کارشناس مسائل سیاسی:

نگاه به شرق راهکار مقابله با «مکانیسم ماشه» است/ مسئولان به سمت غرب نروند

لطف الله فروزنده درباره درخواست آمریکا مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: مسئولان ما باید درس عبرتی از روابط با غرب بگیرند و از ظرفیت خوبی که در شرق وجود دارد، استفاده کنند.
کد خبر: ۴۱۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ - 22August 2020

نگاه به شرق راهکار مقابله با «مکانیسم ماشه» است/ مسئولان به سمت غرب نروندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، لطف الله فروزنده استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی درباره اقدام آمریکا برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، اظهار داشت: آمریکا یک روحیه استکباری دارد و شخص ترامپ نیز در آستانه انتخابات تلاش می‌کند تا به هر نحوی دل یهودیان را برای اخذ رای آنان و پیروزی مجدد، به دست بیاورد. از همین رو است که ما شاهد هستیم که چه امتیازاتی را واشنگتن به صهیونیست‌ها می‌دهد.

وی افزود: مهم‌ترین مانع برای آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای رسیدن به اهدافشان، ایران است و آنها نیز در همین راستا از هر تلاشی برای فشار به کشورمان استفاده می‌کنند. اقدام اخیر آمریکا در به کار انداختن «مکانیسم ماشه» نیز دقیقاً در راستای آغاز یک جنگ روانی علیه ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: راه ما، راه روشنگری، مقاومت و دیپلماسی فعال با سایر کشورها است. امروز شرایط به گونه‌ای شده است که اکثر کشورها ماهیت کثیف آمریکا را می‌شناسند و حتی بخشی از اروپا نیز به ماهیت استکباری ایالات متحده پی برده‌اند.

فروزنده افزود: راه ما تقویت اتحاد ملی، توجه به توانمندی‌های داخلی خودمان و دیپلماسی فعال برای نشان دادن ماهیت آمریکا است و بدون شک آنها می‌داند که در مقابل ملت ما شکست خواهند خورد. ما نیز در مقابل این جنگ روانی جدید آمریکا که با فعال کردن مکانیسم ماشه آغاز شده، باید با تدبیر عمل کرده تا بتوانیم در این صحنه نیز ایالات متحده را شکست دهیم.

وی تاکید کرد: آمریکا و اروپا در یک پازل بازی می‌کنند و ما نباید فریب آنها را بخوریم. اروپا و آمریکا با هم تقسیم کار می‌کنند و باید گفت که در واقع اروپا نوچه ایالات متحده است. مسئولان ما باید درس عبرتی از روابط با غرب بگیرند و از ظرفیت خوبی که در شرق وجود دارد استفاده کنند و در راستای منافع ملی از آن بهره ببرند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: ما باید حداکثر استفاده را از روابط با کشورهای منطقه و همچنین شرقی ازجمله روسیه، چین و هند ببریم و باید همزمان هم دیپلماسی سیاسی خود را فعال کنیم و همچنین دیپلماسی اقتصادی را نیز قوت ببخشیم.

فروزنده با بیان اینکه باید از آمریکا و اروپا ناامید باشیم، افزود: در واقع دیگر برجامی نمانده و آنها هرگونه کج دهنی که می‌توانستند، نسبت به ما انجام دادند. امیدواریم در این چندصباحی که به پایان دولت مانده، تلاش کنند تا درس عبرتی گرفته و قطعاً بدانید که اگر به توان داخلی تکیه کرده و به دیپلماسی شرق نگاه ویژه شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشورمان حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما ظرفیت بسیار مناسبی در منطقه داریم که همان، دیپلماسی مقاومت است. ما امروز با کشورهای مهم منطقه همکاری‌های استراتژیک داریم و همچنین در زمینه مقابله با جریان‌های تکفیری، با کشورهایی نظیر روسیه همکاری‌های راهبردی داریم.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: استراتژی مقاومت که در غایت نهایی خود، زیاده‌خواهی آمریکا را نشانه گرفته است، ظرفیت بسیار مناسبی است که با تقویت آن می‌توان همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را گسترش داد.

فروزنده یادآور شد: مرتجعین منطقه نیز باید بدانند که راه نجات کشورهای منطقه شرکت در پیمان‌های منطقه‌ای و توجه به ایران به‌عنوان یک کشور صلح دوست است که به دنبال رشد، توسعه و امنیت منطقه است.

وی بیان کرد: باید استراتژی مقاومت را با یاد شهید سلیمانی با قوت به جلو ببریم. خون شهید سلیمانی امروز می‌جوشد و اگر از این ظرفیت در منطقه استفاده کنیم، می‌توانیم گفتمان انقلاب اسلامی که گفتمان عدالت، مردمی بودن، صلح و مساوات است را در منطقه حاکم کنیم. بی‌شک مردم جهان با شناخت این گفتمان، در سراسر دنیا به آن خواهند پیوست.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار