در آستانه محرم حسینی؛

کتاب «امامت دوران تحول و نهضت روایت دارایی‌ها» منتشر شد

کتاب «امامت دوران تحول و نهضت روایت دارایی‌ها» در توسط کارگروه مکتب امام خمینی (ره) پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام تدوین و منتشر شد.
کد خبر: ۴۱۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ - 15August 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دوران فعلی انقلاب اسلامی را باید زمانه تحول دانست. زمینه‌ها و لوازم وقوع آن نیز تا حدود زیادی فراهم شده است. بافت فرهنگی ایران به گونه‌ای است که برای ایجاد هرگونه قیام ابتدا باید یک انقلاب درونی و باطنی برای توده‌ها شکل بگیرد و در این شرایط است که می‌تواند شاهد بسیج اراده‌ها برای خلق یک اتفاق نوین بود و این مهم بیش از هر چیز نیازمند راهبری و امامت است.

تحقق حرکت و قیام، بیش از آنکه به منطق و معرفت نیازمند باشد، به عاطفه و حماسه نیازمند است. طبعا اگر این شور بر مدار عقلانیت پایه‌ریزی نشده باشد و از درون خود استدلال نداشته باشد، به سرعت خاموش خواهد شد، لکن طبیعت انسان و ساخت شخصیت انسان به گونه‌ای است که برای حرکت، به محبت و دلدادگی قلبی محتاج است.

توجه به تظلم خواهی مستضعفان، محکوم کردن مترفین، مطالبه‌گری در برابر اختلاف طبقاتی همگی ابزارهای پرورش احساسات اجتماعی برای همراه نمودن توده هاست.

به همین دلیل است که همین حس و حال حماسی پس از به نتیجه رسیدن یک قیام، اسباب حقاظت از آن را نیز فراهم می‌آورد. اگر احساسات متعلق به یک آرمان همچنان گرم بماند، بقای آن تضمین است. به تعبیر امام عظیم الشأن، مکتبی که سینه‌زن نداشته باشد، حفظ نمی‌شود.

کتاب «امامت دوران تحول و نهضت روایت دارایی‌ها» منتشر شد

بهره گیری از ظرفیت عاشورا در پیشبرد نهضت، از نقاط غیر قابل انکار در طرح مبارزاتی امام خمینی (ره) است. تلاش برای ایجاد همذات‌پنداری توده‌ها میان قیام سیدالشهدا علیه السلام و قیام خودشان علیه دستگاه سلطنتی، در تمامی خطابات عمومی ایشان با مردم مشهود است. تقریبا تمامی روزهای عطف تقویم انقلاب، محرم بنیاد است.

از خود قیام 15 خرداد 42، که بر اثر تجمع دسته‌جات عزاداری در مدرسه فیضیه پایه‌ریزی شد. تا راهپیمایی عاشورای 57 که به قول امام (ره) «رفراندوم غیر رسمی بودن شاه» محسوب می شد. بسترساز بسیاری از تحولات، آیین های عزاداری مردم برای سید الشهدا بوده است.

امام (ره) با هوشیاری از همین ظرفیت، بارها در مقابل درخواست کسانی که به بهانه های گوناگون خواستار تعطیلی یا تضعیف مراسم‌های دهه محرم و صفر بودند، به شدت مخالفت فرمود و حتی تعطیل کردن مراسمات و اختصاص هزینه های آن به آبادانی روستاها م محرمیت زدایی را عملی کوته‌بینانه معرفی فرمودند.

کتاب «امامت دوران تحول و نهضت روایت دارایی‌ها» در 90 صفحه توسط کارگروه مکتب امام خمینی (ره) پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام تدوین و منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار