محسن رضایی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

اقتصاد مقاومتی می گوید مشکلات ما فقط تحریم نیست/برای تحول اقتصادی باید چاره اندیشی کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال آینده بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بصورت جدی نظارت می‌کند.
کد خبر: ۴۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶ - 13February 2015

اقتصاد مقاومتی می گوید مشکلات ما فقط تحریم نیست/برای تحول اقتصادی باید چاره اندیشی کنیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبههای نمازجمعه این هفته تهران اظهار کرد: امروز سالروز ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئولین ابلاغ شده است. این سیاست در مورد مساله تحریمهای اقتصادی ابلاغ شده و نشان میدهد وظیفه مسئولین و ضرورت اقتصادی در این برهه حساس چیست.

وی افزود: همه ما میدانیم 22 بهمن سرآغاز بیداری ملت ایران است، خیلیها نهضت مشروطه را سرآغاز بیداری میدانند اما ازنظر ما 22 بهمن راهی است که ما خودمان را پیدا کردیم. راه خروج از این عقبماندگیها را پیدا کردیم و بیداری واقعی در 22 بهمن اتفاق افتاد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین دستاورد انقلاب اسلامی را تاسیس نظام جمهوری اسلامی با همه فرعیات آن دانست و افزود: ما در همه ابعاد سیاست، امنیت، دفاعی و سیاست خارجی توانستیم پیشرفت کنیم. اولین محصول انقلاب اسلامی تولد یک جوان برومند به نام اقتدار ملی بود که امروز شاهد این اقتدار هستیم. جمهوری اسلامی قویترین و باثباتترین نظام مستقر در خاورمیانه است. این جوان برومند تبدیل به یک رستم سیاسی در منطقه شده است.

رضایی اظهار داشت: از دوران صفویه تا 22 بهمن به مدت 300 سال ما این اقتدار را از دست داده بودیم اما بعد از انقلاب دوباره این اقتدار به دست آمد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از جنگ امام و رهبری توجه ویژهای به اقتصاد کردند و تلاشها از همان سالها آغاز شد، گفت: ولی مانند خیلی از حوادث دیگر در امر اقتصاد مسئولان راه زیگزال را در پیش گرفتند. آنها با دلسوزی عمل کردند  اما سعی کردند کارنامهای از خود در اقتصاد ملی ارائه دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تا اینکه 15 سال پیش مقام معظم رهبری به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت دستور به تهیه نقشه راه اقتصاد ملی را دادند و تلاش گستردهای برای تهیه این نقشه انجام شد تا اینکه در سال 82 این سند به عنوان ایران 1404 تنظیم شد و به رهبر انقلاب ارائه شد. ایشان نیز اصلاحاتی در آن انجام دادند و به مسئولان کشور ابلاغ کنند.

رضایی با اشاره به اینکه اقتصاد سیاسی باید در کنار بهبود وضعیت معیشتی مردم و توزیع ثروت عادلانه قرار گیرد، افزود: این سند ابلاغ شده اما یک سال نگذشت که آمریکا به تعبیری دست ما را خواند و مثل اوایل انقلاب در جلوی پیشرفت ما صفآرایی کرد. این در حالی بود که در سال 82 فضای نرمی بر سیاست خارجی ما حاکم بود. گفتوگوی تمدنها و امثالهم نشان از این فضای نرم بود، اما بوش در آن سال گفت ایران محور شرارت در منطقه است و سیاست قبلی که تنشزدایی بود  کنار رفت و چالش غرب با ایران آغاز شد.

وی با اشاره به تلاشهای آمریکا و غرب برای مقابله با جمهوری اسلامی گفت: ابتدا تلاش کردند با ما وارد درگیری و جنگ شوند و تا آستانه جنگ نیز پیش رفتند. بعد راه دیپلماسی را در پیش گرفتند و حتی قرار بود قراردادی در حد قرارداد ترکمنچای امضا شود اما با این شرایط هم باز کارشکنی کردند تا اینکه در زمان ریاست سولانا بر آژانس هستهای ما تا 2700 سانتریفیوژ هم جلو رفتیم و عدهای در داخل و خارج سعی کردند مذاکرات به هم بخورد. اسرائیل و آمریکا به این نتیجه رسیدند که مساله اصلی انرژی هستهای نیست، مساله اصلی پیشرفت ایران است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فتنه سال 88 و شرایط ایران در آن زمان گفت: در فتنه سال 88 اوباما با دست خودش سنگی در چاه انداخت و تلاش کرد آن سنگ را در بیاورد. آمریکا فکر میکرد فتنهای که 8 ماه طول میکشد باعث تضعیف ایران میشود. به همین خاطر شدیدترین تحریمها بعد از فتنه 88 علیه ایران اعمال شد.

رضایی با گفتن این سوال که آیا مشکل اصلی ایران تحریمهای اقتصادی است، ادامه داد: از فعالان اقتصادی بپرسید آیا عامل اصلی ضعف اقتصادی ایران تحریمهاست، آنها در جواب میگویند خیر عوامل دیگری نیز وجود دارد. اقتصاد مقاومتی هرچند تلاش به تحریمشکنی دارد اما ناظر به سایر عوامل برای بهبود شرایط اقتصادی به غیر از تحریمها نیز هست.

 وی شرایط اقتصادی ایران را مشابه یک جوان برومند دانست که دست و پای وی بسته و وزنه سنگینی به پایش قرار دارد و از 3 جهت به او حمله میشود و در این باره ادامه داد: این جوان به نظر من شرایط اقتصادی امروز است. تحریم اقتصادی فقط یکی از این 3 مانع است. اگر تحریم اقتصادی برداشته شود باید در کنار این موضوعها وزنهها و طنابها نیز باز شود.

رضایی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی میگوید مشکلات اقتصادی فقط تحریم نیست. اگر بخواهیم یک تحول اقتصادی مثل تحول سیاسی به وجود آید باید چارهاندیشی کنیم. از نظر بنده طنابی که به دست و پای این جوان بسته شده، استعاره از نظام اداری ایران است که از زمان رضاشاه تا به امروز این نظام بروکراسی در ایران وجود دارد و دولتهای گذشته نیز نتوانستهاند این شرایط را بهبود ببخشند. نظام اداری مانند طنابی است که اقتصاد کشور را بسته است. وزنههایی که به پای جوان بسته، اشاره به دلارهای نفتی و بودجه سنگین دولت دارد. 85 درصد بودجه دولت صرف هزینههای جاری میشود و تنها 15 درصد صرف مسائل عمرانی میشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 3 حملهای که به اقتصاد ایران میشود، گفت: یکی از این 3 حمله تحریم اقتصادی است. حمله دیگر تحریم طبیعی داخل خود کشور است. وضع آب امروز وضع بحرانی است. بعضی از دریاچههای کشور خشک شد است. در استانهایی نظیر خوزستان، بوشهر و کرمانشاه چند هفتهای است که غبار زندگی مردم را سلب کرده است. آیا وضع نامناسب صنعت و کشاورزی ربطی به تحریم آمریکا دارد؟ حمله دیگری که به اقتصاد ما وارد میشود فشار اقتصادی است. کالاهای چینی با قیمتی ارزان وارد کشور میشوند و به یک باره 5 هزار سند را در کشور از کار میاندازد یا به عنوان مثال دیگر قیمت نفت در کشور کم یا زیاد میشود و وضع اقتصادی به هم میخورد.

رضایی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی میگوید اقتصاد ما باید به شکلی باشد که تحریم، فشار طبیعی و فشار اقتصادی روی آن اثرگذار نباشد، البته همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند همه تحریمها باید برداشته شوند و ما در مذاکرات هستهای به کمتر از این رضایت نخواهیم داد. رهبری انتظار دارد مشکلات اقتصادی کنار رود، تحریمها برداشته شود و اقتصاد ایران یک الگوی مناسب در منطقه باشد. انتظار رهبر در این برهه حساس از مردم و مسئولان بسیار سرنوشتساز است. این اقتصاد مقاومتی نقشه پیش روی مسئولان است و باید به آن عمل شود.

وی در خصوص فعالیتهای انجام شده در رابطه با ارائه سند اقتصاد مقاومتی به مسئولان کشور، گفت: کارگاههای آموزشی در تمام کشور برای مدیرکلها گذاشته شد و این سند به آنها ارائه شد، اما این قبیل کارها آموزشی است. مردم باید از امسال یک کار عملی در رابطه با اقتصاد مقاومتی حس کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار