معرفی کتاب؛

«مدرسه قلعه به روایت اسناد»

کتاب «مدرسه قلعه به روایت اسناد» روایت فعالیت‌های ستاد پشتیبانی مناطق جنگی مستقر در مسجد و حسینیه مدرسه قلعه شاهرود به اهتمام «مرتضی حاجیان نژاد» در ۹ فصل تدوین و تنظیم شده است.
کد خبر: ۴۱۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ - 16August 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کتاب «مدرسه قلعه به روایت اسناد»  روایت فعالیت ­های ستاد پشتیبانی مناطق جنگی مستقر در مسجد و حسینیه مدرسه قلعه شاهرود به اهتمام «مرتضی حاجیان نژاد » در ۹ فصل تدوین و تنظیم شده است.

در مقدمه کتاب آمده است:

اسناد یکی از بهترین قراین و شواهدی هستند که می ­توانند در بازخوانی و بازنویسی و احیای ارزش­ های آن دوره کمک کنند زیرا تاریخ هر جنگ بر مبنای اسناد و مدارکی که از آن جمع ­آوری و بر جای مانده نگاشته می­ شود.

انتشار اسناد بجا مانده از زمان دفاع مقدس بهترین و مؤثرترین شیوه برای شناساندن شرایط خاص جنگ تحمیلی است. در این شیوه مخاطب بی­ واسطه شاهد مسائل و مشکلات جنگ و پیرامون آن  می­ شود. در مجموعه نقش استان سمنان در 8 سال دفاع مقدس قصد بر آن است، اسنادی از رشادت­ ها و ایثارگری­ های رزمندگان در خط مقدم و همچنین نقش مردم هوشیار و وظیفه ­شناس استان در حمایت و پشتیبانی رزمندگان در اختیار پژوهشگران، نویسندگان و اقشار مختلف مردم قرار بگیرد تا نسل­ های امروز و فردای این مرز و بوم بدانند برای حفظ وجب به وجب این خاک و برای عزت و شرف این مردم چه خون­ ها بر زمین ریخته شده و چه ایثارگری­ هایی در پشت جبهه شده است.

در راستای این هدف بزرگ، تصمیم گرفته شد در گام اول نقش و فعالیت­ های ستاد پشتیبانی مناطق جنگی مستقر در مسجد و حسینیه مدرسه قلعه شاهرود به صورت اسنادی مورد بررسی قرار گیرد. از اصناف و شرکت­های غیردولتی گرفته تا مدارس و ارگان­های دولتی، همه و همه در کنار این ستاد قرار گرفته و در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی رزمندگان اسلام کوشیدند. از کم ­ارزش­ترین چیز (البته به ظاهر) تا ارزشمندترین چیز. قطعاً اگر نبود دستان سخاوت­مندی که به هنگام نیاز، دستگیر جبهه­ های حق علیه باطل شود چگونه رزمندگان اسلام با سینه­ ای ستبر توانایی ایستادن در برابر دشمن بعثی را می­داشتند.

برای گردآوری این مجموعه از اسناد آرشیو اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ­های دفاع مقدس سمنان استفاده شده است. این اسناد در حال بررسی و پایش است که مرحله به مرحله به چاپ خواهد رسید. در این اثر کلیه اسناد و دست­نوشته ­ها به همان شکل اصلی خود نقل شده و حتی غلط ­های املایی نیز، نه در متن که در پانویس اصلاح شده است و صرفاً تنها چندین اشتباه نگارشی برخی  واژه ­ها در متن اصلاح شده است. در این اثر سعی بر آن شده که اسناد بر اساس موضوع  فصل­ بندی شده و ترتیب تاریخی آن حفظ شود.

قسمتی از متن کتاب:

قبل از شروع جنگ تحمیلی، در درگیری­های کردستان و گنبد به دنبال فراخوان مایحتاج موردنیاز از سوی فرمانداری و بعضی نهادهای انقلابی، مناسب ­ترین مرکز جمع ­آوری کمک­های مردمی مسجد و مدرسه قلعه بود زیرا هم امناء آن مورد وثوق مردم بودند و هم از زمان انقلاب مکان مناسبی به عنوان پایگاه مردمی شناخته می­شد و به همین منظور پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق اولین ستاد پشتیبانی دفاع مقدس به صورت رسمی در این مسجد تأسیس گردید. امنا و خدمه مسجد نیز به عنوان مسئولین و مجریان ستاد با همکاری و حمایت مردمی و سایر نهادها و ارگان­ها از جمله سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و فرمانداری نسبت به انجام کمک رسانی برابر نیازهای جبهه و ستادهای پشتیبانی خط مرزی غرب و جنوب خدمات قابل توجهی را ایفا نمودند.

ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ مسجد مدرسه قلعه نه تنها کلیه نیازمندی­های رزمندگان غیور شهرستان شاهرود و سایر شهرستان­ های استان را در قالب تیپ علی ابن ابیطالب(ع) و تیپ مستقل 12 قائم(عج) تأمین می­ کرد بلکه بخشی از درخواست­ های مناطق جنگی غرب، جنوب و سایر لشکرها را که به این ستاد رأساً اعلام نیاز می ­کردند اجابت می­ نمود.

این فعالیت­ها مرهون زحمات بی­وقفه و همکاری مردان و زنان غیور شاهرودی و توابع و همچنین نهادهایی همچون سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، فرمانداری، پایگاه­های مساجد و سایر ارگان­ها بوده است.

کتاب «مدرسه قلعه به روایت اسناد» نقش استان سمنان در هشت سال دفاع مقدس، روایت فعالیت های ستاد پشتیبانی مناطق جنگی مستقر در مسجد و حسینیه مدرسه قلعه شاهرود به اهتمام «مرتضی حاجیان نژاد » در 224صفحه مصور در قطع وزیری به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان و توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس» در 500  نسخه منتشر شده است.

«مدرسه قلعه به روایت اسناد»

«مدرسه قلعه به روایت اسناد»

«مدرسه قلعه به روایت اسناد»

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها