مهمترین‌ پیام‌های قیام عاشورا

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در زیارت اربعین پیام عاشورا به صورت واضح بیان شده است، در بخشی از این زیارت آمده است «امام حسین (ع)» خون قلب خود را هدیه کردند نه برای بخشش گناهان مردم بلکه تنها برای فرار انسان از جهل و گمراهی، این نکته بسیار مهم و ارزنده و قابل تفکر است.
کد خبر: ۴۱۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶ - 06September 2020

مهمترین‌ پیام‌های قیام عاشورابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، احمد هاشمی در گفت‌وگویی پیرامون وقایع روز هفدهم ماه محرم گفت: کاروان کربلا پس از حضور در دربار ابن زیاد با غل و زنجیر به زندان ابن زیاد رفتند و تا روز نوزدهم ماه محرم در همان مکان حضور داشتند.

اسلام با دو چهره در قیام عاشورا

وی پیرامون قیام عاشورا بیان کرد: اسلام با دو چهره در قیام عاشورا دیده شد، اسلامی که بنی امیه به نمایش گذاشت در واقع بیانگر این مهم بود که بنی امیه با ابزار قرار دادن دین خدا، شریعت و الهیات تلاش داشت تا به اهداف مزدورانه خود جامه عمل بپوشاند، بنی امیه از دین اسلام تنها ظاهری که شامل نماز و روزه است را به جا گذاشته بود، اما باطن دین که بر مبنای عدالت، اخلاق، کرامت انسانی و رعایت حقوق دیگران بود را نادیده گرفت.

مهمترین‌ پیام‌های قیام عاشورا

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون چهره‌ای که «امام حسین (ع)» با قیام عاشورا ار دین اسلام بر جای گذاشتند نیز تاکید کرد: در مقابل بنی امیه «امام حسین (ع)» با اصول دین «رسول اکرم (ص)» پا به میدان گذاشتند ایشان تلاش کردند تا با تفکر اسلام اموی و ظلم و ستمی که در حق بشر و حقوق انسانی انجام شده بود مبارزه کنند، «امام حسین (ع)» تلاش داشتند تا لباس مبدلی که بنی امیه بر تن دین اسلام کرده بود را بر کنند، ایشان به دنبال اجرای اسلام حقیقی بودند، دینی که هدیه خداوند و نعمتی ارزنده برای سعادت بشر بود.

البته باید توجه داشت که در عصر‌های مختلف دین گاهی دستمایه اقوام و افرادی همچون بنی امیه می‌شد و گاهی نیز بزرگانی همچون «امام حسین (ع)» حضور یافتند تا ابعاد و عظمت حقیقی دین و شریعت اسلام را به دور از تزویر و در راستای رفاه به جامعه انسانی معرفی کنند.

قیامی در راستای ظهور

هاشمی پیرامون پیام قیام عاشورا بیان کرد: پیام عاشورا در حقیقت نشان می‌دهد که دین حقیقی شامل توحید و ابعاد مختلف و ارزنده‌ای از فرهنگ و اخلاق انسانی است و اگر مردم حقیقت دین را دریابند آنگاه درک درستی از دین و معانی همچون احساس امنیت، کاهش فاصله طبقاتی، عدالت، مهرورزی، مواسات و همدلی خواهند داشت، در چنین شرایطی و با درک این حقیقت دیگر هیچ گاه شاهد جنگ نخواهیم بود و همه جوامع به سوی صلح و آرامش حرکت می‌کنند، این پیام قطعاً زمانی به صورت کامل تحقق می‌یابد که «امام زمان (عج)» ظهور کنند، بدین ترتیب باید گفت ادامه قیام عاشورا به ظهور ختم خواهد شد.

تاملی در زیارت اربعین

این کارشناس علوم قرآنی به زیارت اربعین اشاره و ابراز کرد: در زیارت اربعین پیام عاشورا به صورت واضح بیان شده است، در بخشی از این زیارت آمده است «امام حسین (ع)» خون قلب خود را هدیه کردند نه برای بخشش گناهان مردم بلکه تنها برای فرار انسان از جهل و گمراهی، این نکته بسیار مهم و ارزنده و قابل تفکر است.

نماز؛ یکی دیگر از پیام‌های قیام عاشورا

وی نماز را یکی دیگر از پیام‌های قیام عاشورا دانست و تاکید کرد: به پا داشتن نماز سر وقت بسیار مهم و ارزنده است همانگونه که در جای جای رویداد واقعه عاشورا تاکید غیر مستقیم «امام حسین (ع)» بر نماز را مشاهده می‌کنیم در شب عاشورا هنگامی که «امام حسین (ع)» زمانی برای نماز و عبادت از دشمنان می‌گیرند و نماز به پا می‌دارند فضیلت این عمل ارزشمند را بر همگان یاداوری می‌کنند، جلوه دیگر و پیامد دیگر نماز در روز عاشورا زمانی بود که هنگام اذان ظهر عاشورا «سیدالشهدا (ع)» با تمام دشواری‌ها و عدم همراهی دشمنان نماز برپا کردند.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا بیان کرد: بعد دیگر اهمیت نماز را در تاکید «امام حسین (ع)» بر حضرت «زینب (س)» می‌توان دید، ایشان از خواهر بزرگوارشان می‌خواهند که در نماز شب برایشان دعا و از ایشان یاد کنند حتی پس از اینکه به شهادت رسیدند، هنگامی که خیمه‌ها آتش زده شد و در شب شام غریبان نماز شبی که نشسته از سوی حضرت «زینب (س)» بجا آورده شد جای بسی تامل دارد. ما در سراسر این قیام و در حساس‌ترین و سخت‌ترین لحظات میبینیم که نماز ستون دین محسوب شده و هرگز از سوی «اهل بیت(ع)» ترک نمی‌شود.

مهمترین‌ پیام‌های قیام عاشورا

هاشمی به اهمیت نماز از دیگاه «ائمه معصومین (ع)» اشاره و ابراز کرد: نماز سنت «پیامبراکرم (ص)» است و بار‌ها در روایات گوناگون نسبت به اقامه نماز توسط مسلمانان تاکید ویژه‌ شده، «پیامبراکرم (ص)» فرموده‌اند: آگاه باشید که نماز، غذای الهی در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش گوارا نموده است.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: اهمیت نماز به قدری است که شرایط خاصی نیز برای آن بیان شده و در روایات آمده است خداوند نماز پنج گروه را ثواب نمی‌دهد اگر چه باید نماز بخوانند، اول بنده‌ای که از نزد مولای خود فرار کرده است، دوم زنی که شوهرش از وی راضی نیست، سوم شراب خوار و دائم الخمر، چهارم کسی که عاق والدین شده است و در آخر باخوار، در کتاب بحارالانوار بیان شده حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مورد اهمیت نماز فرموده‌اند: کسی که عبادت خالصانه‌اش را بالا فرستاده و تقدیم خدا کند، خداوند برترین مصلحت هایش را بر او نازل می‌کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها