چهل‌سالگی سرو/

اصحاب رسانه باید سربازان جنگ نرم باشند

اصحاب رسانه در چهل‌سالگی دفاع مقدس باید با تمام سعی خود وارد میدان جنگ نرم رسانه‌های جهان شوند نه آنکه در جهت برای غرض‌ورزی‌های شخصی گام بردارند.
کد خبر: ۴۱۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 22August 2020

اصحاب رسانه باید سربازان جنگ نرم باشندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ رسانه چیست و رسالت اصحاب رسانه کدام است؟ اهالی خبر چقدر به این سؤالات فکر کرده‌اند و برای دریافت پاسخ آن چقدر اندیشیده‌اند؟ حدود و مرزهای را چقدر می‌شناسند و خود را متعهد به حفظ آن می‌دانند. آیا به‌صرف داشتن ابزار رسانه و کسب یک سری دانسته‌های حداقلی از ما خبرنگار می‌سازد؟

همه اصطلاحات خبرنگاری را می‌شود یک‌روزه آموخت اما آنچه زمان‌بر است کسب اخلاق است. وقتی خبرنگاری خود را تهذیب نکرده باشد و برای دور شدن از رذایل انسانی تلاشی نکرده باشد نمی‌تواند مدعی باشد که اهل رسانه است. اصحاب رسانه که داعیه مطالبه‌گری دارند باید لوازم آن را کسب کنند.

اینکه به بهانه مطالبه‌گری و نقد عملکرد مسئولان به خود اجازه دهیم با ادبیات لمپنیزم و سخیفی نظرات غیر کارشناسانه خود را به اشتراک بگذاریم به‌شدت با اخلاق رسانه فاصله دارد. فضای رسانه جای تسویه‌حساب‌های شخصی و ابزار غرایض سلیقه‌ای نیست. ما اهالی رسانه باید قبل از ورود به این میدان سخت کسب معرفت کنیم. باید بدانیم تا نتوانیم فرهنگ درست نقد را در جامعه نهادینه کنیم نمی‌توانیم مردم را به دور بودن از مفاهیم انسانی متهم کنیم. چراکه خود متهم ردیف اول هستیم. ساده‌ترین تعریفی که از نقد کرده‌اند «جدا کردن سره از ناسره است.» پس خبرنگاران که در پی چرایی سره و ناسره است باید درون خود را از سره‌ها و ناسره‌ها جدا کنند.

برخی مواقع دیده می‌شود که خبرنگاری سلبریتی‌ها را متهم می‌کنند وارد هر فضایی می‌شوند که تخصصی در آن ندارند و با کمال تعجب دیده می‌شود همان خبرنگار بدون آنکه به کنه مطلب پی برده باشد و به‌دوراز اخلاق رسانه‌ای حرف‌هایی می‌زند که به‌شدت با ارزش‌های انسانی فاصله تام دارد. این قبیل اظهارنظرها نه‌تنها به معنای روشنگری نیست که بیشتر بذر بی‌اعتمادی و بدبینی را در دل جامعه می‌کارد؛ جامعه‌ای که بیش از هر چیزی به خوش‌بینی و اعتماد نیاز دارد.

شهید مرتضی آوینی که حقیقتاً بهترین الگوی اصحاب رسانه است نه در آثار نوشتاری و نه در آثار تصویری خود هیچ‌گاه پا را از حدود اخلاق بیرون نگذاشت. این شهید بزرگوار با وجود همه کاستی‌هایی که در جبهه‌ها وجود داشت و محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که رزمندگان داشتند، هیچ‌گاه دوربین خود را برای ثبت آنها به‌ کار نگرفت. همه قسمت‌های مجموعه «روایت فتح» مملو از امید و آگاهی بودند و البته از خلال این امیدآفرینی‌ها بیننده به مشکلاتی که رزمندگان داشتند پی‌بردند.

بدون شک فاصله گرفتن از الگوهایی چون شهید آوینی و جدایی برخی معدود از اصحاب رسانه سبب شده با برخی بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای مواجه شویم. در چهل‌سالگی دفاع مقدس میدان رسانه جمهوری اسلامی باید جبهه‌ای علیه جنگ نرم رسانه‌های جهان باشد، نه فرصتی برای غرض‌ورزی‌های شخصی و دیده شدن بیشتر.

حضور در میدان رسانه و دفاع از ارزش‌های نظام اسلامی جز نزدیک شدن به آرمان‌های شهیدانی چون «حسن باقری»، «غلام‌رضا رهبر»، «مرتضی آوینی» و دیگران شهیدان اهل قلم میسر نخواهد شد. در آخر این بیت از حافظ را متذکر شویم و به آن فکر کنیم که:

«تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف

مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی»

ما اصحاب رسانه در آستانه ورود به دهه پنجم دفاع مقدس که با سوگواری ایام محرم و قیام عاشورا مصادف شده است، با تجدید عهدی با شهدای گران‌قدر جنگ تحمیلی سعی کنیم بر صراط شهدا حرکت کنیم تا بتوانیم پیروز میدان جنگ نرم باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار