شهیدحاج «احمد مایلی»؛ مدافع امنیت مرز‌ها

شهید حاج «احمد مایلی» گشت‌های هوایی در مناطق مرزی «سیستان و بلوچستان» در ایجاد امنیت این منطقه استراتژیک نقش مؤثری ایفا کرد.
کد خبر: ۴۱۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ - 29August 2020
به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حاج احمد مایلی فرمانده یگان ویژه هوایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از سال‌ها مجاهدت و رشادت در راه حفظ امنیت وطن، در شب تاسوعای حسینی سال ۱۳۹۵ در یک عملیات شناسایی در نقطه صفر مرزی ایرانشهر به مقام شهادت نائل آمد.
 
مایلی فرمانده یگان ویژه هوایی «صابرین» و یگان ویژه هوایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با پایان جنگ تحمیلی در بیشتر عملیات‌های مبارزه با اشرار و قاچاقچیان در مناطق عملیاتی «کردستان» و مناطق مرزی «سیستان و بلوچستان» حضور داشت. 
 
شهیدحاج «احمد مایلی»؛ مدافع امنیت مرز‌ها
 
او با راه‌اندازی گشت‌های هوایی در مناطق مرزی «سیستان و بلوچستان» در ایجاد امنیت این منطقه استراتژیک نقش مؤثری ایفا کرد.
 
این شهید والامقام در دفاع از حریم اهل بیت (ع) و آموزش نیرو‌های جهان اسلام از جمله حزب‌الله لبنان و مدافعان حرم نیز نقش داشت.
 
شهید مایلی از نخبگان و رکوردداران پرش چتربازی (سقوط آزاد) در سطح نیرو‌های مسلح بود و در علوم و فنون هوایی، بارریزی سنگین هوایی و پرواز با هواپیما‌های فوق سبک تخصص داشت و از نوابغ این رشته‌ها محسوب می‌شد.
 
شهیدحاج «احمد مایلی»؛ مدافع امنیت مرز‌ها
 
در آستانه چهارمین سالروز شهادت «حاج احمد مایلی» پوستر این شهید تاسوعا منتشر شد. این پوستر توسط «عباس گودرزی» طراحی و چهره شهید مایلی با سربند «یاحسین» به رسم شهادتش در شب تاسوعای حسینی به تصویر کشیده شده است.
 
شخصیت اجتماعی شهید مایلی نیز در نوع خود الگویی بی نظیر بود. اگر شخصی درباره مشکلات خود با شهید مایلی سخن می‌گفت، تا حل مشکل آن فرد دست از تلاش بر نمی‌داشت و دستگیر کمک خواهان بود.
 
سخاوت، شجاعت، مردانگی، مهربانی و مجاهدت در راه خدا با مال و جان از ویژگی‌های شاخص شهید بود، اما به عنوان بارزترین ویژگی می‌توان از «ولایت مداری» وی نام برد. ولایت مداری و تبعیت از مقام معظم رهبری را حتی از خانواده خود بالاتر می‌دانست و به عنوان الگویی برای سعادتمندی از این سیره یاد می‌کرد. 
 
شهید مایل همچنین ارادت ویژه‌ای به اهل بیت (علیهم السلام) داشت و داشته‌های خود را خالصانه در این مسیر صرف می‌کرد. عشق او به حضرت عباس (ع) عیان‌تر بود و گواه آن شهادت شهید در شب تاسوعای حسینی است. 
 
شهید مایلی در بخش علوم و فنون هوایی از جمله «جایروپلن»، «پاراگلایدر»، «پاراموتور» «سقوط آزاد» و «بارریزی هوایی سنگین و سبک» استاد بود و جزء نخبگان و نوابغ کشور محسوب می‌شد. یکی از خدمات نظامی شهید مایلی، ورود «جایروپلن» به سپاه بود که در سال‌های پایانی عمر، تلاش هایش در این زمینه محقق شد؛ به گونه‌ای که قرارگاه قدس برای تامین امنیت مردم در جنوب شرق کشور از «جایروپلن» استفاده می‌کرد. «جایروپلن» از نظر ساختاری مخصوص کار‌های شناسایی است که شهید مایلی با هزینه شخصی آن را وارد سپاه کرد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در این وسیله امکانات آن را ارتقا داد.
 
هیچ گاه نماز اول وقت و نماز شب شهید مایلی ترک نمی‌شد و اطرافیان را به این دو فضیلت سفارش می‌کرد. اگر در تهران بود نمازش را در مسجد و به صورت جماعت اقامه می‌کرد و در ماموریت نیز تلاش در خواندن نماز به جماعت داشت. خواندن نماز جماعت صبح در آستان مقدس «امامزاده حسن» با همت وی راه‌اندازی شد.
 
اگرچه امروز چهار سال از پرواز این شهید نامدار می‌گذرد، اما خانواده و دوستانش در زنده نگه داشتن نام و سیره شهید از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اند. در آخرین جلسه نامگذاری معابر و میادین در شورای شهر تهران، خیابانی در حدفاصل بزرگراه «آیت الله سعیدی» و محله «یافت آباد»، در آستانه چهارمین سالگرد شهادت شهید «حاج احمد مایلی» به نام او مزین و نامگذاری شده است. این خیابان به میدانی که یادمان شهید مایلی در آن قرار دارد، ختم می‌شود. 
 
شهیدحاج «احمد مایلی»؛ مدافع امنیت مرز‌ها
 
راه اندازی و احداث پارک حدود هشت هزار متری به نام شهید مایلی، توسط خانواده، برادران، دوستان و همرزمان شهید با بودجه شخصی از دیگر اقداماتی است که برای خدمت به اهالی منطقه ۱۷ و زنده نگه داشتن نام این شهید بعد از شهادت صورت گرفت. 
 
پیکر پاک شهید سردار استاد خلبان «حاج احمد مایلی» در آستان مقدس «امامزاده حسن» قرار دارد.
 
دوستان شهید مایلی، پرنده‌ای که شهید با آن به شهادت رسید را خریداری کردند و به همراه تندیس شهید در یکی
از میادین مهم منطقه ۱۷ قرار دادند. این مکان امروز محل یادمان شهید مایلگی است و بسیاری از رویدا‌های مهم منطقه در آنجا انجام می‌شود. 
 
شهید مایلی ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۵ در شب تاسوعای حسینی در نقطه صفر مرزی ایرانشهر به شهادت رسید. در این سال‌ها خانواده او در شب تاسوعا مراسم یادبود ویژه‌ای برگزار می‌کردند که امسال به دلیل شیوع کرونا و حفظ سلامتی مردم، این مراسم از طریق فضای مجازی و رسانه ملی پخش می‌شود و بخشی از هزینه آن نیز توسط خانواده صرف امور خیریه خواهد شد. 
یادش گرامی و راهش پاینده.
 
انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار