مدیر محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی:

مرکز فرهنگی دفاع مقدس باید دارای پشتوانه محتوایی باشد

ابوالقاسم خشنود گفت: اگر مرکز فرهنگی دفاع مقدس از پشتوانه محتوایی غنی برخوردار باشد، گویا خواهد بود و قادر به پاسخگویی شبهات، ابهامات و سئوالات مخاطبان است؛ بر همین اساس مانع تحریف حقایق، بزرگ‌نمایی و غلو حماسه دفاع مقدس خواهد شد.
کد خبر: ۴۱۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱ - 26August 2020

«ابوالقاسم خشنود» مدیر محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: از مرداد سال گذشته اقدامات در حوزه محتوایی با محوریت مباحث شناختی و مطالعاتی آغاز شد. در این مدت؛ هم بر اساس زمان‌بندی‌ها و هم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته؛ افق بهره‌برداری از اقدامات محتوایی موزه، تا سال 1402 تعریف شد. در حال حاضر بر مبنای کارهای تعریف شده دو گروه مخاطب خاص حوزه محتوایی هستند؛ یکی سوژه‌یابی و دیگری تهیه سناریو، کارگردانی محتوایی و موزه‌آرایی است. مجموعه این اقدامات و تولیدات، باید منجر به تولید و اجرای هنری شود و این اقدامات تا زمان بهره‌برداری از مرکز فرهنگی ادامه خواهد داشت چراکه موزه نیاز به مرتب‌سازی و ویرایش سوژه‌های موقت دارد.

خشنود با اشاره به اینکه پیشینه حوزه محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی به مدت‌ها قبل برمی‌گردد، یادآور شد: در سال 1397 طرح محتوایی در قالب یک نقشه راه ارائه شد که به دلایلی کار متوقف و دنبال نشد. با تعاملاتی که از سال گذشته با سازمان موزه‌ها و یادمان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفت ابهاماتی که در زمینه مباحث تخصصی همچون سوژه‌ها و تبادل مفاهیم آنها وجود داشت برطرف شد و از آبان ماه؛ کارگروه محتوایی مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد و طی جلسات مشترک با کارگروه محتوایی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، بخشی از اقدمات انجام شده مورد پذیرش قرار گرفت و ادامه کار دنبال شد.

وی افزود: از طرفی کار با گروه‌های محتوایی دنبال شد و از طرف دیگر برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف با گروه‌های هنری تعاملاتی صورت گرفت. با توجه به اهمیت سوژه‌یابی، این کار در مرکز انجام گرفت و در نهایت نزدیک به 200 سوژه شناسایی شد.

این مسئول در خصوص زمان‌بندی تاریخی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات انجام گرفته در حوزه محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس دوره‌بندی زمانی به شکل تخصصی است. این مرکز به پنج دوره تاریخی و زمانی تقسیم‌بندی شده است که شامل خراسان کهن، پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دوران دفاع مقدس، جبهه بیداری اسلامی یا رزمندگان بدون مرز و در نهایت نگاهی به آینده در راستای زمینه‌سازی برای تمدن‌سازی نوین اسلامی و ظهور حضرت مهدی (عج) خواهد بود. خوشبختانه بر اساس برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته در حوزه محتوایی به اهداف مورد نظر دست پیدا کردیم.

وی در مورد بایدها و نبایدهای محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یادآور شد: محتواهای فرهنگی این مرکز باید بر اساس؛ واقعیت‌های دوران دفاع مقدس، مستند و از اصالت کافی برخوردار بوده و مبتنی بر باورها، ارزش‌ها و اعتقاداتی باشد که طی آن رزمندگان عاشق جهاد و شهادت با ایثار و فداکاری حماسه بی‌بدیلی را خلق کردند. محتوای مرکز فرهنگی نباید متزلزل و بی‌پایه باشد و بر اساس سلایق گروه‌ها، جریان‌ها و جناح‌ها و گرایش‌های فکری تدوین شده باشد.

خشنود در ادامه با بیان اینکه محتوای مرکز فرهنگی نباید خنثی عمل کند، تأکید کرد: اگر مرکز فرهنگی دفاع مقدس از پشتوانه محتوایی غنی برخوردار باشد، گویا خواهد بود و قادر به پاسخگویی شبهات، ابهامات و سئوالات مخاطبان است؛ بر همین اساس مانع تحریف حقایق، بزرگ‌نمایی و غلو حماسه دفاع مقدس خواهد شد و از طرف دیگر بیانگر حضور نیروهای مسلح، جهاد سازندگی، وزارت دفاع و اقشار مختلف مردم در این حماسه ماندگار باشد.

وی اضافه کرد: تجانس فرهنگی باید به گونه‌ای باشد تا گویای فضای دفاع مقدس باشد و این مهم بر عهده هنرمندان است تا محتوا و شکل موزه را با یکدیگر مانوس کنند.

مدیر محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به ایجاد شبهه‌ از سوی دشمنان در قالب جنگ نرم گفت: یکی از بزرگترین فلسفه‌های وجودی مراکز فرهنگی‌؛ برجسته‌سازی موضوعات و مفاهیمی چون تحمیل جنگ به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طمع رژیم بعث عراق برای حمله به ایران و مسئله دفاع از کشور و مقدس بودن این دفاع و در پی آن تکلیف بودن جهاد و دفاع، بررسی علت طولانی شدن جنگ، دخالت ابرقدرت‌ها در خلال این حادثه و نیز خنثی بودن قطعنامه‌های سازمان ملل، روحیه پایداری و استقامت ملت ایران اسلامی در برابر ظلم و دفاع از دین و ناموس کشور است. اگر در حوزه محتوایی، مراکز فرهنگی چنین مفاهیمی را به زبان هنر و به درستی تبیین کنند از تحریف و ایجاد شبهه در خصوص دفاع مقدس جلوگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: در حوزه محتوایی، هنرمندان این رسالت را دارند تا مفاهیم و مضامین پرمعنای نهفته در فرهنگ دفاع مقدس را به زبان هنر در مرکز فرهنگی دفاع مقدس به نمایش بگذارند. امیدواریم همپای پیشرفت فیزیکی پروژه در دست احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، بُعد محتوایی این مرکز نیز پیشرفت داشته باشد.

خشنود همچنین در مورد اثرگذاری قالب‌های مختلف در ارائه محتواهای فرهنگی در حوزه دفاع مقدس ابراز داشت: برنامه‌هایی همچون اردوی راهیان نور، فضای مجازی و همچنین مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس هریک دارای ظرفیت‌هایی هستند که باید به آن توجه داشت. در اردوهای راهیان نور؛ زائرین با حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حس خاصی را از رزمندگی‌های آن دوران دریافت می‌کنند بنابراین منشأ این حس؛ فضای معنوی آنجاست، البته باید به این نکته توجه داشت که اگر این حرکت استمرار نداشته باشد به مرور زمان به یک خاطره تبدیل خواهد شد و در گذر زمان ممکن است به فراموشی سپرده شود؛ بر همین اساس استمرار این حرکت نیازمند هزینه و الزامات خاصی است.

وی در ادامه در تشریح مزیت‌ها و چالش‌های فضای مجازی افزود: از طرف دیگر شاهد گسترش یا فراگیری فضای مجازی در بین مردم هستیم که حتی با وجود ویروسی مثل کرونا هم فعالیت آن ادامه دارد. حُسن این فضا به این است که هم سرعت انتشار آن بالاست و اگر کسی با در اختیار داشتن مقدورات این حوزه، به درستی بتواند از آن استفاده کند می‌تواند مفاهیم دفاع مقدس را از طریق فضای مجازی به جامعه هدف منتقل کند.

خشنود بیان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، خود به تنهایی به مثابه یک رسانه است و اگر سوژه‌ها در آن به درستی بازنمایی و جانمایی شوند می‌توانند هم حس اردوهای راهیان نور را به مخاطب انتقال دهند و هم مفاهیم را در فضای مجازی منتشر کنند؛ بعلاوه چنین مکانی به دلیل در دسترس بودن هم دارای ثبات حضور در حوزه سرزمینی است و هم زمینه تحقیق و پژوهش در خصوص دفاع مقدس را فراهم می‌کند.

وی در پایان به برنامه‌های مدیریت محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و کنگره 18 هزار شهید استان اشاره کرد و گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در حوزه طرح و محتوا از ظرفیت‌های هنری استان به همراه گروه‌های منتخب مصاحبه شده و قابلیت‌های هنری و توان تخصصی آنها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته که در نهایت دو  گروه انتخاب شدند. به مناسبت برگزاری کنگره 18 هزار شهید استان در سال 1400 پیگیر انتخاب سوژه‌ها هستیم که از بین 250 سوژه شناسایی شده نزدیک به 72 سوژه مربوط به شهدای شاخص استان است. در این زمینه توسط اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اقدامات خوب و موثری انجام گرفته که امیدواریم با بازنمایی این سوژه‌ها در مرکز فرهنگی به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرده و شاهد افزایش دامنه شهدای والامقام و بازنمایی نقش آنها در دفاع مقدس در مرکز فرهنگی و هنری باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها