دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مطالبات قانونی معلم‌های حق‌التدریس، معطل اقدام هیئت دولت

یکی از معلم‌های حق‌التدریس می‌گوید: «هیئت دولت برای اجرای استفساریه‌ای که در مجلس تصویب شده است، امروز و فردا می‌کند. ما منتظریم که این استفساریه توسط هیئت دولت به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و تکلیف استخدام ما روشن شود».
کد خبر: ۴۱۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 05September 2020

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: «معلمی شغل انبیاست» این جمله را از کودکی شنیده و یا آن را بر دیوار مدرسه‌ها خوانده‌ایم؛ جمله‌ای از امام خمینی (ره) که نشان‌دهنده جایگاه والای این قشر جامعه در اسلام است. همچنین اخیراً حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز در دیدار خود با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، معلم‌ها را «افسران سپاه پیشرفت کشور» نامیدند و با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند، فرمودند: «این هدف باید با کمک مجلس و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود»؛ این مطالبه بزرگ رهبر معظم انقلاب اسلامی از دستگاه‌ها، در حالی است که این‌روز‌ها تعداد زیادی از معلمان، «امنیت شغلی» ندارند؛ این موضوع آن‌قدر برای این معلمان دغدغه شده است که خیلی از آن‌ها از شهرستان‌ها به تهران آمدند، تا مطالبات خود را از مسئولان این وزارتخانه پیگیر شوند؛ معلم‌هایی که روز سه‌شنبه (۱۱ شهریور) در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده بودند، آن‌قدر نگران امنیت شغلی خود بودند که شرایط شیوع ویروس «کرونا» هم مانع برگزاری تجمع آن‌ها برای پیگیری مطالبات‌شان نشده بود.

چهره‌های خسته آن‌ها حکایت از این داشت که از صبح، در گرمای هوای تابستان، مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها آن‌قدر خسته بودند که گوشه‌ای زیرانداز پهن کرده بودند و استراحت می‌کردند و تعدادی هم فرزندان خود را، در این شرایط، به همراه خود آورده بودند.

مطالبات قانونی معلم‌های حق‌التدریس، معطل اقدام هیئت دولت

مطالبه‌ای که موجب شد تا معلم‌ها مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کنند؛ مطالبه‌ای کاملاً قانونی بر اساس طرح استفساریه‌ای است که ۱۳ شهریور سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. استفساریه‌ای که یک ماده دیگر را نیز به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اضافه کرد که بر اساس آن، نیرو‌های خرید خدمات آموزشی، حق‌التدریسی غیرمستمر و پیش‌دبستانی که قبل از سال ۱۳۹۱ با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند و همچنین آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی در قانون فوق‌الذکر، شامل استخدام در این وزارتخانه می‌شوند؛ اما معلم‌های حق‌التدریس این‌روزها به این موضوع معترض شده‌اند که اجرای این استفساریه توسط دولت معطل مانده است.

یکی از معلمانی که در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش حضور یافته بود، به خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس گفت: «هیئت دولت برای اجرای استفساریه‌ای که در مجلس تصویب شده است، امروز و فردا می‌کند. ما منتظریم که این استفساریه توسط هیئت دولت به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و تکلیف استخدام ما روشن شود».

وی همچنین درباره پاسخ مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مطالبه‌شان، عنوان کرد: «به ما گفته‌اند که در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۰۶، مطالبات ما را به هیئت دولت فرستاده‌اند؛ اما تاکنون جوابی در این‌خصوص دریافت نکرده‌اند و همچنین گفته‌اند که اگر تا یک هفته دیگر از هیئت دولت پاسخی دریافت نکنند، همان قانون قبلی را اجرا خواهند کرد که اگر قانون قبلی اجرا شود، به ضرر ما خواهد بود؛ چراکه قانون قبلی شامل افراد کم‌تری برای استخدام خواهد شد و ما نیز شامل آن نمی‌شویم».

این معلم ادامه داد: «خیلی از معلم‌ها هستند که امنیت شغلی آن‌ها صفر است و با وجود این‌که سابقه تدریس بالایی هم دارند؛ اما قرارداد آن‌ها به‌صورت سالیانه منعقد می‌شود و مزایایی هم به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ مثلاً در تابستان‌ها حقوق و بیمه ندارند».

مطالبات قانونی معلم‌های حق‌التدریس، معطل اقدام هیئت دولت

وی گفت: «مقدار حقوقی که به ما می‌دهند، کم است و واقعاً کفاف زندگی را نمی‌دهد؛ من که عیالوار هستم، چگونه می‌توانم با مبلغی در حدود ۲ میلیون تومان زندگی خود را در رفاه بگذرانم».

یکی دیگر از خانم‌های معلم به خبرنگار دفاع‌پرس گفت: «کسانی که از شهرستان‌ها به این‌جا آمده‌اند، برای ادامه مطالبه‌گری خود، باید در تهران بمانند؛ درحالی که خیلی از آن‌ها جایی برای ماندن ندارند. من خودم نهایتاً می‌توانم برای ۱۰ نفر جای استراحت تأمین کنم؛ اما بیشتر از این، دیگر توانایی ندارم».

وی در تشریح مشکلات معلم‌ها بیان کرد: «یک‌بار وقتی آزمون نهضت را برگزار کردند، یکی از معلم‌ها به دلیل اضطراب بسیار بالایی که داشت، دچار ایست قلبی شد».

معلم دیگری نیز در ادامه سخنان این خانم معلم گفت: «همه این‌ها به‌دلیل فشار زندگی، فشار اقتصادی و... است؛ در حالی که از طرفی دیگر هم در رسانه ملی زیرنویس می‌کنند که مثلاً قرار است ۲۵ هزار معلم حق‌التدریس استخدام شوند، آن‌وقت این وعده‌ها محقق نمی‌شود؛ خب همه این‌ها ضربه روحی است که به معلم‌های حق‌التدریس وارد می‌شود».

وی افزود: «ما از سال ۱۳۸۸ تا به امسال معطل استخدام هستیم»؛ در همین حال معلم دیگری نیز گفت: «من از سال ۱۳۸۱ معطل استخدام هستم، آن هم با مدرک کارشناسی ارشد».

چرا باید کار به این‌جا برسد؟!

گزارش میدانی خبرنگار دفاع‌پرس از تجمع معلم‌های حق‌التدریس در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش، درحالی است که بر اساس آن‌چه آن‌ها می‌گویند، مطالبات قانونی‌شان معطل اقدام هیئت دولت است؛ این در حالی است که اگرچه جمعی از نمایندگان معلم‌ها در این تجمع با مسئولان وزارت آموزش و پرورش دیدار و گفت‌وگو کردند، اما بنا به گفته خودشان، این گفت‌وگو‌ها تا وقتی که از سوی هیئت دولت اقدامی صورت نگیرد، راه به جایی نخواهد برد و آموزش و پرورش مجبور است همان قانون قبلی را اجرا کند که در این‌صورت، به‌ضرر تعداد زیادی از معلمان حق‌التدریس خواهد بود.

این درحالی است که وزیر آموزش و پرورش در همان لحظاتی که این تجمع برگزار می‌شد، در حال ارائه گزارش به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در آن از سیاست‌گذاری این وزارتخانه در راستای فرایند جذب و به‌کارگیری معلم‌ها سخن گفت و امام خامنه‌ای نیز همان‌گونه که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، تأکید کردند: «آموزش و پرورش باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود».

حال این سوال مطرح است که با توجه به قانونی بودن مطالبات معلم‌های حق‌التدریس با استناد به استفساریه مصوب مجلس شورای اسلامی، همچنین ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر سیاست‌گذاری این وزارتخانه در راستای فرایند جذب و به‌کارگیری معلم‌ها و از همه مهم‌تر مطالبه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی از مسئولان مبنی بر حفظ شأن و جایگاه معلمان، نهادهای مسئول نظیر سازمان برنامه و بودجه، تاکنون چه اقداماتی را در خصوص برآوردن مطالبات قانونی معلم‌های حق‌التدریس انجام داده‌اند؟

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها