استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی:

مطالعه کتاب‌های معتبر مقتل، روایت‌های درست از حماسه عاشورا ارائه می‌دهد

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی نسبت به مطالعه کتاب‌های معتبر درباره واقعه کربلا و به ویژه مقتل خوانی تاکید کرد و گفت: بیدارگری، آگاهی بخشی و آزاداندیشی از اهداف مهم امام حسین (ع) در قیام عاشورا بوده است و باید این پیام‌ها با خلوص نیت و پرهیز از مادیات روایت شود.
کد خبر: ۴۱۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ - 31August 2020

مطالعه کتاب‌های معتبر مقتل، روایت‌های درست از حماسه عاشورا ارائه می‌دهدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اکبر ثبوت که در کارنامه پژوهشی خود آثار متعددی، چون تالیف و ترجمه از جمله ترجمه فارسی دو جلد «الغدیر»، «شرح شهید اول بر تهذیب الاصول علامه حلی»، «فیلسوف شیرازی در هند»، «همراه با تحول اجتهاد»، «مدارس اسلامی هند و جایگاه فرهنگ ایران در آن»، «بیست و سه گفتار»، «حسن بصری»، «گنجینه دار علم و عرفان» و ... را دارد به تشریح تاثیر مطالعه کتاب برای به‌دست آوردن روایت‌های معتبر کربلا پرداخت.

اکبر ثبوت استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی ادامه داد: در زیارتنامه امام حسین (ع)، یک عبارت بار‌ها تکرار شده که در آن هدف امام سوم شیعیان از قیام عاشورا که همان بیدارگری و آگاهی بخشی است، بیان شده تا افراد و جامعه بدانند مردم حقوقی دارند و باید به حقوق خود آگاه شوند و در صورت تجاوز به حقوقشان با آگاهی، به مبارزه با ظلم به پا خیزند همان کاری که امام حسین (ع) با جان و خون خود کرد.

وی تصریح کرد: پس از شهادت امام حسین (ع) سنت فداکاری و یاران بزرگوار ایشان در کربلا با سه هدف ادامه یافت، نخست یاد امام حسین (ع) زنده بماند، دیگر اینکه مردم برای احقاق حقوق‌شان بیدار شوند و در پایان هم برای احقاق حق خود با ظلم مبارزه کنند و حتی در این راه شهید شوند.

ثبوت در ادامه با اشاره به برخی از روایت‌ها از حماسه عاشورا گفت: از مشکلات برخی راویان و ذاکران در بیان حماسه عاشورا، روایت‌های کذب همراه با برخی از تحریف‌ها بوده است که متاسفانه هرچه پیش رفت ذاکرین از اخلاص و نیت به خدا دور شدند و تحریف‌های واقعه کربلا زیاد شد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی تصریح کرد: در دوره قاجار برخی عالمان به صورت خواسته یا ناخواسته به ترویج این تحریف‌ها دامن زدند و باعث شد روضه‌ها به عامیانه‌ترین شکل ممکن مطرح شوند و جایگاه رفیع مقتل خوانی و ذکر مصیبت کربلا نزول پیدا کرد.

وی تاکید کرد: برای مقابله با این اوضاع حاج میرزا حسین نوری یکی از شش محدث بزرگ تاریخ تشیع که با رواج روضه‌ها و تحریف‌های کذب احساس خطر کرد، کتاب «لولو و مرجان» را نوشت که این کتاب بیان شروط منبر رفتن روضه خوانان است و شهید مطهری این کتاب را بسیار ستود.

نویسنده کتاب «شرح شهید اول بر تهذیب الاصول علامه حلی»، با اشاره به تحریف‌های صورت گرفته از حماسه عاشورا گفت: ماجرای کذب حضور لیلا مادر علی اکبر در کربلا و یا روایت کذب دامادی قاسم بن حسین در روز عاشورا و یا آمار کذب لشکریان دشمن از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و بسیاری دیگر از روایت‌ها از جمله تحریف‌ها به شمار می‌رود.

وی به توصیه معروف شهید مطهری درباره روضه خوانان اشاره کرد و گفت: مرحوم مطهری توصیه می‌کرد که روضه خوانان، منبع‌شان باید از کتاب‌های معتبر مقتل باشد که مطالعه کتاب‌های معتبر تاثیر به‌سزایی در تبیین روایت واقعی کربلا خواهد داشت.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار