دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نمایش نظم و انضباط هیئتی به جهانیان

برگزاری مراسم‌های هیئات با شرایط سخت‌گیرانه در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اعتماد ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد که زمینه‌ نمایش جلوه‌های جدیدی از هیئت‌های تراز انقلاب که مراسمات خود را با نظم و انضباط برگزار می‌کنند، را فراهم کرد.
کد خبر: ۴۱۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ - 24August 2020

به گروه خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حدود هفت ماه از شیووع ویروس منحوس «کووید۱۹» در جهان می‌گذرد و ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان درگیر این اتفاق جهانی شده است. تاکنون در کشورمان ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۳۰۹ هزار و ۴۶۴ نفر از بیماران بهبودی کامل یافته‌اند اما در این بین متاسفانه تاکنون ۲۰ هزار و ۶۴۳ نفر از بیماران بر اثر ابتلاء به کرونا جان باخته‌اند.

شیووع ویروس کرونا در کشورمان پیک دوم خود را سپری می‌کند و در فصل پاییز وارد پیک سوم می‌شود. درحالی که اکثر متخصصین بیماری‌های عفونی دنیا معتقدند به‌تازگی راه قطعی برای مبارزه با ویروس کرونا یافت نخواهد شد و مردم دنیا باید شرایط جدید زندگی با وجود این ویروس را فراگیرند که ما وارد ماه محرم و عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شده‌ایم.

رهبر انقلاب: عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود
حضرت آیت‌اللله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سخنرانی عید قربان نکات مهمی را درخصوص عزاداری‌های ماه محرم ایراد فرمودند و تاکید کردند: عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نظم و انضباط هیئتی به جهان عرضه شد

بیانبه جمعی از ستایشگران کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب

یا دافع البلایا
بموالاتکم علّمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا
(فرازی از زیارت «جامعه‌ی کبیره»)
در این چند ماه اخیر، همه‌ی ما در معرض ابتلا و آزمون دشواری قرار گرفته‌ایم؛ شیوع مرگبار بیماری ناشناخته‌ای که عجز و ناتوانی بشر را به رخ کشیده و روال روزمره‌ی حیات فردی و اجتماعی را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. تعطیلی موقت مشاهد مشرفه و مساجد و محافل و مجالس دینی به‌جهت کنترل بیماری یکی از پیامدهای این آزمون و بلای سخت است؛ امری که گرچه کام جان‌های تشنه‌ی محبین اهل‌بیت را تلخ کرد، اما تبلور عقلانیت دینی و نشانه‌ی رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی بود. بلیه‌ای که امکان دارد مدتها با زندگی ما همراه باشد و از این روست که ارائه راه و رسم زندگی هوشمندانه در دنیای با کرونا در همه شوونات زندگی و از آن جمله حیات معنوی اهمیت ویژه‌ای می یابد.

از دیرباز در این مرز و بوم چنین رسمی جاری و ساری بوده است که مردم در هنگام بلا و مصیبت دست نیاز و تضرع به دامان ولای خاندان پاکی و راستی، اهل‌بیت پیامبر رحمت (ص) بزنند و ایشان را نزد پروردگار شفیع و واسطه‌ی دفع بلا قرار دهند. به پیروی از همین سنت پرافتخار، دوستداران اهل‌بیت (ع) و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همان‌طور که در ابتدای شروع بیماری کرونا به یاری کادر درمان و در رزمایش مواسات به یاری مردم شتافتند؛ در محرم امسال نیز انشاءالله جلوه‌ای تازه از ارادتمندی مسئولانه به پیشوای آزادگان جهان را رقم خواهند زد و درکنار گسترش مواسات و همدلی، نشان خواهند داد که محافل مذهبی و مجالس و دسته‌های عزادار با اقامه مراسمات پر شور خود، مصداق هم‌نشینی شریعت، عقلانیت، فتوت و مسئولیت‌پذیری است.

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نظم و انضباط هیئتی به جهان عرضه شد

در آستانه‌ی ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت معیار قرار دادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه‌ی مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسئولان هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه‌ی امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد.

همچنین از مدیران و سیاست‌گذاران ارشد دعوت می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات فعالان هیئات در جهت اقناع افکار عمومی و رفع نگرانی و تشویش خاطر جامعه، از چندصدایی و اتخاذ مواضع متعدد، سلیقه‌ای و بعضاً متناقض پرهیزکرده، در اسرع وقت تدابیر لازم برای ابلاغ و آموزشِ ضوابط بهداشتی و تأمین زیرساخت‌های حمایتی برای اجرای این ضوابط در برگزاری مراسم محرم را اتخاذ کنند.

اطمینان خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم این‌که در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت (ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم؛ مسئولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد.

نمکی: با رعایت صد در صد شیوه نامه‌های بهداشتی الگویی بی بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی به‌پا کنیم
«سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای مدیریت کرونا، پیرامون مراسم عزاداری های ماه محرم خطاب به ملت ایران نوشت: نیک می‌دانید که در شریعت ما، حفظ سلامتی واجب و اضرار به غیر حرام است. افراطیون و دشمنان سرسخت تشیع که وحشیانه ترین صحنه‌ها را با نام اسلام در منطقه و جهان رقم زدند، منتظرند تا از سیمای لطیف و رحمانی تشیع، چهره‌ای زمخت و عاری از منطق، با صرف هزینه‌های گزاف و تبلیغات گسترده به نمایش گذارند.

بر سر آنیم که صدای مظلومیت، شجاعت و آزادگی شهدای کربلا را از همه مناره‌ها و گلدسته‌ها برآوریم و پرچم عزای حسینی را بر سر در همه خانه‌ها در هر کوچه و برزن بیاویزیم اما بنا نداریم حتی یکی از عاشقان اهل بیت را با تنِ تب دار و آلوده به ویروس از مجلس عزای حسین (ع) روانه جامعه سازیم تا خدای نکرده انبوهی را بیمار و بار مراکز درمانی را افزون نماید.

می‌خواهیم آنگونه که رهبر فرزانه‌مان فرمودند با رعایت صد در صد شیوه نامه‌ها با بزرگداشت باشکوه حماسه کربلا و عاشورا، الگویی بی بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی به پا کنیم و نگذاریم هرگونه خیز احتمالی بیماری را دشمنان به حساب عزاداران محرم ثبت کنند.

این تمنای عاجزانه همه همکارانم در سراسر کشور نیز هست که ماه‌ها است در شرایط بسیار سخت به مبتلایان ویروس کرونا خدمت می‌کنند تا همراهیشان کنید که بار دیگر و خدای ناکرده با سهل انگاری مکرر، بارشان را سنگین‌تر نکنیم. آنها پس از ماه‌ها تلاش نفس گیر گرچه مشتاق خدمتگزاری بی وقفه اند ولی نگرانند که در صورت ایجاد موج جدید، خستگی، بیماری و واماندن کادر بهداشت و درمان از خدمت، مشکل آفرین شود. آنها نیازمند تجدید قوایند تا در صورت بروز موج پاییزی احتمالی بتوانند انجام وظیفه کنند که به قول حافظ "خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود / گر تو بیداد کنی شرط مرّوت نبود".

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نظم و انضباط هیئتی به جهان عرضه شد

امیدوارم همه عزیزان عزادار سالار شهیدان با رعایت شیوه نامه‌ها، همکارانم را در سراسر کشور یاری خواهند نمود و دعای خیرشان در اوج دل سوختگی در عزای شهدای کربلا، بلای این ویروس منحوس را از کشورمان دور خواهد کرد انشاالله.

چالش برگزاری هیئت عزاداری در ایام کرونا، موضوع مورد بحث محافل علمی و مراجع عالیقدر دینی بود تا جایی که اکثر علما در برگزاری هیئت‌های عزاداری خود را تسلیم تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانستند. این ستاد نیز پس از نشست‌ها و بررسی‌های مفصل کارشناسی پروتکل‌های سخت و محکمی را اعمال کرد که اگر هیئات مذهبی بتوانند تمامی این دستورالعمل‌ها را به‌خوبی رعایت کنند، ممنوعیتی برای برگزاری مراسمات مذهبی وجود نخواهد داشت.

تقدیر وزیر بهداشت از حاج محمود کریمی
با شروع ماه محرم و برگزاری تنها چند روز از ایام اقامه عزا برای حضرت سید الشهدا (ع) اما جلوه‌های بی‌نظیری از نظم و انضبات و فاصله‌گذاری اجتماعی مردم در هیئت‌های مذهبی به چشم می‌خورد تا جایی که وزیر بهداشت در تمجید از یکی از این حرکت‌ها که مربوط به ابتکار حاج محمود کریمی ذاکر معروف تهران بود، چنین نوشت: «امشب صحنه‌های جانسوز مصیبت شهدای کربلا را که در کوچه پس کوچه‌های شهرمان برای عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که توان آمدن به روضه حضرتش را نداشتند، می‌خواندید، از سیمای جمهوری اسلامی ایران دیدم و همگام با اهالی محل که از ایوان‌ها و پشت پنجره‌ها و درگاه خانه‌ها در عزای حسینی آتشی بر نیستان جانشان افتاده بود، گریستم و درونم سرشار از سپاس و قدردانی شد از عزیزی که اینگونه به فرمان رهبری و با طرحی نو برای برپایی محرمی باشکوه و تعظیم شعائر الهی راهی خیابان ها و کوچه ها شده است تا فریاد مظلومیت شهدای کربلا در هر کوی و برزن برآورد و نگذارد در عزای حسین(ع)، هوادارش بیمار و رنجور شود.

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نظم و انضباط هیئتی به جهان عرضه شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت و کسی که از کودکی عشق حضرت اباعبدالله(ع) با یکایک سلول هایش درآمیخته از آن عزیز ارجمند و همه بزرگوارانی که در این روزها یاری می کنند تا عطر یاد و نام حسین(ع) رساتر و گیراتر از محرم های گذشته مشام جان همه عشاق حضرتش را پر کند و همکاران خدمتگزارم نگران موج جدیدی از بیماری نباشند، با تمام وجود سپاسگزارم.»

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نظم و انضباط هیئتی به جهان عرضه شد

این شب‌ها اما جلوه‌های بی‌نظیر و مثال زدنی از مراسم عزاداری محرم هیأت در سراسر کشور دیده می‌شوند که کام رسانه‌های معاند را تلخ خواهد کرد؛ رسانه‌هایی که کار هیئتی را همواره کاری به‌دور از نظم و انضباط جلوه می‌دادند، حالا آن‌ها تصاویری را از هیئت‌های مذهبی شاهد هستند که تمام ادعاهای آن‌ها را زیر سوال برده است.

هیئت‌های تراز انقلاب در دوران کرونا/ نظم و انضباط هیئتی به جهان عرضه شد

نظم و انضباط هیئتی بخشی از جلوه‌های نادیده شده هیئت‌ها بود که سال‌هاست دیده نمی‎شد، شاید بتوان یکی از برکات بیماری کرونا را همین جلوه‌هایی از همبستگی مردمی برای کمک‌های مومنانه و مهربانی مردم دانست که جلوه دیگری از آن را در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با اعتماد ستاد ملی مبارزه با کرونا تامروز در هر کوشه و کنار ایران و در هیئت‌های مذهبی شاهد هستیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار