سامانه نوبت‌دهی آنلاین؛ گامی برای انجام توأمان ماموریت‌های قضایی و پروتکل‌های بهداشتی

با وجود «سامانه نوبت‌دهی هوشمند» که در دوران شیوع کرونا بسیار مثمرثمر بود، مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به مراکز قضایی، نوبت پیگیری امور قضایی مرتبط با خود را اخذ کنند. این سامانه علاوه بر کاهش اطاله دادرسی، موجب از بین رفتن صف‌های طولانی مراجعان بویژه در حوزه‌های اجرای احکام شده است.
کد خبر: ۴۱۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ - 24August 2020

سامانه نوبت‌دهی آنلاین؛ گامی برای انجام توأمان ماموریت‌های قضایی و پروتکل‌های بهداشتی/ کاهش اطاله دادرسی و از بین رفتن صف‌های طولانی بویژه در حوزه‌های اجرای احکام با نوبت‌دهی برخطبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، یکی از خدمات ویژه‌ای که به منظور تسهیل و تسریع در انجام امور مردم در مراکز قضایی راه‌اندازی شده است، «سامانه نوبت‌دهی هوشمند» است؛ با وجود این سامانه که در دوران شیوع کرونا بسیار مثمرثمر بود، مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به مراکز قضایی، نوبت پیگیری امور قضایی مرتبط با خود را اخذ کنند.

سامانه نوبت‌دهی آنلاین علاوه بر کاهش اطاله دادرسی، موجب از بین رفتن صف‌های طولانی مراجعان بویژه در حوزه‌های اجرای احکام شده است.

سامانه نوبت‌دهی آنلاین؛ گامی برای انجام توأمان ماموریت‌های قضایی و پروتکل‌های بهداشتی

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا، در ۲۴ تیر در جریان بیست و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه تصریح کرد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی بنا را بر این گذاشته است که در انجام مأموریت‌های قانونی خویش با بکارگیری تدابیر و دستورالعمل‌های درون‌سازمانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گونه‌ای رفتار نماید که هم در انجام ماموریت‌ها خلل ایجاد نشود و هم با رعایت دستورالعمل‌ها، تهدیدی سلامت همکاران و مراجعین به دستگاه قضایی را در بر نگیرد.

وی با بیان اینکه برای نیل به این مهم که انجام کار و فعالیت و ارائه خدمت با رعایت دستورالعمل‌ها باشد، اقدامات متعددی در قوه قضاییه انجام شده به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: فعال‌سازی سامانه نوبت‌دهی دفاتر خدمات قضایی یکی از این اقدامات است. یکی از نقاط تجمع شهروندان دفاتر خدمات قضایی است که با راه اندازی سامانه نوبت دهی افراد می‌توانند از محل سکونت خویش ابتداً از این دفاتر نوبت دریافت کنند و در زمان مقرر مراجعه کنند تا شاهد تجمع مردمی در دفاتر خدمات قضایی نباشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: فعال‌سازی سامانه نوبت‌دهی اجرای احکام، اقدام دیگری در این راستاست. یکی از مراجع تجمع ما در واحد‌های قضایی بخش‌های اجرای احکام است. برای این بخش سامانه‌ای راه‌اندازی شده که اصحاب پرونده می‌توانند از محل اقامت و کار به سهولت با استفاده از سامانه نوبت‌دهی، وقت مراجعه خودشان را مشخص کنند و در زمان مقرر مراجعه نمایند.

تاکید حجت‌الاسلام رئیسی بر استفاده از زیرساخت‎های الکترونیک همچون نوبت‌دهی آنلاین

در نشست روز ۲۳ تیر شورای عالی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام رئیسی، رییس قوه قضاییه با تاکید مجدد بر حفظ سلامت همکاران قضائی در بیماری کرونا، به مسئولان عالی قضایی دستور داد استفاده از زیرساخت‎های الکترونیک موجود در قوه قضاییه همچون نوبت‌دهی التکرونیک را در دستور کار قرار داده و زمینه حضور حداقلی مردم در محاکم قضائی را فراهم کنند.

در جریان نشست مزبور، زارع‌پور رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز با اشاره به شیوع بیماری کرونا و وجود ازدحام در برخی محاکم و دادگاه‎های کشور، از عدم اطلاع رسانی مناسب نسبت به ایجاد امکان نوبت‌‎دهی الکترونیک در قوه قضاییه گلایه کرد و گفت اطلاع مردم از این خدمت فناورانه که زیرساخت‌های فنی و اجرایی آن بصورت کامل در تمامی محاکم کشور فراهم شده است، موجب کاهش ازدحام در مراکز قضائی کشور خواهد شد.

اما در ادامه به معرفی چند مورد از این سامانه‌های هوشمند نوبت‌دهی در برخی از مراکز مرتبط با قوه قضاییه که تکریم ارباب‌رجوع در مراکز قضایی را تقویت کرده است، می‌پردازیم:

سامانه نوبت‌دهی واحد اجرای اداره ثبت اسناد و املاک تهران

پیرو تاکیدات رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر تکریم ارباب رجوع و تسهیل و تسریع در خدمت رسانی به مردم با استفاده از بستر‌های الکترونیکی، «سامانه نوبت‌دهی واحد اجرای اسناد لازم‌الاجرای اداره ثبت اسناد و املاک تهران» راه‌اندازی شد و از اول شهریور ماه به ارائه خدمات به مردم پرداخت.

عبدالحسین رامشی مدیرکل ثبت اسناد و املاک تهران با اشاره به راه‌اندازی سامانه مزبور گفت: به منظور دسترسی آسان و حذف مراجعات فیزیکی به ویژه در شرایط گسترش ویروس منحوس کرونا، مراجعه کنندگان واحد‌های اجرا می‌توانند با ورود به بخش اطلاعیه‌های وب سایت اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران به آدرس «th.ssaa.ir»، به صورت الکترونیک و با توجه به مشخصات شخصی و شماره پرونده، نوبت خود را اخذ کنند.

در «سامانه نوبت‌دهی واحد اجرای اسناد لازم‌الاجرای اداره ثبت اسناد و املاک تهران» از ساعت هشت تا چهارده، امکان ثبت پذیرش نوبت در هر ساعت ۶۰‌ نفر وجود دارد و مراجعه‌کنندگان با مراجعه به اداره اجرا در ساعت مقرر می‌توانند به پرونده خود رسیدگی کنند.

اخذ نوبت اینترنتی بیش از ۵۰۰ نفر در روز جهت مراجعه به شعب شوراهای حل اختلاف اصفهان

طبق گفته سید محمد موسویان رییس شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان، روزانه تعداد ۵۲۰ نفر برای ۸ شعبه اجرای احکام شورای حل اختلاف از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی اجرای احکام بصورت مجازی نوبت می‌گیرند که در یک هفته تعداد سه هزار و ۱۲۰ پرونده و در یک ماه بیش از ۱۳۰۰۰ پرونده در شعب اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف اصفهان رسیدگی می‌شود.

جهت رضایتمندی و رفاه حال مراجعین و جلوگیری از اطاله دادرسی و ازدحام جمعیت در این شرایط کرونایی، مراجعین به اجرای احکام می‌توانند همه روزه از طریق پرتال جامع نوبت‌دهی به آدرس nobatdades.ir از این سامانه به اخذ نوبت اقدام کنند.

نوبت‌دهی آنلاین اجرای احکام مدنی در شورای حل اختلاف گرگان

احمد جعفری رییس شورای حل اختلاف گلستان در اواخر تیرماه از راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی اجرای احکام مدنی شورای حل اختلاف گرگان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه از این پس افراد پیش از حضور در شعب اجرای احکام، اینترنتی نوبت می‌گیرند و در ساعت تعیین شده برای رسیدگی به پرونده‌های‌شان مراجعه می‌کنند.

جعفری با تاکید بر این که به افرادی که بدون نوبت به اجرای احکام مدنی مراجعه کنند خدمات ارائه نخواهد شد افزود: این سامانه برای حفظ سلامت مردم و کارکنان راه اندازی شده است. همکاران اجرای احکام هم، چون مشخصات مراجعان روز بعد را در اختیار دارند، پرونده هر فرد را از قبل آماده و مطالعه می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان، پاسخگوی مردم باشند و معطلی آنان در و شعبه به حداقل برسد.

رییس شورای حل اختلاف گلستان تصریح کرد: افراد برای نوبت گرفتن به سامانه الکترونیکی نوبت دهی اجرای احکام مدنی شورا‌های حل اختلاف گرگان به نشانی www.shoragls.ir یا shorags.eadl.ir مراجعه کنند.

سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی اجرای احکام در کرمان

یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان ۲۳ تیر در جلسه شورای انفورماتیک دادگستری کرمان ضمن تاکید بر توسعه تجهیزات فناوری اطلاعات، از راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی الکترونیک اجرای احکام مدنی و کیفری در دادگستری کرمان خبر داد.

نوبت‌دهی آنلاین در خراسان شمالی برای دیدار با مسئولان قضایی

در دادگستری کل استان خراسان شمالی نیز سامانه نوبت‌دهی آنلاینی به نشانی https://dadgostari-kl.eadl.ir/ برقرار است که مردم این استان با مراجعه به سامانه مزبور می‌توانند نسبت به اخذ نوبت و انجام ملاقات چهره به چهره با عالی‌ترین مقام قضایی استان اقدام نمایند.

پیشرو بودن دادگستری استان البرز در طراحی و اجرای سامانه‌های برخط

سامانه نوبت دهی الکترونیکی در شعب خانواده و اجرای احکام برای نخستین بار در کشور در استان البرز اجرایی شد که با توجه به موفقیت آمیز بودن این سامانه، اجرای آن در کلیه استان‌های کشور تکلیف شد.

در نخستین روزهای مهرماه سال ۹۸ برای اولین بار در کشور نرم‌افزار نوبت‌دهی اجرای احکام مدنی در دادگستری استان البرز طراحی و اجرا شد.

نرم‌افزار سامانه نودبت‌دهی الکترونیکی مجتمع قضایی خانواده کرج با قابلیت اخذ نوبت آنلاین در ساعات مختلف شبانه‌روز است و مراجعان بر اساس قابلیت‌های نرم‌افزار می‌توانند برنامه تمامی دادورزان را از طریق پرتال معاونت منابع انسانی به آدرس www.qazaalborz.ir رویت کرده و سپس اقدام به اخذ نوبت کنند.

راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی در سازمان پزشکی قانونی

عباس مسجدی آرانی رییس سازمان پزشکی قانونی، ۳۱ خرداد سال جاری در جریان یک نشست خبری، گفت: سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی برای دسترسی راحت مردم راه‌اندازی شده است تا از مراجعات مکرر به سازمان جلوگیری شود.

سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی در اجرای احکام مدنی شورا‌های حل اختلاف مشهد

در اوایل خردادماه سال جاری نیز محمود رفسنجانی، معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی در گفت‌وگو با میزان از آغاز به کار سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی در اجرای احکام مدنی شورا‌های حل اختلاف مشهد خبر داد و تصریح کرد: این سامانه در راستای سیاست‌های قوه قضاییه و دستور‌های ابلاغی ریاست قوه قضاییه مبنی بر حفظ کرامت مردم راه‌اندازی شده است.

سامانه الکترونیکی نوبت‌دهی اجرای احکام مدنی شورا‌های حل اختلاف مشهد در آدرس www.shorakhr.ir در دسترس است. همچنین جهت تسریع در روند کار و سهولت دسترسی، پیوند این سامانه در سایت شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی به آدرس www.shorakh.eadl.ir نیز قرار داده شده است.

راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در خراسان شمالی

گریوانی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان خراسان شمالی در اردیبهشت ماه سال جاری در گفت‌وگو با میزان، با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در استان خراسان شمالی گفت: هدف از این سامانه، کاهش ازدحام مراجعین در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های اجرایی موردنظر وزارت بهداشت جهت پیشگیری از بیماری کرونا است.

با توجه به راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی، ثبت‌نام در دفاتر خدمات الکترونیکی استان خراسان شمالی از طریق نشانی اینترنتی http://nobat.cdke.ir امکان‌پذیر است.

موارد ذکر شده در سطور فوق، تنها نمونه‌هایی از مراکز قضایی کشور است که در آنها سامانه نوبت‌دهی آنلاین فعال شده است و گستردگی این سامانه‌ها در مراکز قضایی کشور بویژه در دوران شیوع کرونا بسیار بیشتر شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار