سخنگوی اسبق وزارت خارجه:

اروپایی‌ها بدانند ایران از فروپاشی برجام نگران نیست

حمیدرضا آصفی گفت: باید در کمیسیون مشترک برجام خیلی محکم مواضع خود را اعلام کنیم و همچنین به اروپایی‌ها اطمینان دهیم که از فروپاشی برجام نگران نیستیم.
کد خبر: ۴۱۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ - 01September 2020

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران در مصاحبه با رادیو «گفت‌وگو» در خصوص سفر عراقچی به وین برای شرکت در کمیسیون مشترک برجام با اشاره به اینکه قرار بود این جلسه دو هفته قبل برگزار شود، اما به دلیل کرونا به تعویق افتاد، اظهار داشت: آنچه از اظهارنظر‌های طرف‌های خارجی به نظر می‌رسد این است که اروپایی‌ها خیلی علاقه نداشتندکمیسیون برجام انجام شود، اما با توجه به اینکه نگران هستند ایران رفتاری کند که از برجام هیچ چیز نماند، کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند هر چند در حال حاضر نیز چیزی از برجام باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در برجام اقدامی انجام ندادند و به تعهدات خود عمل نکردند، اظهار کرد: اروپایی‌ها بعد از اینکه ایران تعهدات خود را یکی پس از دیگری کاهش داد، اینستکس را به صورت نصف و نیمه اجرا کردند و این کار هم از باب خیرخواهی و ایفای تعهدات خود نبود بلکه از سر نگرانی بود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران از گلایه‌های ایران از اروپایی‌ها به دلیل عدم انجام تعهداتشان پس از خروج آمریکا از برجام گفت و بیان کرد: اروپایی‌ها تعهداتی در برجام داشتند و ضمنا متعهد شدند که خلاء خروج آمریکا از برجام را نیز پر کنند، اما هیچ‌کدام از این اقدامات را انجام ندادند.

وی برگزاری کمیسیون مشترک برجام در چنین شرایطی را مناسب دانست و اظهار کرد: هفته قبل مدیرکل بین‌المللی آژانس اتمی در ایران حضور داشت و از این نظر زمان مناسبی به نظر می‌رسد هر چند از اروپایی‌ها آنقدر بدقولی دیده‌ایم که نمی‌توان روی حرف‌های آن‌ها حساب باز کرد.

آصفی همچنین اظهار کرد: آمریکا اعلام کرده است یک ماه بعد تهدیدات خود را عملی می‌کند و این مسئله بعد از شکست‌های مفتضحانه‌ای صورت گرفته است که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است و سیاست‌مداران آمریکایی «مایک پمپئو» را به عنوان ضعیف‌ترین وزیر امور خارجه تاریخ آمریکا یاد کرده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه ایران در این کمیسیون مشترک گلایه‌های خود را مطرح می‌کند و همچنین درباره رفتار اروپایی‌ها گفت: پیش‌بینی می‌کنم اروپایی‌ها به شیوه رندانه دست پیش را خواهند گرفت یعنی اعلام می‌کنند ایران تعهدات خود را کاهش داده است و باید به این تعهدات باید بازگردد و پروتکل‌های الحاقی را اجرا کنند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران گفت: ایران در این کمیسیون باید خیلی محکم مواضع و گلایه‌های خود را به طرف اروپایی اعلام کند و همچنین باید به آن‌ها اطمینان دهیم که از فروپاشی برجام نگران نیستیم و اساساً برجام را در راستای تعهدات خود نمی‌بینیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار