چهل سالگی سرو/ دفاع مقدس در منظومه فکری امام خامنه‌ای ـ 1/

اقتدار و ثبات انقلاب اسلامی را مدیون رزمندگان هستیم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت ایران اسلامی با اشاره به دست‌آوردهای انقلاب اسلامی، اقتدار ایران اسلامی را مرهون مجاهدت‌های رزمندگان اسلام قلمداد کردند.
کد خبر: ۴۱۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 15August 2020

امیدآفرینی آیت‌الله خامنه‌ای در اوج جنگ تحمیلیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ اگر جنگ تحمیلی را فقط به‌مثابه یک جنگ در نظر بگیریم، مسلماً جز تیرگی و سیاه‌انگاری بهره‌ای نخواهیم برد. این اشتباه همه کسانی است که فلسفه ظلم‌ستیزی و عناد با ستمگر را درک نمی‌کنند. مسلماً این افراد درک نخواهند کرد دفاع مقدس چه معنای عمیقی در دکترین انقلاب اسلامی دارد. اساساً وقوع انقلاب اسلامی نیز دفاع از ارزش‌های اعتقادی آحاد مردم بود که رژیم پهلوی اعتباری برای آن قائل نبود.

جنگ تحمیلی همه ابرقدرت‌های جهان علیه نظام نوپای انقلاب اسلامی ایران هدفی جز این نداشت تا فلسفه استکبارستیزی انقلاب اسلامی را از میان بردارد. بر همین اساس دفاع آن روز ملت ما به دفاع مقدس تعبیر شد و در میان مردم تعمیم پیدا کرد.

در چهلمین سال آغاز دفاع مقدس مرور اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و غور منظومه فکری ایشان در خصوص مسئله دفاع مقدس می‌تواند نقشه راه آینده نظام اسلامی را ترسیم کند. راهی که به تعبیر امام خامنه‌ای باید آماده فتح‌های بزرگ‌تری باشیم.

در یادداشت‌های «دفاع مقدس در منظومه فکری امام خامنه‌ای» در حد بضاعت سعی می‌شود به ساحت اندیشه رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی نزدیک شویم. رهبری که چون رزمنده‌ای ولایت‌پذیر در همه لحظه‌های دفاع‌ مقدس در خدمت امام راحل بود و از نزدیک با مسائل و زوایای جنگ تحمیلی آشنا بود.

قسمت اول این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

از وحدت آفرینی تا امیدبخشی

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر دو کلیدواژه وحدت‌آفرینی و امیدبخشی تأکید داشتند. ایشان نه‌تنها در دوران زعامت ایران اسلامی که قبل از آن و در دوران ریاست‌جمهوری‌شان بر این مسئله مهم اصرار داشتند که باید نگاه به درون داشت و با ایمان به داشته‌های خود با ثبات قدم پیشرفت.

در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی دفاع مقدس موهبتی است که به‌واسطه آن توانستیم خود را در جهان و مناسبات سیاسی آن ثابت کنیم و از هیچ قدرتی نهراسیم. بیش از آنکه از محرومیت‌ها و محدودیت‎ها بگوییم از دست‌آوردهای خود سخن بگوییم و در رفع کاستی‌ها بکوشیم.

دفاع مقدس تجربه‌ای برای وفاق ملی و کسب افتخارات بی‌شماری است که حتی روسای جمهور کشورهای دیگر به آن اعتراف می‌کنند. این همه مرهون رزمندگان ارتشی و سپاهی است که در کنار هم و دوشادوش هم علیه دشمن بعثی می‌جنگند.

در سال‌هایی که نگاه مثبتی به نیروی خدوم و متعهد ارتشی مبتنی بر برخی سوءتفاهم‌ها بود این حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند که از آن حمایت کردند.

امام خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی خود در سال 1364 ارتش را مؤثر در سرنوشت کشور، متعهد، مؤمن و علاقه‌مند به انقلاب اسلامی و مردم داشتند. پیروزی‌های حاصل شده در جبهه‌ها نتیجه همدلی ارتش و سپاه است که هیچ‌کدام بدون حضور دیگری کامل نیستند. اگر ایران اسلامی توانسته بعد از پنج سال از جنگ تحمیلی (زمان ایراد سخنرانی) در جایگاه برتر بایستد، علاوه بر حضور حداکثری مردم، نتیجه تلاش‌های مجاهدانه و خستگی ناپذیر رزمندگان است.

سخنرانی امام خامنه‌ای در اوج جنگ تحمیلی بدون آنکه شعارزدگی، غرورآفرین، حرکت بخش، امید ده و ایجاد کننده وحدت است. سمت و سویی که در طول همه این سال‌ها همچنان در بیانات ایشان دیده می‌شود.

افتخار اقتدار انقلاب اسلامی متعلق به رزمندگان است

«قدرت‌های بزرگ جهانی مثل کفتارهای مردارخواری که منتظرند یک طعمه‌ای پیدا کنند و بروند و شکم‌های خودشان را سیر کنند از اطراف کشور را تهدید می‌کردند. ضد انقلاب ناتوان و نالایق و مطرود و منفور مثل شغال‌هایی که زوزه می‌کشند از اطراف دنیا به‌وسیله‌ رادیوها و بلندگوهایی که استکبار جهانی در اختیارشان گذاشته بود، زوزه می‌کشیدند و برای این مردم دائماً رجز می‌خواندند و خودشان را به دو ماه دیگر به سه ماه دیگر که به این کشور خواهند برگشت نوید می‌دادند و دل مردم را خالی می‌کردند و اوضاع را هر چه بی‌ثبات‌تر جلوه می‌دادند.

وضع جنگ که واقعاً یک وضع تأسف‌انگیزی بود، ده پانزده تا شهر ما، اهواز بزرگ، دزفول شجاع و مقام، اندیمشک، شهرهای فراوان دیگر بودند که زیر آتش توپخانه‌ دشمن بودند و دشمن این‌ها را می‌کوبید.

دشمن در خاک ما بود، هزارها کیلومتر مربع در اشغال دشمن بود، این وضع چهار سال پیش ما بود، امروز شما نگاه کنید به وضع کشور ما. امروز همه چیز در نقطه‌ مقابل قرار دارد. از لحاظ وضع سیاسی و اعتبار جهانی آن روز هیچ‌کس خیال نمی‌کرد این نظام و این کشور حتی ممکن است تا یک‌سال دوام بیاورد. امروز ما در دنیا جزو سیاست‌های تعیین‌کننده به حساب می‌آییم.

در جنگ آن روز اگر ده پانزده تا شهر ما در تهدید توپخانه‌ عراق بود، امروز سرزمین‌هایمان را پس گرفتیم، در داخل خاک عراق نفوذ کردیم، برتری نظامی امروز با ماست، در این چهار سال یک چنین وضعی پیدا شده. ارتش در سرنوشت کشور مؤثر است، احساس می‌کند که مورد محبت مردم است. فرماندهان هر سه نیروی ما مردمان متعهدی هستند، کسانی که در فرماندهی نیروها دارند کار می‌کنند و مسئولین بالا از عناصر حزب‌اللهی، از عناصر مؤمن، از عناصر علاقمند به این نظام هستند و ارتشی‌های ما امروز در خطوط مقدم جبهه‌ها دارند کار می‌کنند.

سپاه پاسداران آن روز با زحمت زیاد بایستی مختصر تجهیزاتی را به دست می‌گرفت. امروز سپاه پاسداران یکی از مراکز عمده‌ی تولید و سازندگی پیشرفته‌ترین سلاح‌های ماست. پیچیدگی نظامی‌اش، پیچیدگی انقلابی و سیاسی‌اش، پیچیدگی تکنیکی‌اش امروز یک واحد عظیم و باارزش و افتخارآمیزی برای ما در انقلاب و در پیش جهانیان به وجود آورده است.

این مربوط به شما ملت است، مخصوصاً رزمندگان عزیز ما در جبهه‌ها که بیشترین افتخار مال آن‌هاست، بیشترین هنر را آنها به خرج دادند و ما توانستیم به برکت حمایت شما مردم و به برکت فداکاری آن رزمندگان و تلاش خستگی‌ناپذیر عزیزانمان در سطوح مختلف، کشور را از آن وضع برسانیم به این وضع و این مایه‌ افتخار ماست.»

در گفتگوی انتخاباتی تلویزیونی 14 مرداد 1364

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها