یادداشت/

«تعطیلات» و فرهنگ نه گفتن به مسافرت در روز‌های کرونایی

تقریبا از عصر امروز با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، بسیاری از مردم قصد سفر دارند؛ و علی‌رغم وضعیت قرمز و هشدار در اکثر استان‌های کشور، اگر کسی جان خود و سایر هموطنان را دوست دارد باید از این کار پرهیز کند، در غیر اینصورت تبعات سنگینی و جبران ناپذیری تحمیل خواهد شد.
کد خبر: ۴۱۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 26August 2020

«تعطیلات» و فرهنگ نه گفتن به مسافرت در روز‌های کروناییگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- میثم بشیرنژاد؛ با پیدایش کووید 19 کره خاکی چندین ماه است که روز‌های سختی را می‌گذراند و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، هر روز خبر‌های امیدوارکننده‌ای از گوشه و کنار دنیا منتشر می‌شود که فلان کشور یا موسسه تحقیقاتی واکسن کرونا را کشف و تهیه یا به نتایج خوب و رضایت بخشی دست پیدا کرده اند که همه این‌ها خبر‌های خوبی برای مردم دنیاست. مردمی که اکنون در سال‌های نخست هزاره سوم تجربه متفاوتی را پشت سر می‌گذرانند.

در هفته جاری روز پزشک داشتیم و امروز هم روز داروساز است که آن‌ها هم به نوعی درگیرند و به دنبال پیدا کردن واکسن ضد کرونا. ضمن خداقوت و تبریک به پزشکان و داروسازان، باید گفت بدون تردید بیش از ۶ ماه است که جامعه پزشکی و پرستاری و یا بهتر بگوئیم کادر درمان در خط مقدم جبهه سلامت جانفشانی می‌کنند. و این جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. 

آنچه که هست دیر یا زود بشر از دست ویروس کرونا این مهمان ناخوانده راحت می‌شود. ولی آنچه ضرورت دارد توجه جدی به هشدار‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا هست که قطعا گوش دادن به توصیه‌های آن‌ها و رعایت همه مردم در این خصوص می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند.

از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان و متعاقب آن در ایران ما بطور میانگین بیش از ۳ هزار نفرماهانه از هموطنانمان را از دست دادیم و باید همانطور که در چند روز گذشته و در عزاداری سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئات و مردم به نحو مطلوب هم سوگوار بودند و هم احترام این ماه را بجا آوردند. در ادامه با همین حساسیت و دقت مسائل بهداشتی و مخصوصا استفاده از ماسک و ضدعفونی از سوی همگان مدنظر قرار بگیرد تا به وضعیت سفید نزدیک شویم. 

متاسفانه وقتی چند روز تعطیلی پشت سرهم پیش می‌آید از مسئولان وزارت بهداشت و مسئولان گرفته تا قریب به اتفاق مردم، ترس از یک اتفاق بدتر و افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا بیشتر و بیشتر می‌شود.

تقریبا از عصر امروز (چهارشنبه) با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده (تاسوعا و عاشورای حسینی) بسیاری از مردم عزم سفر می کنند؛ که واقعا اگر جان خود و سایر هموطنان را دوست دارند باید از این کار پرهیز کنند. عده‌ای هم مخصوصا در کلانشهر‌ها، عزاداری در زادگاه خود را بهانه‌ای قرار می‌دهند که مسافرت بروند خود همین موضوع می‌تواند تبعات سنگینی و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

فردی که احتمالا ناقل است و به بهانه دیدن خانواده و عزاداری عزم شهر و دیار خود می‌کند، باید یک درصد این احتمال را بدهد که در صورت مبتلا کردن فرد یا افرادی، در روز‌های آینده می‌تواند یک خانواده یا خانواده‌های دیگر را عزادار کند.

وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی و هیئت‌های مذهبی برنامه‌های عمومی و مجلس عزاداری ندارند و تاکید هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اقامه عزا دارند، این مساله نشان از اهمیت و حساسیت موضوع دارد؛ که بقیه هم باید تبعیت کنند.

بدون تردید روز‌های سختی همانند جای جای دنیا داریم سپری می‌کنیم که برای عبور از این شرایط باید همه دست به دست هم بدهیم و با کمک کردن چه از نظر رعایت مسائل بهداشتی و چه از نظر دستگیری کردن و توجه به کمک‌های مومنانه شرایطی فراهم کنیم که با کاهش آمار تلفات ناشی از کرونا به روز‌های خوب گذشته برگردیم.

قطعا با سفر نرفتن و پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی هم جان خود و هموطنان را به خطر نمی‌اندازیم و هم به کادر درمان و سلامت که بیش از ۶ ماه همانند روز‌های دفاع مقدس جانانه در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا ایستاده اند کمک خواهیم کرد.

روز گذشته (سه شنبه) دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در سخنانی گفت: «خواهشم از مردم این است که عادی انگاری نکنند. با تمام شدن کنکور فرزندان‌شان دوباره بار و بندیل نبندند و به این جاده و آن جاده بروند. ما بیشترین گرفتاری را هنوز در استان مازندران داریم. هنوز هم بیشترین عارضه را در استان مازندران به دلیل سفر‌ها داریم. اگر سفر در اشاعه بیماری نقش نداشت، ویروس ووهان چین چگونه منتشر شد؟ خواهشم این است که مردم سفر‌ها را واقعا انجام ندهند».

به هر حال انشاالله که در این روز‌ها و شب‌های عزیز که متعلق به امام حسین (ع) و یاران باوفایش هست، خداوند عنایتی کند و به دل‌های شکسته شیعیان نظری کند که هر چه زودتر مردم کشورمان و تمام کشور‌های جهان از دست ویروس منحوس کرونا راحت شوند و به دنبال آن اوضاع اقتصادی و معیشتی همه مردم، مخصوصا کسانی که در این مدت آسیب دیده اند، بهتر شود.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار