«ما ملت امام حسینیم» پویشی در مسیر اهداف سپهبد شهید قاسم سلیمانی است/ما باید با توسعه فرهنگ حسینی گامی موثر در حوزه فرهنگ برداریم

یک نویسنده کتاب گفت: ما باید در بعد فرهنگی همانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همانند «امام حسین (ع)» حرکت کنیم، روز عاشورا تنها به معنی این نیست که به عزاداری بپردازیم بلکه می‌توانیم با توسعه فرهنگ حسینی گامی موثر در حوزه فرهنگ برداریم.
کد خبر: ۴۱۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ - 30August 2020

«ما ملت امام حسینیم» پویشی در مسیر اهداف سپهبد شهید قاسم سلیمانی است/ما باید با توسعه فرهنگ حسینی گامی موثر در حوزه فرهنگ برداریمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نصرت‌الله محمودزاده در گفت‌وگویی پیرامون ریشه شکل گیری شعار «ما ملت امام حسینیم» گفت: ریشه شکل‌گیری شعار «ما ملت امام حسینیم» را باید در افکار «امام خمینی (ره)» و انقلاب اسلامی ایران جست، ادامه این مسیر در هشت سال دفاع مقدس خود را به خوبی نمایان می‌کند. هشت سال دفاع مقدس معرفت عظیمی را با خود برای ملت ایران به همراه آورد و هنجار‌هایی همانند شعار «ما ملت امام حسینم» را فرا گیر کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: اساس سرمایه‌گذاری انقلاب اسلامی مردم هستند و از آن جایی که جامعه ما سبقه‌ای بلند در دریافت پیام‌های عاشورا دارد و تاثیر آن را به خوبی در عملیات‌های متعدد جبهه‌های ایران باید بررسی کرد لذا کسانی که در این مکتب پرورش یافتند و در طول هشت سال در همین راستا تربیت شدند، نظریه «ما ملت امام حسینیم» را دریافتند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده و همان مسیر را ادامه دادند این مهم برگرفته از نهضت «امام خمینی (ره)» است.

محمود زاده پیرامون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت‌هایی بود که توانست در این مکتب به خوبی پرورش یابد وی توانست در مدتی کوتاه جدیدترین روش‌های توسعه و رشد نهضت «امام خمینی (ره)» و مقابله با دشمن را در یابد و آن را به اجرا بگذارد یکی از خصایص ناب این شهید بزرگوار این بود که می‌توانست جهانی فکر کند در عین حال نگاه بومی خود را نیز داشت بدین ترتیب در نگاه بومی وی «ما ملت امام حسینیم» به خوبی دیده می‌شد این شعار دشمن را از هرگونه حرکت باز نگه داشت، این در حالی است که دشمن بهترین تکنولوژی را در دست دارد، اما شعار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آن قدر تأثیرگذار و تواناست که او را در جای خود ثابت نگه داشت.

نویسنده کتاب «عقیق» پیرامون شباهت رویکرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و «امام حسین (ع)» اشاره و تاکید کرد: حرکت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر عاشورا و «امام حسین (ع)» بود که او را فردی شاخص و حاکم بر قلب‌ها کرد همانگونه که «سید الشهدا (ع)» با ۷۲ تن امروز بر قلب تمام آزادگان جهان حکومت می‌کنند.

وی همراه شدن ماه محرم با بیماری کرونا را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: افزایش و گسترش بیماری کرونا در محرم ۹۹ هرگز باعث نشده که دوستداران و عاشقان «اباعبدالله (ع)» یاد و خاطره شهدا را زنده نکنند، بر عکس امسال معرفت مردم نسبت به «امام حسین (ع)» و ماه محرم جلای بیشتری پیدا کرده و این مهم را با رشد و گسترش شعار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی «ما ملت امام حسینیم» به خوبی می‌توان در سراسر ایران دید.

محمودزاده به توصیف و ترسیم ویژگی‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و افزود: حاج قاسم سلیمانی زبان و سخنگوی شهدای انقلاب و دفاع مقدس بود. من معتقدم شلمچه در شلمچه می‌ماند اگر سپهبد حاج قاسم سلیمانی نبود، وی زنده کننده وقایع روی داده در هشت سال دفاع مقدس در شلمچه بود و اگر سخنانش نبود شلمچه مدفون می‌شد. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همانند حضرت «زینب کبری (س)» توانست بسیاری از ابعاد حقیقی هشت سال دفاع مقدس و مظلومیت شهدای ایران را به خوبی بازگو کند.

وی نقش حرکت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در منطقه را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نظریه جنگ نرم را به خوبی می‌دانست در عین حال با برنامه‌‌هایی که برای پیشبرد این جنگ نیاز بود به خوبی آشنایی داشت لذا در بسیاری از جبهه‌ها پیروز و موفق بود.

نویسنده کتاب «حماسه هویزه» به توصیف سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از بعد فرهنگی پرداخت و بیان کرد: سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک جریان اجتماعی است این مهم را استقبال مردم از پیکر این شهید بزرگوار به خوبی نشان می‌دهد لذا باید در جهت عملی کردن اهداف سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گام برداریم و راه و مسیر او را متعالی کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ما را سر خط مسیری جدید قرارداد حال ما با ابتکار باید پیچیدگی‌های پیش رو را برداریم و با پویشی پویا در مسیر رشد و توسعه دین اسلام و اهداف متعالی که «امام حسین (ع)» نیز بر آن تاکید داشتند حرکت کنیم، باید نام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را روانه آینده کنیم تا آیندگان نیز بدانند که مکتب «امام حسین (ع)» تا چه حد می‌تواند به رشد و تعالی انسان‌ها کمک کرده البته افرادی همانند حاج قاسم کم نیستند که در این مسیر گام برداشتند.

محمود زاده به ابعاد زندگی سپهبد حاج قاسم سلیمانی اشاره و تصریح کرد: زندگی سپهبد حاج قاسم سلیمانی زندگی جنگ‌طلبی نبود او از «امام حسین (ع)» سرمشق گرفته بود پس هرگز در مسیر جنگ طلبی گام بر نداشت این اشتباه بزرگی است که سپهبد حاج قاسم سلیمانی را تنها یک قهرمان و رزمنده در عرصه جنگ معرفی می‌کنند ما باید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را از ابعاد دیگر خصوصا ابعاد فرهنگی نیز معرفی کنیم حضور پررنگ وی در بین مردم اقبال و علاقه جامعه به این شهید بزرگوار را چند برابر کرده بود، همانگونه که حتی در فیلم‌ها هم دیده می‌شود سردار دل‌ها کمتر با لباس نظامی حضور پیدا می‌کرد و دیده میشد.

نویسنده کتاب «مسیح کردستان» پیرامون وظیفه مردم در قبال سپهبد حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: اگر سپهبد حاج قاسم سلیمانی را الگو قرار می‌دهیم باید پویش ملی «ما ملت امام حسینیم» را بیش از هرچیز دیگری گسترش و توسعه دهیم.

وی علت علاقه مردم به سپهبد حاج قاسم سلیمانی را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هیچگاه فقط به دیدار خانواده شهدای فرمانده نمیرفت بلکه به بازدیده تمام خانواده‌های شهدا می‌رفت که این بسیار از نگاه مردم ارزنده بود که متاسفانه به آن چندان پرداخته نشده است. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فردی چند بعدی بود تنها زمانی دست به اسلحه می‌برد که هیچ راه دیگری برای مقابله با دشمن وجود نداشته باشد او تلاش داشت تا مشکلات را به بهترین شکل مدیریت و حل و فصل کند ما به این بعد حرکت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کمتر پرداختیم و عموما این ابعاد از نظر‌ها دور مانده است. جامعه امروز ما به برنامه‌ها و رویکرد‌های سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیاز دارد، زیرا جامعه اقتصادی مجموعه‌ای از فرآیند تولید، فعالیت پویا، حس نیاز و اهمیت داشتن را نیز دارد چنانچه این موارد در نظر گرفته شود قطعاً بسیاری از مشکلات ما نیز حل خواهد شد.

وی پیرامون شناخت مردم منطقه از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز کرد: مردم منطقه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از بُعد مردمی بودن می‌شناختند و این نکته‌‌ای ارزشمند و قابل توجه است لذا ما باید این پویش را ملی کنیم و تمام مردم منطقه را با آن همراه کنیم من به عنوان یک نویسنده که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنم دستاورد‌های افرادی همچون سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در بعد فرهنگی بسیار کاربردی‌تر و تاثیر گذار‌تر می‌بینم و هنگامی که شعار «ما ملت امام حسینیم» را سر می‌دهد به خوبی می‌توان دریافت که این فرد «امام حسین (ع)» را در همه ابعاد به خوبی درک کرده بود و او یک شخصیت ارزنده و یک ژنرال بزرگ بود.

محمودزاده اهمیت توسعه فعالیت‌های فرهنگی در ماه محرم را نیز مهم دانست و خاطرنشان کرد: ما باید در بعد فرهنگی همانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همانند «امام حسین (ع)» حرکت کنیم روز عاشورا تنها به معنی این نیست که به عزاداری بپردازیم بلکه می‌توانیم با توسعه فرهنگ حسینی گامی موثر در حوزه فرهنگ برداریم، من چند سال پیش کتابی با عنوان «تکه آینه» پیرامون عملیات شلمچه را تهیه کردم و تلاش داشتم تا آن را در ماه محرم در اختیار دوستداران و عزاداران «امام حسین (ع)» قرار دهم لذا به چاپخانه رفتم و از آنان درخواست کردم که این کتاب را به چاپ برسانند تا بتوانم آن را به دوستداران «اهل بیت (ع)» هدیه دهم آنان نیز به نیت «امام حسین (ع)» دست به کار شدند تا فرهنگ حسینی را توسعه دهند و این کار یک کار بسیار موفق و در عین حال دلچسب برای همه ما شد، پس باید در نظر داشت که حتی حرکت در راه «امام حسین (ع)» می‌تواند از طریق فرهنگی به اجرا در آید.

منبع: میزان

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار