به‌مناسبت میلاد باسعادت امام دهم؛

امام هادی (ع)، هدایتگر امت اسلامی در عصر جاهلیت عباسی

امام علی النقی (ع) را از آن رو هادی می‌نامیدند که در جریان حوادث سیاسی و اجتماعی روز تلاش داشتند تا اسلام ناب محمدی را از ورطه‌ی انحراف نجات دهند.
کد خبر: ۴۰۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ - 05August 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امروز پانزدهم ذی‌الحجه مصادف با میلاد باسعادت دهمین امام همام، حضرت علی النقی علیه السلام است. حضرت امام علی النقی از سنین بسیار کم به امامت رسیدند و هدایتگر جامعه اسلامی بودند.

علیرغم اینکه قدرت خلفای عباسی در زمان امامت آن امام بزرگوار رو به افول بود امام هنوز چیزی از ستمی که بر خاندان اهل بیت روا داشته می‌شد، کاسته نشده بود. امام علی النقی (ع) را از آن رو هادی می‌نامیدند که در جریان حوادث سیاسی و اجتماعی روز تلاش داشتند تا اسلام ناب محمدی را از ورطه‌ی انحراف نجات دهند.

همین تحولات سیاسی باعث شد تا بعضا امام بتوانند در میان شیعیان خود حضور یابند و به مباحثه و مصاحبت با شیعیان و دوستداران اهل بیت بپردازند. با این وجود حضور امام هادی علیه السلام با محدودیت‌های خاصی که از سوی حاکمیت عباسی اعمال شده بود، مواجه می‌شد. از همین رو امام گاهی از طریق وکلای خود با شیعیان و دوستداران اهل بیت ارتباط داشتند و به عبارتی دین خدا را زنده نگه می داشتند. علی ابن جعفر، ابراهیم ابن محمد همدانی و حسین ابن عبدالربه از وکلای نزدیک به آن امام بزرگوار بودند و در دوران خفقان عباسی از طریق این وکلا امت با امام عصر خویش ارتباط داشتند.

عمر امامت آن حضرت سی و سه سال بود و در هنگام شهادت، آن حضرت چهل و یک ساله بودند. رساله‌ی جبر و اختیار و زیارت غدیریه منسوب به آن حضرت هستند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار