یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

شور و شعور حسینی؛ «هر خانه، یک حسینیه»

با تشکیل پویش «هر خانه؛ یک حسینیه» در دوران کرونا مردم می‌توانند در کانون گرم خانواده خود عزادار سید و سالار شهیدان باشند تا گسترده شدن این ویروس کاهش یابد و مدافعان سلامت هم به آرامش نسبی برسند.
کد خبر: ۴۰۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۵ - 04August 2020

هر خانه؛ یک حسینیهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ سمانه حسن‎خانی؛ ماه محرم در فرهنگ ایران اسلامی یک تاریخ زنده و انقلابی خونین است و حماسه‌اش هر روز را عاشورا و هر سرزمین را کربلا می‌کند.

این ماه تاریخی آنقدر برای ملت‌های آزاده جهان ارزشمند است که همواره اقامه عزای آن هر ساله در اقصی نقاط مختلف این کره خاکی برپا می‎شود.

متاسفانه در سال جاری ویروسی (کرونا) ناخوانده سراسر جهان را درنوردیده و زندگی انسانها را مختل کرده است و هر روز قربانی می‎گیرد.

پاندومی ویروس کرونا به مانعی بزرگ برای برگزاری مراسم‌های مختلف دینی و مذهبی از جمله اعیاد نوروز، قربان، غدیر، ماه رمضان، روز عرفه و .. تبدیل شده و امروز که در آستانه ماه عزای امام حسین (ع) قرار داریم، ناراحتی مردم برای عدم برگزاری باشکوه مراسم عزای حسینی همچون سال های گذشته بیشتر شده است.

با توجه به اینکه نزدیک به پنج ماه است که کادر درمان از جمله پزشکان و پرستاران دلسوز و فداکار در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار دارند و مجاهدانه برای سلامت جامعه تلاش می کنند؛ عقل سلیم حکم می‌کند که در این شرایط باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدود کردن عزاداری حسینی به خانه‌ها زحمت و تلاش گسترده آنها را بیشتر نکنیم و نگذاریم خستگی و ناراحتی در جسمشان ماندگار شود.

عزادار واقعی امام حسین (ع) کسی است که همواره اخلاق، رفتار و کردارش حسینی باشد و از احادیث این امام بزرگوار پند گرفته و در زندگی خود آن را به کار بگیرد و روحیاتش با معرفت حسینی عجین شده باشد.

بنابراین به نظر می رسد کوتاه کردن زمان عزاداری‎ها آنچنان کار سختی نیست؛ می توان همچون سایر پویش هایی که در کشور راه اندازی می‌شود برای اقامه عزای آقا اباعبدالله هم پویش «هر خانه؛ یک حسینیه» را راه اندازی کرد و مردم با خیال راحت در کانون گرم خانواده خود عزادار سید و سالار شهیدان باشند تا گسترده شدن این ویروس کاهش یابد و مدافعان سلامت هم به آرامش نسبی برسند.

موضوع عزاداری در این ماه حزن و اندوه آنقدر مهم است که رهبر انقلاب اسلامی هم اخیرا به آن اشاره و تاکید کردند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‎کند. بنده هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه‌ی عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چراکه اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

با توجه به فرمایشات امام خامنه‌ای، باید مردم، مداحان و واعظین به دستورات ستاد ملی کرونا توجه کنند و با همکاری و همدلی اقامه عزا کرده و این ویروس را شکست دهند.

ایشان همچنین گفتند: سبقت در کار خیر از دستورات مؤکد و مکرر الهی در قرآن مجید است و موجب شوق و انگیزه‌ی دیگران به کارهای خیر نیز می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی، این‌گونه کارها را معنای واقعی انقلابی‌گری خواندند و افزودند: اطعام ماه محرم نیز می‌تواند با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل کمک مؤمنانه به دست خانواده‌ها برسد.

بنابراین نهضت بزرگ کمک‌های مومنانه که در ماه مبارک رمضان ایجاد شد در ایام ماه محرم هم باید ادامه پیدا کند و هزینه های عزاداری از جمله نذورات صرف کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان، کمک به خانواده آنها و خرید بسته های معیشتی و همچنین کمک به بهداشت جامعه شود.

همچنین برای کاهش پاندومی کرونا پذیرائی‎ها و غذاهای نذری حتی‎المقدور باید با بسته‌بندی یکبار مصرف و به صورت بیرون بر باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار