راه برون‌رفت از مشکلات امروز توجه به فلسفه و کارکرد عاشورا است

سرپرست حجاج ایرانی، راه برون رفت از مشکلات امروز را توجه به فلسفه و کارکرد عاشورا دانست وگفت: معضلاتی که امروز به جامعه ما تحمیل شده است را می‌توان با نگاه درست به فلسفه قیام امام حسین (ع) حل و فصل کرد.
کد خبر: ۴۱۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ - 24August 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید عبدالفتاح نواب»، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سلسله برنامه‌های «در مدرسه عاشورا» که به مناسبت عزاداری ماه محرم الحرام ویژه زائران ایرانی از طریق سامانه آموزش زائر به صورت مجازی برگزار می‌شود، به تبیین اهداف و فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) پرداخت و آن را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه برخی از بایدها در محرم و عاشورا وجود دارد که باید بیشتر به آن توجه کرد، افزود: باتوجه به اینکه معمولاً مباحث قیام سیدالشهداء (ع) بیان شده است، در این برنامه برای یادآوری بیشتر به اهداف، فلسفه و اساس قیام امام حسین (ع) پرداخته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، معرفت‌افزایی و امام‌شناسی را بسیار مهم دانست و تأکید کرد: اگر کسی بخواهد امام حسین (ع) را بشناسد باید به فلسفه و اهداف قیام و نیایش آن حضرت در دعای عرفه توجه کند که بهترین شناخت را به ما می‌دهد.

وی با بیان اینکه شایسته است جوانان از نظر معرفتی و معنوی تقویت شوند، تصریح کرد: توجه به روح پرسشگر جوانان بسیار مهم است و بسیاری از سؤالات جوانان را پدر و مادرها می توانند جواب بدهند.

سرپرست حجاج ایرانی، راه برون رفت از مشکلات امروز را توجه به قیام و فلسفه عاشورا برشمرد و تأکید کرد: معضلاتی را که بر جامعه امروز ما تحمیل شده است می‌توان با نگاه درست به فلسفه و قیام امام حسین (ع) حل و فصل کرد، زیرا این قیام کارکردها و عملکردهای زیادی دارد که می‌توان در این ایام استفاده کرد.

وی همچنین برخی آسیب‌های عزاداری را یادآور شد و گفت: اصل عزاداری برای سیدالشهداء (ع) کار درست و شایسته‌ای است، اما انحراف از آن به عنوان آسیب مطرح می‌شود، چون سلیقه‌ها و زیاده‌روی‌ها آن را ایجاد می‌کند‌ وگرنه ذات عزاداری بی‌اشکال و عیب است. یکی از این آسیب‌ها فاصله گرفتن از اهداف قیام امام حسین (ع) و دنبال نکردن هدف اصلی قیام اباعبدالله است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، ظاهرسازی به جای عزاداری واقعی، توجه به مقتل‌های غیرمستند و خودساخته و سلیقه‌ای، حاشیه سازی در نوع و اجرای عزاداری و مادی‌گرایی را از جمله آسیب‌های عزاداری برشمرد و یادآور شد: در عزاداری انسان باید حالت عزا داشته باشد و سایر موارد حاشیه است. بسیاری از ماندگاری حادثه کربلا به دلیل همین حرکت‌ها و تجمعات است، ولی اگر این علم و کتل از اساس، ما را از حرکت به سوی هدف بازدارد، آسیب خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها