چهل سالگی سرو/

مروری بر زندگینامه خلبان شهید «علی کیارش» + تصاویر

شهید «علی کیارش» در سال ۱۳۳۲ در روستای «ازناسگوند» متولد شد. علی با استشمام عطر انقلاب اگرچه یک فرد نظامی بود ولی به صف انقلابیون پیوست. با شروع جنگ تحمیلی سه ماموریت را با موفقیت در منطقه جنوب انجام داد، سر انجام در 23 آذر 1359 در جنوب رودخانه کرخه به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۱۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ - 02September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، «علی کیارش» در سال ۱۳۳۲ در روستای «ازناسگوند» از توابع شهرستان خرم آباد، متولد شد. پدرش «مستح عالی» نام داشت و دوران تحصیلی‌اش را در دبستان روستای «ایمان آباد» شروع و کلاس ششم را در دبستان «حکیم نظامی» ازنا پشت سر گذاشت.

بعد از آن به علت نبودن دبیرستان در ازنا برای ادامه تحصیل به شهرستان خرم آباد عزیمت کرد و دوران دبیرستان را در دبیرستان «امام خمینی» فعلی واقع در خیابان ۱۳ آبان با موفقیت سپری کرد. همزمان با تحصیل در رشته ورزشی بوکس تمرین می‌کرد.

کیارش در خانواده‌ی متوسط کشاورز و مذهبی رشد کرد و در سال ۱۳۵۱ در هوانیروز ارتش ثبت نام کرد. وی برای گذراندن آموزش‌های لازم وارد پایگاه فعلی شهید وطن پور اصفهان شد و بعد از طی آموزش‌های پرواز با هلی‌کوپترهای کبری انتخاب شدند. وی به علت رتبه‌های عالی که هنگام آموزش کسب می‌کرد به عنوان مربی آموزش هلی کوپتر انتخاب شد و در همان پایگاه محل آموزش خود مشغول آموزش خلبانان جدید شد.

مروری بر زندگینامه خلبان شهید «علی کیارش»

علی با استشمام عطر انقلاب اگرچه یک فرد نظامی بود ولی به صف انقلابیون پیوست و همزمان با خدت به کشور و آموزش خلبان‌های جوان سعی می‌کرد تا با طرق مختلف رفتاری و گفتاری اعتراض خود را نسبت به رژیم وقت بیان کند. کیارش قبل از عید سال ۱۳۵۶ به خانواده اطلاع داده بود که می‌خواهد به مرخصی بیاید ولی با سپری شدن ایام تعطیل به منزل مراجعه نکرد. با پیگیری‌هایی که به عمل آوردیم. متوجه شدیم که ایشان چون با چند تن دیگر از خلبانان در پایگاه اعتصاب کرده بودند چند روزی را در بازداشتگاه پایگاه بازداشت بوده اند.

مروری بر زندگینامه خلبان شهید «علی کیارش»

علی کیارش در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد و صاحب پسری به نام بابک شد. در سال ۱۳۵۹ به کردستان اعزام شد و به مقابله بااشرار و معارضین پرداخت و پس از شروع جنگ عراق علیه ایران کیارش سه ماموریت را با موفقیت در منطقه جنوب انجام داد.

در روز ۲۲/۹/۵۹ جهت انجام ماموریتی بر روی رودخانه کرخه به پرواز درآمد و پس از تار و مار کردن ارتش بعثی به پایگاه برمی‌گردد و شب ۲۳/۹/۵۹ برای ادامه ی عملیات با شش هلی کوپتر جنگی به منطقه اعزام می‌شوند که پس از انجام عملیات، هلی کوپتر ایشان مورد اصابت گلوله های دشمن قرار می‌گیرد.هلی کوپتر را در پایگاه شکاری دزفول می‌نشاند ولی کیارش سخت مجروح شده بود وی را به بیمارستان داخل پایگاه منتقل می‌کنند.پس از اقدامات اولیه با تهران تماس گرفته می‌شود و درخواست یک هواپیما برای انتقال کیارش به بیمارستان در تهران می‌کنند که یک ساعت بعد این اقدام صورت می‌گیرد اما علی قبل از انتقالش به تهران در همان پایگاه دزفول به شهادت می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار