چهل سالگی سرو/ یادداشت؛سیدعلی سیدطاهرالدینی

آزادگان جلوه تابناک ایثار

آزادگان در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پیام آوران انقلاب بودند و غریبانه و مظلومانه در میان کینه توزی دشمنان و تلخ کامی دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال ایران اسلامی را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی تا پای جان ایستادند.
کد خبر: ۴۱۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰ - 15August 2020

آزادگان جلوه تابناک ایثارگروه استانهای دفاع‌پرس- سید علی سیدطاهرالدینی؛ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُوَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا.  
ایثار و شهادت به عنوان یکی از عناصر فرهنگ سیاسی تشیع، برخاسته از حماسه عاشورای حسینی است. این فرهنگ در کنار سایر آموزه های دینی نقش مهمی در رشد و تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه دارد.

شواهد نشان می دهد که فرهنگ ایثار و البته شهادت به عنوان فرهنگ غنی مبتنی بر تعالیم شیعی، مشتمل بر مؤلفه های رفتارجمعی مثبتی است که موجب انسجام، تقویت روحیه مشارکت و همکاری و ایجاد و رشد شبکه های پویای انسانی می شود که مصادیق وعینیات زیادی از آن را میتوان درباره آزادگان در سخت‌ترین شرایط در اردوگاه های دشمن بیان کرد.

از جمله این مؤلفه ها که موجد تشکیل سرمایه‌های عظیم اجتماعی هستند، عبارت اند از:حسن سلوک، اخوت ایمانی، تقویت میثاق ملی و پیوندهای الهی وانسانی است. در تبیین و واکاوی مقوله ایثار بایداین‌گونه بیان کرد که انسان‌ها ترکیبی از مثلثی هستندکه ضلع اولش شناخت، باور، تفکر، اندیشه و فلسفه؛ ضلع دومش هیجانات، عواطف و احساسات و ضلع سومش رفتار، عملکرد و تکرار آن رفتار است که به آن اخلاق اطلاق می‌شود که گاه به رذیلت وگاهی به فضیلت تبدیل می‌شود.

اگر این سه ضلع را با هم ترکیب کنیم رفتار آدم‌ها تشکیل و سبك زندگی ساخته می‌شود. برخی انسان‌ها با ویژگی‌های شخصیتی و با تفکرات و عمق باورهایشان در حوزه ایثارظاهرشدند. آن فکر، اندیشه، فلسفه و سبك زندگی یك تعریفی را برایشان ایجادمی‌کند که فرهنگ ایثارگری است. یعنی هر انسانی از بعد شخصیتی و روانشناختی به سادگی نمی‌تواند یك رفتار عاشقانه، ایثارگرانه و دگرخواهانه داشته باشد.

در تقسیم بندی افکار از یك بُعد، دودسته افکار ایجاد می شود، یك فکر خودخواهانه و منفعت‌طلبانه و یك فکر دگرخواهانه و ایثارگرانه، که بهترین نوع افکار و رفتار اجتماعی گرایش دگرخواهانه و ایثارگرانه است. در جامعه اگر تفکرات حمایتی دگرخواهانه، ایثارگرانه و معنادار تقویت شود، از آن سو تفکرات منفعت طلبانه به حداقل می‌رسد.

اوج تفکر دگرخواهانه در دوران دفاع مقدس به منصه ظهور رسید. جایی که کسی به جان خودش فکر نمی‌کرد و همه به اهداف بالاتر می اندیشدند و برخورداری از همین روحیه در دوران اسارت خیلی به آزادگان کمك کرد تا بتوانند رنج اسارت و شکنجه ها را تحمل کنند. بنابراین رفتار و حرکات ما باید رفتار حمایتی و انسان‌گرایانه و معنادار باشد و این از سبك زندگی ائمه معصومین علیهم السلام، اولیاء بزرگان دین که الگوهای عملی تلقی می شوند ، الهام گرفته شده و یك فرهنگ غنی و پرباربه ارمغان می آورد.
تفکر خودخواهانه و انحصاری زمانی پیشروی می کندکه تفکرات دگرخواهانه عقب نشینی میکند. موضوعی که بعضا در جامعه امروزمتاسفانه مشاهده می شود. اگراین رفتارهای دگرخواهانه وایثارگرانه را بخواهیم با جامعه امروز مقایسه کنیم، تفاوت‌های فاحشی درآن دیده می شود. با این حال رسیدن به این فرهنگ قابل وصول است. این رفتار ایثارگرایانه به عنوان الگوها و اسوه‌ها در جامعه قابل تسرّی است و باید پژواک آن در جامعه کنونی بازتولید شود.

آزادگان، هیچگاه متعلق به یك مقطع از تاریخ نیستند، بلکه همواره مانند روحی در همه ارکان این کشور و ملت جاری شده‌اند،چرا که پیام و سیره آن ها، علاوه بر ایثار و از خودگذشتگی، متضمن سربلندی و شکوه‌مندی ملت ایران بود که برای همیشه ماندگار است و در هر زمان و میدانی میتوان از آن بهره جست.

آزادگان در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پیام آوران انقلاب بودند و غریبانه و مظلومانه در میان کینه توزی دشمنان و تلخ کامی دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال ایران اسلامی را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی تا پای جان ایستادند.

بدون تردید آزادگان دلاور، گنجینه های ارزشمند و نماد فرهنگ دگرخواهی و عاشقی هستند که با الهام از مکتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار علیهم السلام و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز حضرت زینب(سلام الله علیها) که اسوه صبر و پایداری بود، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر نهند و شکوه مقاومت و سرافرازی را بر صحیفه درخشان وتابناک تاریخ ثبت کنند. وَ اليَ الله عاقِبَه الُامورْ

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار