استاد دانشگاه آلاباما آمریکا:

خرید «اف ۳۵»؛ بازی امارات برای فریب افکار عمومی/ مسأله فلسطین قابل زدودن از افکار عمومی نیست

پرفسور نادر انتصار می‌گوید امارات در توجیه رابطه با تل‌آویو به دنبال عرضه نوعی دستاورد است و از آنجا که الحاق کرانه باختری منتفی نخواهد شد؛ برای فریب مردم، طرح خرید جنگنده را پیش کشیده است.
کد خبر: ۴۱۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ - 25August 2020

خرید «اف ۳۵»؛ بازی امارات برای فریب افکار عمومی/ مسأله فلسطین قابل زدودن از افکار عمومی نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، مسأله عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی همچنان توجه بسیاری از تحلیل گران را به خود جلب کرده است؛ توافقی که بیانگر خیانت کشور‌های عربی به آرمان فلسطین به شمار می‌رود.

از سوی دیگر یکی از ادعا‌های امارات برای امضای این توافقنامه، توقف طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی است؛ این در حالیست که رژیم صهیونیستی از عدم توقف این طرح خبر داده است.

مسأله فروش جنگنده‌های اف ۳۵ از سوی آمریکا به امارات و عملی شدن و یا نشدن این معامله که بخشی از توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی بوده نیز مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است. این مسأله تبدیل به نقطه اختلافی میان دو طرف شده است.

در همین راستا پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید؛

در حالی بحث فروش جنگنده «اف ۳۵» آمریکایی به امارات مطرح شده که این موضوع به عنوان بخشی از توافق عادی سازی روابط میان ابوظبی-تل‌آویو مطرح می‌شود. به نظر شما این ارزیابی درست است؟ آیا آمریکا حاضر می‌شود این جنگنده‌ها را به امارات بدهد؟

چند سالی می‌شود که آمریکا بحث فروش جنگنده «اف ۳۵» به امارات را مطرح کرده است و این موضوع به دوران قبل از ترامپ برمی‌گردد. ولی در گذشته، تعداد زیادی از نمایندگان در کنگره آمریکا مخالف فروش جنگنده «اف ۳۵» به امارات بودند. گرچه این مخالفت هنوز هم وجود دارد، ولی امارات امیدوار است که با کمک اسرائیل و لابی این کشور بتواند از مانع کنگره عبور کرده و خرید جنگنده «اف ۳۵» را بخشی از توافق عادی سازی رابطه با اسرائیل و در چارچوب تقویت سیاست ضد ایرانی محور غربی-عربی-عبری ارائه بدهد.

برخی معتقد هستند که طرح فروش جنگنده «اف ۳۵» در ازای عادی سازی روابط ابوظبی با تل آویو، با هدف فریب افکار عمومی انجام می‌شود چرا که در ابتدا امارات عنوان کرده بود که عادی سازی روابط با تل‌آویو را در ازای عدم الحاق کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی پذیرفته است. این در حالی است که صهیونیست‌ها این ادعا را رد می‌کنند. یعنی موضوع جنگنده به نوعی مطرح می‌شود که افکار عمومی به معامله امارات با آمریکا بر سر جنگنده منحرف شود و نه الحاق کرانه باختری. ارزیابی شما چیست؟

امارات باید برای عادی کردن روابطش با اسرائیل، دستاورد‌هایی را به مردم نشان دهد. رژیم حاکم در امارات بخوبی می‌داند که نه مایل است و نه می‌تواند جلوی الحاق کرانه باختری از سوی اسرائیل را بگیرد؛ بنابراین با تبلیغات در مورد خرید جنگنده «اف ۳۵» امیدوار است که افکار عمومی را منحرف کند. البته اگر کنگره آمریکا فروش جنگنده «اف ۳۵» به امارات را تصویب نکند؛ ضربه محکمی به آبروی رژیم امارات وارد خواهد شد.

در میان کشور‌های عربی، چرا در این مقطع، امارات گزینه روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است؟

امارات سال‌ها است که روابط گسترده‌ای با اسرائیل ایجاد کرده است. در این مورد روابط امارات با اسرائیل در برخی از موارد عمیق‌تر از روابطی است که کشور‌های اردن و مصر با اسرائیل داشته‌اند؛ لذا جای تعجب نیست که امارات متحده عربی در این مقطع زمانی گزینه روند عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل شده است.

برخی استدلال می‌کنند که با ثروتمند شدن کشور‌های حاشیه خلیج فارس طی سال‌های گذشته و ارتباطات نزدیک آن‌ها با کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، موضوعات محوری جهان عرب از جمله «پان عربیسم» و مسئله فلسطین و غیره، اساساً از دستور کار کشور‌های جهان عرب خارج شده است؛ چون کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به خاطر ساختار جمعیتی و بافت فرهنگی اساساً این موضوعات برایشان اولویت ندارد. حتی کشورهایی، چون مصر یا اردن نیز به لحاظ مالی وابسته به کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند و در راستای سیاست‌های آن‌ها گام بر می‌دارند. چقدر با این ارزیابی موافق هستید؟

من با این ارزیابی تا حد زیادی موافق هستم. شکی نیست که امروز «پان عربیسم» و فلسطین از دستور کار کشور‌های جهان عرب خارج شده‌اند. حتی سازمانی مانند اتحادیه عرب به نهادی پوشالی و مسخره تبدیل شده است. گرچه در زمان کنونی، «پان عربیسم» به عنوان پدیده‌ای که از نظر سیاسی اعراب را متحد می‌کرد به زباله دان تاریخ سپرده شده است، ولی فلسطین هنوز در میان افکار عمومی اعراب موضوع مهمی است. اگر رهبران کشور‌های عربی خیال می‌کنند که می‌توانند تا ابد بحران فلسطین را نادیده بگیرند و آن را زیر خاکستر پنهان کنند؛ مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار