در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

محاسن ورود روحانیت به ادبیات داستانی و سینما/ باید کاستی‌ها رفع شود

معاون آموزشی مدرسه اسلامی هنر به ثمرات ورود روحانیت به ادبیات داستانی و سینما اشاره کرد و گفت: اینکه روحانیت و دین وارد بحث رمان‌نویسی داستان و سینما شده اتفاق خوبی است اما کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.
کد خبر: ۴۰۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 03August 2020

حجت‌الاسلام «سید احمد بطحایی» معاون آموزشی مدرسه اسلامی هنر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در پاسخ به اینکه آیا نهاد دین با روشنفکری تضاد دارد یا خیر اظهار داشت: یک طلبه زیست و سبک زندگی مشخصی دارد و اولین رسانه او منبر است و در شرایط جدید از دیگر ابزارها برای انتقال پیام استفاده می‌کند.

این نویسنده حوزوی دلیل موفقیت حوزه‌های علمیه را آزادی آرا و تضارب اندیشه‌ها و میزان حجیت عقل و روایت و تفاسیر جاری دانست و عنوان کرد: در ادبیات داستانی هم این پویایی وجود دارد پس طلبه نویسنده در ادبیات داستانی هم با آموخته‌هایی که دارد این ضربان و پویایی را وارد می‌کند و یک اتفاق خوب و مبارکی رخ می‌دهد چراکه لازم است اهل دین هم وارد این حوزه شوند و البته کاستی‌ها و نقدهایی وجود دارد.

معاون آموزشی مدرسه اسلامی هنر با اشاره به رفتار نو و یافتن راه جدید برای ارتباط گفت: درگذشته نه چندان دور نیز چالش حضور طلاب در حوزه ادبیات و داستان نویسی که در قالب یک آموزه غربی است مطرح بود اما در حال حاضر قالب‌های تازه هنری را با روحانیت نیز تجربه کرده‌ایم و مستندسازان و فیلمسازان و نویسندگان روحانی شاخصی داریم که آثار قابل اعتنایی تولید کرده‌اند و به طور حتم در این قالب نو محتوا‌ی نو هم اتفاق می‌افتد.

بطحایی ادامه داد: در مسیر این اتفاق نو به تدریج مشکلات هموار خواهند شد و دافعه اولیه در برابر جریان حضور روحانیت در هنر و فرهنگ کمرنگ می‌شود هرچند هنوز حوزه علی‌رغم برگزاری جشنواره‌های هنری – فرهنگی نتوانسته هنر را به عنوان یک ستون اصلی در نظر بگیرد اما باز هم نسبت به گذشته که طلبه را در چارچوب دروس حوزوی تعریف می‌کردند روند خوبی داشته است و علما هم حضور طلاب در این مسیر را تشویق می‌کنند.

معاون آموزشی مدرسه اسلامی هنر خاطرنشان کرد: امروز حضور روحانیت در عرصه داستان نویسی آنقدر ارزشمند است که آیت‌الله جوادی آملی فرمودند: «امروز پیامبری اگر بیاید قصه گو است و مدیوم او سینماست» و این مساله بیانگر اهمیت اثرگذاری و دلایل حضور روحانیت در این عرصه است.

بطحایی با بیان اینکه نهاد دین با مسائل روز همراه است، گفت: روشنفکری را از ما مصادره کرده‌اند درحالی که مشکل جامعه روشنفکری، فاصله گرفتن از وحی است.

وی گفت: داستان‌های قرآنی همچون داستان حضرت ابراهیم (ع) محاکات انسانی دارد و چون یک نمایش نامه را داستان پیش می‌برد تا به نتیجه مطلوب برسد پس در ظرفیت‌های رمان شکی نیست؛ اینکه روحانیت و دین وارد بحث رمان‌نویسی، داستان و سینما شده اتفاق خوبی است اما کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار