برگزاری نشست هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی در سازمان اوقاف/ تاکید بر احیای روضه‌های خانگی در محرم ۹۹

نشست هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی در سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف چگونگی برگزاری مراسم محرم ۹۹ برگزار شد و حاضران در جلسه بر تقویت برگزاری روضه‌های خانگی و احیای این مجالس در محرم پیش رو تاکید کردن
کد خبر: ۴۱۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ - 12August 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی با هدف چگونگی برگزاری مراسم محرم ۹۹، در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گزارشی در خصوص فعالیت‌های مختلف این سازمان را ارائه داد.

در ادامه حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: پیشنهادات بزرگواران در جلسات قبل مورد استفاده قرار گرفت و در اجرای برنامه‌های سازمان اوقاف راهگشا بود.

وی با اشاره به فرصت ویژه ماه محرم برای تبیین معارف اسلام و اهل بیت (علیهم‌السلام)، افزود: با توجه به شرایط خاص امسال، باید متناسب با این شرایط برای برگزاری مراسم محرم برنامه‌ریزی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم‌های مذهبی در فضای باز، گفت: هیئات مذهبی می‌توانند از ظرفیت فضای باز امامزادگان استفاده کنند.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه نیات بسیاری از واقفین در خصوص عزاداری سید‌الشهدا (ع) است، تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و شرایط خاص جامعه، با استفاده از مجوز‌های شرعی، نیاتی که مربوط به اطعام عزاداران یا تعزیه‌داری است را به‌سوی تامین بسته ارزاق برای نیازمندان سوق داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه درون بسته‌های ارزاق اهدایی به نیازمندان، پیوست بهداشتی و فرهنگی نیز وجود دارد، افزود: طی هماهنگی که با صدا و سیما داشتیم، سه برنامه در شبکه‎های سراسری خواهیم داشت؛ همچنین برنامه‌هایی که در بقاع متبرکه برگزار می‌شود از طریق شبکه‌های استانی پخش خواهند شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به طراحی برنامه برای حضور فعال در فضای مجازی در ایام محرم، خاطرنشان کرد: یک هزار مُبلغ برای تبلیغ در این ایام، به روستا‌های محروم و کم برخوردار اعزام خواهند شد.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه در این مدتِ شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مُبلغین و طلبه‌ها جلسات خود را تعطیل کرده‌اند، یادآور شد: در چندین مرحله، مساعدت‌هایی به این بزرگواران انجام گرفت.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری؛ مدیر موقوفات حوزه‌های علمیه کشور گفت: یکی از رویکرد‌های مهم ریاست سازمان اوقاف وامور خیریه، حمایت از حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن وضعیت معیشتی طلاب، تاکید کرد: حمایت از متولیان موقوفات حوزه‌های علمیه یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام آقامیری، حجت الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور؛ مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و رضا معممی مقدم؛ مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های این سازمان، گزارشی را در خصوص فعالیت‌های مختلف اجتماعی در بقاع متبرکه، فعالیت مراکز افق بقاع متبرکه، اجرای طرح ویژ‌ه‌های مختلف در طول سال و همچنین فعالیت بقاع متبرکه در ایام شیوع ویروس کرونا را ارائه دادند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سیدحمید میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه محرم ۹۹ بهترین فرصت برای احیای روضه‌های خانگی است، تصریح کرد: امسال باید چهره شهر‌ها بطور مضاعف رنگ و بوی محرم پیدا کند.

پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام میرباقری، حجت‌الاسلام مهدی طائب؛ رئیس قرارگاه عمار بر تشکیل شبکه ارتباطی مُبلغین با سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد.

همچنین حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر انتقال پیام‌های اجتماعی واقعه کربلا در محرم ۹۹، گفت: بحث «امید» از بحث‌های کلیدی است که امسال در منبر‌ها باید مطرح شود و مورد استفاده قرار گیرد.

در بخشی از این نشست، حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سازمان اوقاف بسیار امیدوارکننده است، بر احیای برگزاری روضه‌های خانگی تاکید کرد و گفت: روضه‌های خانگی یک امر آسمانی و الهی است؛ خانه‌ای که در آن روضه امام حسین (ع) خوانده شود، غرفه‌ای از غرفه‌های بهشت است.

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن سخنرانی‌شان، موضوع تحول را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه تحول در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز پی‌ریزی شده است، تصریح کرد: زمانیکه مردم متوجه شوند، یک عده بدنبال تحول هستند، امیدوار خواهند شد؛ سازمان اوقاف و امور خیریه تحرک پیدا کرده و تحول نیز امکان‌پذیر است.

پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام پناهیان، حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی؛ کارشناس مسائل دینی نیز با تاکید بر برگزاری روضه‌های خانگی، گفت: با توجه به شرایط بوجود آمده، باید برگزاری مجالس در فضای روباز و امامزادگان تقویت شود.

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام علی سرلک استاد دانشگاه و کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه باید مسئله‌محور جلو برود، بر توجه به شان تبلیغی مُبلغان تاکید کرد.

پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام سرلک، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه این جلسه از جلسات امیدآفرین با سازمان اوقاف و امور خیریه بود، بر تبیین موضوع «وقف» در کتب درسی و دروس دانشگاهی تاکید کرد.

در ادامه دیگر حاضرین در جلسه از جمله حجت‌الاسلام نجم‌الدین طبسی، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی و حجت‌الاسلام احسان بی آزار تهرانی به بیان پیشنهادات پرداختند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار