که تفاوت‌ها نباید به تضاد تبدیل شود و چندگونگی نباید به ستیزه‌گری بینجامد.

- سیاستمداران استعمارگر به خوبی می‌دانستند که اگر هویت یکپارچه‌ی جهان اسلام شکل بگیرد، راه بر سیطره‌ی سیاسی و اقتصادی آنان بسته خواهد شد. پس در تلاشی همه سویه و بلند‌مدت، به اختلافات در میان مسلمانان دامن زدند و زیر چتر این سیاست خبیثانه، از غفلت توده‌های مرم و سست عنصری زمامداران سیاسی و فرهنگی، بهره‌برداری کردند و کار خود را در تسلط بر کشورهای اسلامی پیش بردند.

- امروز سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس در عراق، در لبنان، در کشورهایی از شمال آفریقا و در هر جای دیگری که بتوانند با همه‌ی قوا در حال پراکنادن ویروس اختلاف مذهبی‌اند. اجتماع حج باید ما را در برابر این بیماری مهلک مصون‌سازی کنید و آیه‌ی شریفه‌ی: «و اطیعوالله و رسوله و لا تتازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین» را پیوسته در برابر چشم ما قرار دهد.

- با دقت دارند کار می‌کنند. اختلافات را برجسته می‌کنند. گرایش‌های انحرافی را، هم در طرف سیعه، هم در طرف سنی تقویت می‌کنند. در طرف شیعه، با نام تشیع گرایش قرمطی‌گری را - مثل قرامطه - تقویت می‌کنند و افساد می‌کنند. در طرف سنی، گرایش ناصبی‌گری را، با نام تسنن، اما با باطن ناصبی‌گری تقویت می‌کنند و در مقابل هم قرار می‌دهند. باید بیدار بود، باید هشیار بود، باید دید، باید فهمید، این‌ها ان اساس مسائلی است که امروز دنیای اسلام به آنها احتیاج دارد.

کسانی که می‌خواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، عوامل دشمند

- شما نگاه کنید ببینید آن کسانی که می‌خواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، کی‌ها هستند؟ بدانید که اینها عوامل دشمند؛ یا خودشان از متن دشمن دارند حرف می‌زنند، یا سرانگشت دشمنند؛ برو برگرد ندارد. آن کسی که ندای تفرقه‌ی بین شیعه و سنی را سر می‌دهد و بهانه‌ی مذهب، می‌خواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی مزدور دشمن است؛‌چه بداند، چه نداند. گاهی بعضی‌ها مزدور دشمنند و خودشان نمی‌دانند. خیلی از این مردم بیچاره‌ی بی‌خبر سلفی و وهابی که به وسیله‌ی دلارهای نفتی تغذیه می‌شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل‌های تروریستی انجام بدهند - در عراق یک‌جور، در افغانستان یک جور، در پاکستان یک جور، در نقاط دیگر یک جور - نمی‌دانند که مزدور دشمنند. آن مردم شیعی هم که می‌رود به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند و دشنام می‌دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می‌کند. من عرض می‌کنم که عوامل اصلی دشمنانند. بعضی از این سرانگشتان - هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه - غافلند، نمی‌دانند و نمی‌فهمند چه کار می‌کنند؛ نمی‌دانند برای دشمن دارند کار می‌کنند.

- چند سال قبل از این، در منطقه‌ی کردی، یک عالم روشن‌بین در نماز جمعه سخنرانی کرد. گمانم قسم خورد - این جور به ذهنم است، چون سالها گذشته است - گفت والله آن کسانی که می‌آیند پیش شیعه، بغض و کینه‌ی سنی را در دل او وارد می‌کنند و می‌روند پیش سنی، نقض و کینه‌ی شیعه را در دل او وارد می‌کنند، اینها نه شیعه هستند، نه سنی، نه شیعه هستند نه سنی؛‌ نه شیعه را دوست دارند، نه سنی را دوست دارند؛ با اسلام دشمنند، البته نمی‌دانند؛ خیلی‌هاشان نمی‌فهمند.

- نمی‌خواهیم بگوییم اختلاف شیعه و سنی همیشه مربوط به استعمار بوده؛‌ نه، احساسات خودشان هم دخیل بوده؛‌ بعضی از جهالت‌ها، بعضی از تعصب‌ها، بعضی از احساسات، بعضی از کج‌فهمی‌ها دخالت داشته؛ لیکن وقت استعمار وارد شد، از این سلاح حداکثر استفاده را دارد.

- در این کار، انگلیسی‌ها از بقیه‌ی دشمنان استعماری، متبحرترند؛‌ در ایران، ترکیه و کشورهای عربی و در شبه قاره‌ی هندف این‌ها سال‌ها زندگی کرده‌اند و با رموز کار آشنا هستند که چگونه می‌شود سنی را علیه شیعه تحریک کرد و چگونه می‌شود شیعه را علیه سنی تحریک کرد؛ این‌ها خوب بلدند و کرده‌اند.

- این عواملی که اختلاف‌افکنی می‌کنند، نه شیعه‌اند، نه سینی؛ نه به شیعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شیعه را قبول دارند، نه مقدسات سنی را.

- اگر انقلاب اسلامی این تاثیر شگرف و عمیق و ماندگاری و زیرورو کننده را نداشت، این قدر به انقلاب اسلامی مبارزه نمی‌کردند؛ آن هم کسانی که اسم‌شان مسلمان است. عزیزان من! مساله‌ی دعوای شیعه و سنی که شما می‌بینید در یک دوره‌‌ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داغتر از قبل شد، ناشی از این است.

- بعضی از ما غفلت می‌کنیم از اینکه ایجاد اختلاف مذهبی، نقشه و طرح دشمن است برای اینکه ما را مشغول به خودمان کند. غفلت می‌کنیم؛ همه‌همت یک شیعه می‌شود کوبیدن سنی، همه‌ی همت یک سنی می‌شود کوبیدن شیعه، خوب، این خیلی تاسف‌آور است و دشمن این رامی‌خواهد.

- از نزدیک به دویست سال پیش - هنگامی که استعمار وارد کشورهای اسلامی شد - تا امروز، روی قضیه‌ی اختلاف بین فرقه‌های مسلمین کار کردند.

- دشمنان جهان اسلام - یعنی استکبار جهانی و شرق و غرب متجاوز و آمریکای تجاوزکار و غارتگر - که از اعماق وجود با اسلام مخالفند، از وحدت اسلامی و آشنایی ملت‌های مسلمان با یکدیگر، دچار وحشت شده‌اند.

- خیلی مراقب باشید که نفوذی‌های دشمن، پرچم‌های اختلاف را بلند نکنند. هر پرچم اختلافی که بلند شد، شما آن را متهم کنید که نفوذی‌ دشمن است؛ هرچند خودش نداند.

- امروز استعمار با توجه به وجود عامل وحدت، سعی می‌کنند شکاف‌ها و اختلاف‌ها را از طریق مختلف قومی و مذهبیف میان شیعه و سنی به وجود آورد. در بین اهل تسنن، به نام مکتب فلان مدرسه، اهل حدیث و...؛‌ و در بین شیعه، به نام‌های دیگر.

- ما که مسلمان هستیم، باید حواسمان جمع باشد. ما باید بفهمیم که پول نفت فلان کشوری که به نوکری آمریکا و غرب، در میان ملت‌های مسلمان شناخته شده و روسیاه است و به استکبار بستگی دارد، اگر صرف انتشار کتابی در رد تشیع شد، محض رضای خدا و علاقه‌ی به تسنن نیست و غرض خبیثی را دنبال می‌کند. عکس قضیه هم صادق است. اگر دیدیم عواملی در جامعه‌ی شیعی، مشغول تحریک و برانگیختن حساسیت نسبت به برادران اهل نست یا مقدسات آنها هستند، اگر حمل بر کج‌سلیقگی و بدفهمی نکنیم باید بدانیم که قطعا دست دشمن است. دشمن، از کجی سلیقه نیز بیشترین استفاده را می‌کنند. لذا امروز، اتحاد مسلمین و صفای دل برادران مسلمان با یکدیگر، شرط اصلی اعلای کلمه‌ی اسلام است.

- این فریادها و این قلم‌های مزدور و این پول‌های پلید و خبیث که در بعضی از کشورها برای ایجاد اختلاف خرج می‌شود، مانع از سربلندی اسلام است و این، کار دشمن است.

- اما شما ببینید که استعمار در طول زمان از طرح مساله‌ی شیعه و سنی در مقابل یکدیگر، چه وسیله‌‌ی اختلافی - بخصوص در محافل پایین‌تر و نسبت به اوساط پایین مردم که از معرفت و توجه، قدری دورتر هستند - درست کرده است.

- ما به همه می‌گوییم که احترام یکدیگر را حفظ بکنید و به عقاید و مقدسات هم اهانت نکنید، اگر کسی به بهانه‌ای عقیده‌یی بخواهد به مقدسات دیگران اهانت بکند، از نظر ما به هیچ وجه قابل دفاع نیست. محبت، طرفینی است. بایستی همه با هم کمک کنند تا محبت به وجود آید و دشمن نتواند سوءاستفاده بکند؛ دشمنی که نه با شیعه رابطه‌ی خوبی دارد و نه با سنی، بلکه با اصل اسلام مخالف است و نسبت به آن کینه می‌ورزد.

- امروز، پول‌های دستگاه‌ استکبار و ایادی آنها، در دنیا و بیشتر از همه در دنیای اسلام، برای ایجاد تفرقه بین مسلمین خرج می‌شود تا اگر بتوانند - که نخواهند توانست - بین ایرن اسلامی و مسلمانان عالم، اختلاف ایجاد کنند و فاصله بیاندازند. جنگ دشمن ساخته‌ی شیعه و سنی، به برکت انقلاب اسلامی بحمدالله رو به خمود و خاموشی رفت و برادران شیعه و سنی در میدان‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند و به یکدیگر کمک کردند و برادروار با هم حرکت کردند - که حق هم همین بود - ولی امروز تبلیغات جهانی سعی می‌کند باز هم این شعله را مشتعل‌تر و این آتش را برافروخته‌تر کند و این اختلاف را که رو به از بین رفتن است، دوباره زنده نماید. چرا؟ چون می‌دانند که امروز وحدت اسلامی - یعنی تجمع مسلمین - حول محور ایران اسلامی است. می‌دانند که دل‌های مسلمین، امروز به ام‌القرای اسلام - یعنی ایران اسلامی - متوجه است. می‌دانند که امروز دنیای اسلام و در سراسر عالم، آن جایی که قرآن رسما و عملا حاکمیت دارد، ایران اسلامی است.

- درعین اینکه دولت‌ها و قدرتها و اداره کنندگان جهان، برای مصالح دولت‌ها و مسائل سیاسی خود، به سمت وحدت پیش می‌روند، تمام تلاش‌های استکبار در جهت تضعیف ملت‌ها و بخصوص ملت اسلام و ایجاد اختلاف بین این‌ها به کار می‌رود.

- دشمنان خوانخوار اسلام و مسلمین، آرام نمی‌گیرند. تا دیدند که انقلاب و جمهوری اسلامی، در داخل و خارج از کشور، بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کرد، اینها را به هم نزدیک نمود و عصبیت‌هایشان را نسبت به یکدیگر کم کرد، از بیرون شروع به سمپاشی کردند.

- اگر به تاریخ اسلام برگردیم، خواهیم دید که زمام و مبدا همه و یا قسمت اعظم این تعارض‌ها و تناقض‌ها، به دستگاه‌های قدرت مادی برمی‌گردد. تاریخ اسلام را ملاحظه کنید، خواهید دید که اختلافات اولیه یعنی مسئله خلق قرآن و امثال آن - تا بقیه‌ی اختلافهایی که در طول زمان، بین فرق اسلامی مخصوصا در زمان‌های بیشتری بین شیعه و سنی اتفاق افتاده است، تقریبا سرنخ این اختلافات در تمام بلاد اسلامی، دست قدرت‌‌هاست.

- البته یکی از کارهایی که باید انجام بگیرد، تلاش برای جلوگیری از نشر آثار تفرقه‌انگیز است؛ چه در محیط شیعی، چه در محیط سنی. الان برای ایجاد بغض و کینه، آثاری نوشته می‌شود و پول‌هایی خرج می‌شود. اگر بتوانیم، باید جلوی اینها را بگیریم. اینگونه آثار، همه جا هم منتشر می‌شود. ما نمی‌گوییم که در ایران مطلقا منتشر نمی‌شود؛ نخیر، در ایران هم متاسفانه مواردی مشاهده می‌شود.

- همین وحدت با ارزشی که به برکت آن، شما توانسته‌اید این همه پیروزی را به دست بیاورید، دشمن‌هایی در کمین دارد. باید هوشیار باشید و نگذارید اختلافات به وجود آید. در آنجایی که بهانه‌ی اختلاف هت و دشمن می‌تواند آنجا مستمسکی برای اختلاف درست کند، بیشتر مواظب باشید. در مساله‌ی مذهب و اختلافات مذهبی، که قرن‌های متمادی دشمنان از آن سوء استفاده کردند، بیشتر باید مواظب باشند، هم شیع هباید مواظب باشد، هم سنی.

- اساسی‌تر از این مسائل، گسیختگی دنیای اسلام است که این هم تلخی بزرگی است و شاید اساس مشکل در آن باشد ملتهای اسلامی از هم جدایند. چندین سال شاید نزدیک به صد سال است که دستهای احساسات ناسیونالیستی را در ملتهای اسلامی تقویت می‌کنند.

- برادران و خواهران! گاهی دشمن برای ایجاد اختلاف - هم در بین شیعه هم در بین سنی - از آدمهایی که غرض و مرضی ندارند استفاده می‌کند. در جامعه شیعه حرکتی انجام می‌گیرد که برای برادر مسلمان غیرشیعه تحریک کننده و حساسیت برانگیز است. عین همین عمل در بین جامعه سنی انجام می‌گیرد، نسبت به کاری که برای شیعه حساسیت برانگیز و نفرت‌برانگیز است چه کسی این کارها را می‌کند؟! امروز دشمن واحدی در مقابل ماست.

- استکبار می‌خواست دولتها را با نظام جمهوری اسلامی دشمن کند. بعضی از دولتها هوشیارانه فهمیدند و نگذاشتند خواست استکبار عمل شود اما بعضی از دولتها، بدون توجه در این دام استکبار غلتیدند. در سطوح ملتها هم مسئله اختلافات فرقه‌ای و اختلافات شیعه و سنی و اختلافات عقیدتی را مطرح کردند و افراد زیادی را واداشتند که با گرفتن مزد، علیه جمهوری اسلامی یا علیه تشیع یا علیه برخی از عقاید ملت مسلمان ایران، کتاب بنویسند و کتابهای زیادی نوشته شد. عده‌ای را هم وادار کردند با زبان خود آنها که به این کتابها و به این اشکال و دشنامها پاسخ دهند. متاسفانه هر دو طرف در این دام افتادند. عزیزان من امروز در دنیای اسلام مسئله این است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار