لاریجانی در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی:

یکی از مشکلات اقتصاد ما عدم حضور مردم است/اقتصاد مقاومتی به معنای بستن دروازه‌های کشور نیست

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اکثر بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با وحدت اراده‌ها قابل اجراست، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای بستن دروازه‌های کشور نیست و گاهی تصور می‌شود سیاست‌های آن به دلیل تحریم‌ها نوشته شده است.
کد خبر: ۴۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱ - 17February 2015

یکی از مشکلات اقتصاد ما عدم حضور مردم است/اقتصاد مقاومتی به معنای بستن دروازه‌های کشور نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز سهشنبه در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که به همت دانشگاه عالی دفاع ملی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایشهای بینالمللی این سازمان برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: امروز با مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فشارها و تحریمها دوگونه برخورد میشود.

وی برخورد اول را پاسخ به سوال «چگونه فشارها را کاهش دهیم؟» برشمرد و افزود: این برخورد با معلول است، در حالی که پاسخگویی به سوال چگونگی رفع نقایص اقتصادی کشور برخورد با علت مشکلات اقتصادی است و رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پرداختن به علتها بوده است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه اکثر بندهای سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی قابل اجراست و فقط نیاز به وحدت ارادهها و تحلیلها دارد، افزود: روح واحدی در این سیاستها حاکم است که باید از نظر منابع انسانی و معدنی کشور رشد اقتصادی را بر مبنای تولید قرار دهیم.

وی با هشدار نسبت به شلوغ شدن اسناد بالادستی از جمله قانون فراوان نوشتن در حوزه اقتصاد مقاومتی که محور اصلی آن را گم میکند، خاطرنشان کرد: دغدغه و روح حاکم بر سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تولید ملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی استخدام در بخش دولتی را بدترین راه برای حضور کارآمد بخش خصوصی در اقتصاد کشور عنوان کرد و در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امر بسیار مهم این است که در نظام تصمیمسازی کشور افراد صاحبنظر حضور داشته باشند و دولت خود بسنده نباشد و همواره به دانشگاه احساس نیاز کند.

وی با انتقاد از اینکه در پذیرش پژوهشهای دانشگاهی به جای آنکه ملاک علاج دردهای کشور باشد، پذیرش آن در ISI است، تصریح کرد: دانشگاهها احساس نیاز به بودجه تحقیقاتی نمیکنند، چراکه بودجه مستقل دارند و نیازی نمیبینند از بخش صنعت برای انجام تحقیقات خود پول دریافت کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که ارزیابی منجر به تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص نظام چه بود، گفت: ارزیابی این شرایط ما را به سمت اقداماتی که باید برای تحقق این اهداف انجام داد، رهنمون میکند.

وی با اشاره به اینکه گاهی تصور میشود سیاستهای اقتصاد مقاومتی به خاطر تحریمها نوشته شده است، افزود: این تصور دقیق نیست، بلکه تحریمها صرفا نشتری به مشکلات و بیماریهای اقتصادی کشور زد و آنها را روشن کرد، زیرا مشکلات اقتصاد ما درازمدت بوده و بعضا به چند دهه قبل بازمیگردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری دغدغههای شهید مدرس تصریح کرد: ما او را بیشتر به عنوان شخصیتی در مقابل رضاخان و یا قرارداد وثوقالدوله میشناسیم، در حالی که چهره اصلی وی اینها نیست و حرفهای ارزشمندی در حوزه اقتصاد و آبادانی کشور دارد که آن دغدغهها را ما نیز داریم، چراکه پس از گذشته 100  سال هنوز مشکلاتی که او از آن سخن میگفت، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهید مدرس دولت را کارفرمای خوبی نمیدانست و معتقد بود اقتصاد کشور نباید در دست دولت باشد، اضافه کرد: این مشکل امروز همچنان باقیست و مربوط به تحریمها نیز نیست؛ ما تصور کردیم که توسعه کشور باید با محوریت دولت صورت گیرد.

لاریجانی در ادامه با برشمردن دغدغههای شهید مدرس گفت: او میگفت چرا باید مواد معدنی را از ایران صادر کنیم و چرا زنجیره تولید در داخل ایجاد نمیکنیم؟ چرا در صنایع مهم روی پای خود نمیایستیم؟

وی از دولتی ماندن اقتصاد کشور پس از انقلاب اسلامی سخن گفت و نتیجه آن را ضعیف بودن رقابت در کشور خواند و تصریح کرد: بعضی تصور داشتند که اقتصاد نیمه سوسیالیستی به عدالت نزدیک است که این تصور درست نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاستهای اصل 44 و اقتصاد مقاومتی که روح آن واگذاری اقتصاد به مردم است، ادامه داد: اقتصاد ما در مقابل دسایس از مقاومت کافی برخوردار نبود، یعنی تئوری امام راحل درباره استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی فقط در حوزه سیاسی محقق شد و در حوزه فرهنگی هم تقریبا به دست آمد، اما در حوزه اقتصادی به استقلال نرسیدیم.

وی اقتصاد مقاومتی را به معنای بستن دروازههای کشور ندانست و با اشاره به اینکه مفاهیم امروز از پیچیدگیهایی برخوردار هستند، بیان داشت: در بعضی فضاهای روشنفکری مطرح میشد که مفاهیم انقلاب اسلامی از معنا تهی شدهاند، در حالی که مفاهیم هنوز هم هستند، اما قدری پیچیدهتر شدهاند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تعریف استقلال اقتصادی به عنوان اینکه دشمنان نتوانند در اقتصاد ما اخلال ایجاد کنند، گفت: ما نتوانستیم این استقلال را حاکم کنیم تا در نتیجه آن از شیطنتهای دیگران مصون باشیم و اگر به همان میزان که به استقلال سیاسی و فرهنگی توجه کردیم اگر به استقلال اقتصادی توجه نکنیم میتواند به دو حوزه قبلی آسیب بزند.

وی با اشاره به اینکه کشور گران اداره میشود و بهرهوری به اندازه هزینهها نیست، بیان داشت: منابع کشور که اندک نیست، پس چرا رشد اقتصادی کم است؟ زیرا نقایصی داریم که با همه توانمندیهای خود نتوانستیم منابع را به رشد اقتصادی تبدیل کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود نتیجه افزایش بهرهوری را تقویت سایر بخشها و اقمار روح اقتصاد مقاومتی یعنی تولید ملی عنوان کرد و افزود: بقیه اعضای این حوزه (از جمله صادرات و کارآفرینی) باید چینش متناسب با آن بیابند.

وی با تأکید بر لزوم طبقهبندی سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر میخواهیم تولید رونق یابد، باید اقتصادمان مردمی شود و این موضوع از سالها قبل و به ویژه با ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی مطرح بود هر چند که این سیاستها درست اجرا نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم سیاستهای اصل 44 را درست اجرا کنیم، باید جلوی انحصارات را گرفته و فضای کشور رقابتی باشد و اینکه یک نوع خودرو تولید کنید رقابت نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما نه در قانون، بلکه در اجراست، اضافه کرد: بسیاری از قوانین مشکل اجرا دارند و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به جای تمرکز بر قانوننویسی همت خود را روی نظارت بر اجرای قوانین قرار دهد.

لاریجانی نتیجه اقدام رقابت و فضای تولید را وجود بیکاری در کشور عنوان کرد و با اشاره به اینکه پیش از تحریمها نیز بیکاری در کشور کم نبود، اظهار کرد: ما امروز 44 درصد فارغالتحصیلان دانشگاهیمان کار ندارند.

وی با اشاره به گسترش حجم دولت در هشت سال گذشته گفت: این گسترش دولت به آبادانی کشور لطمه میزند، کل بودجه کشور 180 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 150 هزار میلیارد تومان آن بودجه جاری کشور است و 30 هزار میلیارد تومان آن به پروژههای عمرانی اختصاص دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محور پیشرفت و استقلال اقتصادی کشور باید بر اقتصاد دانشبنیان باشد که اگر امروز بخواهیم رشد پایدار داشته باشیم جز با تکیه بر آن امکان ندارد و یکی از مشکلات امروز کشور ارتباط دانشگاهها با بخش صنعت است.

وی با یادآوری اختصاص درصدی از جیبیپی کشور به حوزه پژوهش یادآور شد: این اقتصاد بودجه تحول مهمی ایجاد نکرد و ارتباطی میان دانشگاهها و صنعت برقرار نکرد و درد ما را در حوزه فنی علاج نمیکند.

لاریجانی فقدان رقابت در حوزه صنعت را منجر به عدم احساس نیاز به آر اند بی در شرکتها برشمرد و گفت: مدیر یک کمپانی انحصاری زمانی به من گفت آر اند بی ما خاک میخورد یعنی هر محصولی که تولید میکنند عرضه میکنند و چون انحصاری است همه نیز مجبورند همان را بخرند.

وی از امکان ایجاد فرمولی برای الزام صنایع به رجوع به دانشگاه سخن گفت و با اشاره به اینکه این رجوع نباید دستوری بوده و باید ساز و کار آن را فراهم کرد، ادامه داد: بخشی از رشد بخش بهرهوری کشور در اقتصاد مقاومتی فهم شده است مثلا اینکه آیا رقابت کنونی در میان صنایع کفایت میکند؟ و یا اینکه هدفمندسازی یارانهها معوج اجرا شده است لذا تولید لطمه خورده است؛ مگر قانون نگفته بود که بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی برای حوزههای بهداشت و تولید صرف شود پس چرا همه آن را شرط پرداخت عمومی کردند لذا قانون هدفمندسازی یارانهها روی زمین مانده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث حمایت همهجانبه از صادرات نکته مهم انتخاب مشتریان راهبردی است، چراکه ما مشتریان نفتی داریم، از این رو میتوانیم با استفاده از آنها مشتریان راهبردی برای صادرات خود بیابیم تا بازدارندگی داشته باشیم و تیغ دشمنان را کند کنیم.

وی مناطق آزاد را دریچهای برای صادرات کشور ذکر کرد و اضافه کرد: این مناطق برای همسنخ کردن مقررات و توسعه صادرات پایهگذاری شدهاند، اما کاربرد آنها برعکس شد و مناطق آزاد به دریچهای برای واردات تبدیل شدند و چون رنگ و لعاب ظاهری زندگی را عوض میکند جذابیت دارد. پس کل ایران را منطقه آزاد اعلام کنید! اکثر دولتها از کنار این موضوع گذشتهاند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فلسفه تأسیس صندوق توسعه ملی خارج کردن درآمدهای نفتی از دسترس دولت بود، گفت: این صندوق به عنوان منبع مالی برای تولید و تضمینکننده استقلال اقتصادی ما تأسیس شد، چراکه پشتوانه اقتصادی ما بوده و اقتصاد را مردمی میکند اما گاهی به خاطر فشارها دستبردهای قانونی و غیرقانونی به آن زده میشود.

لاریجانی در پایان تأکید کرد: اجرای اصولی که پایداری اقتصادی ما را حمایت میکند در درازمدت به نفع کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها