با تاسی از فرهنگ عاشورا صورت گرفت؛

خروش مردم علیه سلطنت در روز‌های ششم تا هشتم محرم ۱۳۵۷

مردم در روزهای هفتم و هشتم محرم عزاداران حسینی در اکثر شهرها علیه رژیم پهلوی دست به تظاهرات زدند که منجر به درگیری با ماموران رژیم شد و در نتیجه تعداد زیادی از مردم شهید و مجروح شدند.
کد خبر: ۴۱۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 27August 2020

خروش مردم علیه سلطنت در روزهای ششم تا هشتم محرم 1357به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در محرم سال ۵۷ تهران طبق روز‌های قبل در بهشت زهرا تعداد زیادی از مردم پس از اجتماع، شعار‌های انقلابی سرداده و تظاهرات کردند. در این میان تعدادی از تظاهرکنندگان در حالی‌که تابوتی را با خود حمل می‌کردند در حرکتی نمادین پیکره رژیم پهلوی را به خاک سپردند.

- در شهر قم نیز طبق معمول تظاهرات مردم شهر در نقاط مختلف، از جمله خیابان‌های چهارمردان و صفاییه صورت گرفت که منجر به درگیری با ماموران شد. اعتصاب شهر نیز ادامه داشت و تمام مغازه‌ها بسته و مدارس و اکثر ادارات دولتی تعطیل بودند.

- در کاشان نیز تعداد زیادی از مردم به تظاهرات دست زدند. در اصفهان مردم در نقاطی از جمله در بلوار هشت‌بهشت و خیابان کیو مقابل مسجد اعظم شهر اجتماع کرده و دست به تظاهرات پراکنده زدند. در همایون‌شهر (خمینی‌شهر) هم تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت که منجر به درگیری شدید بین مردم و ماموران شد. در خوانسار نیز تظاهرات وسیعی انجام گرفت که منجر به درگیری با مأموران گردید و سیزده‌نفر از مردم زخمی شدند.

- در قصرشیرین در استان کرمانشاه هم تظاهرات گسترده‌ای از سوی مردم صورت گرفت. در شاه‌آباد (اسلام‌آباد کنونی) تظاهـراتی در خیابان املاک شهر روی داد. در زنجان نیز تظاهرات گسترده‌ای علیه رژیم صورت گرفت.

- در اهواز تظاهرات مردم به طرف بهشت‌آباد (قبرستان شهر) با ممانعت ماموران به درگیری انجامید که در نتیجه دامنه تظاهرات به شهر کشیده شده و گسترش یافت که در اثر آن تعدادی از مردم به خاک و خون کشیده و مجروح شدند.

- در آبادان هم درگیری شدیدی میان مردم و ماموران حکومت نظامی رخ داد که حداقل یک تن شهید و تعدادی زخمی شدند.

- در کرمان نیز مردم از صبح در مسجد ملک این شهر تجمع کرده و بعد از استماع سخنرانی در شهر تظاهرات کردند و بعدازظهر نیز در مسجد جامع تجمع و دست به تظاهرات زدند. به‌علاوه در سایر شهر‌های استان مانند سیرجان و زرند هم تظاهراتی برگزار شد.

- در شهر رشت هم تعدادی از اهالی اقدام به تظاهرات ضدرژیم کردند. همچنین تظاهراتی در سایر شهر‌های استان مانند لنگرود سرانجام پذیرفت. در اراک نیز تظاهرات باشکوهی علیه رژیم برپا شد.

- روز هفتم محرم در این روز تمام کشور در التهاب آماده سازی خود برای تظاهرات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز روز‌های تاسوعا و عاشورا بوده است. همـه مردم و گـروه‌ها خود را برای برگـزاری شکوهمند آن آماده می‌کردند؛ ازجمله روحانیت مبارز تهران طی اعلامیه‌ای ضمن ابراز انزجار از کشتار اخیر رژیم، مردم را برای تظاهرات روز‌های تاسوعا و عاشورا دعوت کردند.

- با نزدیک شدن به روز‌های تاسوعا و عاشورا خـروج اتباع کشور‌های خارجی از ایران شدت گرفت به‌خصوص اتباع آمریکایی به‌طور گسترده و با کمک هواپیما‌های سنگین باربری، ایران را از طریق فرودگاه مهرآباد ترک می‌کردند. این وضعیت چنان حالت شبیه به فرار به خود گرفت که یکی از خبرنگاران آمریکایی آن را با عقب‌نشینی نیرو‌های انگلیسی از بندر دانکرک مقایسه کرده است.

- به طور کلی به دلیل التهاب و انتـظار تظاهرات‌های تاسوعا و عاشورا، همچنین بارندگی شدید در این روز، تهران نسبت به روز‌های قبل آرام‌تر و شاهد درگیری کمتری بود.

- در شهر قم هم صبح و هم بعد از ظهر تظاهراتی علیه رژیم در خیابان‌های مختلف شهر رخ داد که به‌وسیله‌ی ماموران سرکوب شد.

- در کاشان نیز مردم بعد از اجتماع در مسجد بازار شهر و سوگواری برای اباعبدالله‌الحسین (ع) از مسجـد خارج و در سطح شهر دست به تظاهرات زدند. همچنین در شهر تفرش تظاهراتی برگزار شد که این تظاهرات به وسیله ماموران سرکوب گردید. در ساعت ۱۱ شب این روز مردم بخش آران و بیدگـل از توابع کاشان نیز دست به تظاهـرات ضدرژیم در سطح شهر زده که این تظاهرات تا ساعت ۲ بعد از نیمه شب ادامه داشت و در این ساعت این تظاهرات به‌وسیله‌ی ماموران سرکوب شد.

- در سمنان نیز مردم تظاهرات گسترده‌ای در خیابان‌های این شهر صورت دادند.

- شهر اراک نیز در این روز شاهد درگیری ماموران رژیم پهلوی با مردم عزادار بود.

- در فریدون‌کنار درگیری شدیـدی میان ماموران ژاندارمری با مردم این شهر و عزاداران حسینی که از بابل و آمل به این شهر آمده بودند رخ داد که طی آن حداقل چهار نفر از عزاداران شهید و تعداد بیشتری زخمی شدند.

- در امیرکلای بابل نیز تظاهرات باشکوهی از سوی مردم برگزار شد که این امر باعث درگیری با ماموران ژاندارمری و در نهایت زخمی شدن تعدادی از اهالی شهر شد.

- محله سیدجلال بابل نیز شاهد تظاهرات مردم علیه سلطنت بود. در بابلـسر نیز تظـاهرات دیگری علیه رژیم برگزار شد. در شهر نکا مردم ابتدا در مسجد توفیق شهر اجتماع کرده و سپس دست به تظاهرات علیه رژیم زدند که ماموران ژاندارمری دخالت کرده و این امر منجر به زخمی شدن تعدادی از اهالی شد.

- در آمل تظاهرات مردم در خیابان‌های مهدیه و کاخ شهر منجر به درگیری شدیدی میان مردم و ماموران شد که طی آن یک نفـر از سربازان وظیفه سپاه دانش که در تظاهرات شرکت کرده بود، شهید و تعدادی دیگر از اهالی زخمی شدند.

- تظاهرات پراکنده در سایر شهر‌های مازندران مانند ساری و گنبد نیز برگزار شد. در لاهیجان در استان گیلان هم تظاهرات وسیعی از سوی مردم این شهر علیه رژیم برگزار شد. همچنین تظاهراتی از سوی مردم آستانه‌ی اشرفیه علیه رژیم صورت گرفت.

ولی شدیدترین درگیری در هفتم محرم، در اصفهان رخ داد. در این روز هزاران نفر از مردم این شهر ابتدا در مسجد سید اجتماع کرده و درحالی‌که آیت‌الله حسین خادمی در پیشاپیش آن‌ها حرکت می‌کرد، دست به راهپیمایی مسالمـت‌آمیز زدند تا آنکه نیرو‌های فرمانداری نظامی اصفهان در چهار راه وفایی راه را بر آن‌ها بستند. در نتیجه آن‌ها دست به تحصن نشسته زدند. ولی این تحصـن نشسته مـورد هجـوم ماموران حکـومت نظامی قرار گرفت. در نتیجه این درگیری‌ها تعداد زیادی از مردم شهید و مجروح شدند.

- در سایر شهر‌های استان نیز درگیری‌های شدیدی رخ داد که در نتیجه‌ی این درگیری‌ها در رهنان حداقل یک نفر و در دهاقان دو نفر شهید شده و تعداد زیادی زخمی شدند.

- در استان خوزستان هم در این روز درگیری‌هایی رخ داد. در دزفول تظاهرات گـسترده‌ای در خیابان‌های شهر انجام شد که منجر به درگیری مردم و ماموران حکومت شد.

- در مشهد نیز تجمعات مختلفی از مردم علیه رژیم و در مقابل ساختمان دادگستری خراسان و منازل آیات عظام: سیدعبدالله شیرازی، طباطبایی قمی، و سیدکاظم مرعشی برگزار شده که طی آن مردم شروع به دادن شعار‌های ضدرژیمی کردند.

- در کرمان هم مردم ابتدا در مسجد ملـک شهر اجتماع کرده و در سطح شهـر دست به تظاهرات زدند.

- در سایـر شهر‌های اسـتان کرمان مانند: راور، جیرفت، بافت و رفسنجان نیز تظاهرات اعتراض‌آمیزی از سوی مردم انجام گرفت.

- در کرمانشاه نیز درگیری شدیدی بین مردم و ماموران به‌وجود آمد که طی آن حداقل یک نفر از تظاهرکنندگان شهید و تعدادی زخمی شدند.

- در نتیجه تظاهرات شهر تبریز یکی از تظاهرکنندگـان شهید و تعدادی زخمی شدند.

- در این روز در یزد تعدادی از مردم در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات زده و با ماموران درگیر شدند، ولی حادثه‌ی اصلی این روز در یزد در روستای شمسی در ۳۰ کیلومتری شهر یزد رخ داد. در این روستا درگیری شدیدی میان اهالی و ماموران ژاندارمری درگرفت که در نتیجه دو تن از اهالی شهید و چند تن زخمی شدند.

- در هشتم محرم رژیم نیرو‌های خود را از سطح شهر‌ها جـمع کرده و در نقاط حساس متمرکز کرده بود، در این روز شاهد تظاهرات و درگیری کمتری نسبت به روز‌های قبل به خصوص در تهران بودیم.

- در قم درخیابان‌های آذر، چهار مردان، باجک، تهران، نیروگاه و صفاییه درگیری بین مردم و نیرو‌های نظامی رخ داد.

- در آران و بیـدگل هم تظاهراتی از جانب مردم صورت گرفت که ماموران با شلیک گاز اشک‌آور مردم را متفرق کردند.

- در شهرستان سمیرم اصفهان چهار نفر از تظاهرکنندگان شهید و هشت نفر زخمی شدند.

- در ارومیه (رضاییه) تظاهراتی از سوی مردم به خصوص جوانانی که در مسجد اعظم جمع شده بودند، صورت گرفت که در جریان درگیری مردم با ماموران حداقل یک نفر شهید و تعدادی زخمی شدند.

- در استان کرمان نیز در شهرستان‌های مختلف تظاهرات ضد رژیمی برگزار شد. در بخش انار شهر رفسنجان هم درگیری میان مردم و ماموران ژاندارمری رخ داد که به مجروح شدن تعدادی از اهالی منجر شد. ضمناً تظاهراتی در بخش راور شهر کرمان برگزار شد که به درگیری بین اهالی شهر و نیرو‌های نظامی و زخمی شدن تعدادی از آن‌ها انجامید.

- در گرگان نیز تظاهراتی از جانب مردم انجام پذیرفت و به درگیری مردم و نیرو‌های نظامی منجر شد که حداقل سه نفر از اهالی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

- در سمنان اهالی بعد از اجتماع در محل تکیه کهنه، دست به تظاهرات در سطح شهر زدند.

- در همدان حدود دو هزار نفر دست به تظاهرات زدند که در حدود بازار آهنگران توسط ماموران متفرق شدند.

- تظاهرات خونینی هم در سبزوار برگزار شد که طی آن حداقل دو نفر از اهالی شهید و تعدادی زخمی شدند.

- در خرم‌آباد نیز در نقاط مختلف شهر به‌خصوص خیابان سعدی تظاهرات ضدرژیم برگزار شد که تظاهرکنندگان با سنگ و آجر با ماموران درگیر شده و حداقل یک نفر از آنان شهید و تعدادی زخمی شدند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار