سرلشکر رضایی:

درخواست کره شمالی برای دریافت فناوری‌های موشکی از ایران/ عبور موفق پهپادهای ایرانی از سیستم‌های پدافندی قوی

فرمانده اسبق کل سپاه حکمروایی انقلابی و مردمی را عامل پیشرفت چشمگیر کشور در حوزه دفاع و امنیت برشمرد و با مقایسه آن با مدل مدیریت غربی گفت: حکمروایی محفلی و غربی همچنان در تولید پراید مانده است.
کد خبر: ۴۱۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ - 08September 2020

ولایت در دفاع، امنیت و سیاست تبلور یافته استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرلشکر «محسن رضایی» فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (سه‌شنبه) در افتتاحیه اولین دوره تربیت مدرس شهیده «مریم فرهانیان» با محوریت زن و خانواده و حکمرانی اسلامی که در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از خلأهایی که ما دیر متوجه آن شدیم، انتقال بین نسلی است. در حقیقت نظام‌های سیاسی برای پایدار ماندن، باید به یک قواعدی پایبند باشند.

وی ادامه داد: این انتقال مسؤولیت‌ها باید به‌موقع و با کارآمدی صورت گیرد؛ اما اگر این انتقال دیر شود، آسیب‌هایی را به نظام وارد می‌کند. اگر‌ انتقال به صورت ناکارآمد صورت گیرد، آسیب‌های خود را خواهد داشت.

فرمانده اسبق کل سپاه افزود: انتقال کارآمدانه مسئولیت‌های بین نسلی یکی از قواعد بنیادین حفظ نظامات است؛ این قاعده باید در جمهوری اسلامی ایران هم رعایت شود؛ اما متأسفانه این موضوع را به‌موقع انجام ندادیم، چون ۱۰ سال آینده اگر نسل اول انقلاب هم باشند، نمی‌توانند نقش محوری در سکانداری انقلاب داشته باشند.

رضایی اضافه کرد: انتقال بین نسلی سرمایه‌گذاری بالای ۲۰ سال است و مثل هر کاری وقتی می‌خواهد به ثمر برسد، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در این رابطه هم‌ چنین موضوعی صادق است؛ البته اکنون انتفال بین نسلی را آغاز کرده‌ایم که نمونه آن را در ورود نمایندگان نسل سومی به مجلس می‌توان ذکر کرد؛ لذا اکثر اعضای دولت آینده هم باید از نسل سوم انقلاب باشند، ولی همچنان این سوال مطرح می‌شود که چقدر در این حوزه کار کرده‌ایم.

ولایت در دفاع، امنیت و سیاست تبلور یافته است
وی با بیان اینکه این مدرسه به همین منظور فعالیت می‌کند، گفت: ولایت به تعبیر رهبری یعنی پیوند و وحدت داشتن؛ لذا کسانی که می‌خواهند ولایت را در ولی خلاصه کنند در واقع «پاپ‌»سازی می‌کنند؛ یعنی موضوع را به یک فرد‌ منحصر می‌کنند که در این شرایط، رهنمود‌های رهبری اجرا نمی‌شود و سیاست‌های کلی نظام تبدیل به برنامه نمی‌شود؛ در صورتی که مسئله ولایت، سیستمی است که از ولی شروع و محصول آن افرادی مثل شهیدان «قاسم سلیمانی» و «باکری» می‌شود؛ لذا این سیستم در جایی از بالا به پایین جاری شده و در امنیت، دفاع و سیاست تبلور یافته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما در حوزه‌هایی مثل فرهنگ و اقتصاد، عده‌ای به دنبال این هستند که از رهبری، پاپ بسازند. در این سال‌ها وقتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مسئولان عمل نمی‌شود، معلوم است که تحریم‌ها بر زندگی مردم اثر می‌گذارد و در این شرایط برخی از مردم انگشت اتهام را به سوی نظام می‌گیرند؛ در صورتی که وقتی سیاستی توسط مسئولان ذی‌ربط اجرا نشده است، بر چه اساس، نظام را متهم می‌کنند.

رضایی عنوان کرد: حکمرانی یک رابطه فکری از بالا تا پایین است؛ یعنی دستوری که از بالا صادر می‌شود تا پایین متوجه می‌شوند؛ حکمرانی در مرحله دوم ایمانی و در مرحله سوم انضباطی است؛ پس این سامانه حمکرانی، عقلانی، ایمانی و انضباطی است که کارکرد آن هماهنگ‌سازی برای رسیدن به اهداف جامعه است.

وی تصریح کرد: حکمروایی‌هایی هستند که با هیچ‌کدام از حکمروایی‌های معمول، مشابه نیستند، به‌عنوان مثال حکمروایی‌هایی هستند که دولت ما امکان دارد در زمینه اقتصاد تصمیمی بگیرد، ولی حکمروایی‌ای در پشت صحنه وجود دارد که تصمیم دیگری می‌گیرد؛ لذا دولت مثلاً در ارز قیمت‌گذاری می‌کند، ولی آن حکمروایی قیمت‌گذاری دیگری انجام می‌دهد که بر قیمت‌گذاری دولت غلبه می‌کند.

فرمانده اسبق کل سپاه اظهار داشت: تفسیر ما از حکمروایی باید با تفسیرمان از ولایت قرابت داشته باشد. نمی‌خواهیم مدل‌های حکمروایی که در غرب وجود دارد را در کشور اجرا کنیم‌؛ زیرا در این‌صورت مجدداً دستگاه لیبرال‌سازی به‌وجود می‌آید؛ البته در بخش‌هایی از کشور این سامانه ایمانی و انضباطی پیاده شده و ما هم آثار آن را می‌بینیم، در حالی که جامعه متوجه این تفکیک نیست؛ چون همه ابعاد کشور را با هم می‌بیند و به همین دلیل نمی‌تواند قضاوت کند که چه کاری باید انجام دهد.

رضایی افزود: لذا در دوره‌های اول این مدرسه به دوره‌های فرهنگی و اقتصادی بیش از سایر حوزه‌ها توجه کنید تا نسل سوم انقلاب همانند دو نسل قبلی، انقلاب انجام دهد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس بیان کرد: شهر‌هایی که داریم می‌سازیم‌، مشابه پاریس است و با ری، خوی، دزفول و اصفهان قدیم تفاوت بسیاری دارد؛ به همین خاطر حکمرانی‌ای می‌خواهیم که در اقتصاد و فرهنگ، انقلاب و تغییر ایجاد کنند.

وی گفت: سامانه حکمروایی در حوزه دفاعی و امنیتی به وجود آمده و آثار آن هم قابل مشاهده است. زمانی در جنگ تحمیلی، شهر‌های ما دائماً مورد حمله عراق قرار داشت و به همین جهت موشک وارد کشور کردیم؛ اما مسیر اتومبیل‌سازی و پرایدسازی را در موشک‌سازی دنبال نکردیم؛ چرا موشک‌های ما مدرن هستند؟ برای اینکه در اینجا حکمروایی دیگری حاکم است؛ فرق خرمشهر و پراید در دو حکمروایی است؛ یعنی یک حکمروایی، عین‌الاسد را با موشک می‌زند و یک حکمروایی پراید را تولید می‌کند.

درخواست کره شمالی برای دریافت فناوری‌های موشکی از ایران
رضایی ادامه داد: آن حکمروایی این‌گونه بوده که وقتی موشک آورده و شلیک کرده، گفته در آینده سازنده موشک‌های مدرن‌تر می‌شوم به نحوی که اگر لازم شد به کره‌ای‌ها هم صادر می‌کنم؛ اما اینکه پراید‌ می‌سازد، می‌گوید نمی‌توانیم با بنز و تویوتا رقابت کنیم؛ به همین خاطر عقل حکم می‌کند پیشرفت‌های دنیا را بیاوریم و به‌روز از آن‌ها استفاده کنیم؛ لذا این حکمروایی همیشه کارش مونتاژ است و‌ آن حکمروایی اولیه اگر تولید دیگران را هم آورد، در صدد است که بهترینِ آن را تولید و صادر کند؛ مثل تولید موشک که اکنون کره شمالی به ما می‌گوید تعدادی از این نوآوری‌های موشکی خود را به ما بدهید در حالی که قبلاً ما موشک را از آن‌ها می‌گرفتیم.

فرمانده اسبق کل سپاه اضافه کرد: بنابر این محصول آن حکمروایی را می‌بینید از آزادسازی خرمشهر گرفته تا تولید موشک، از تولید تانک و سلاح‌های سبک گرفته تا پهپاد‌های مدرنی که بالای سر کشور‌های دیگر می‌روند و علی‌رغم اینکه آن‌ها سیستم‌های پدافندی قوی هم دارند، پهپادهای ما بدون اینکه شناسایی شوند، عکس‌برداری می‌کنند و سالم بازمی‌گردند؛ این محصول حکمروایی انقلابی و مردمی است، اما حکمروایی محفلی و غربی همچنان در تولید پراید مانده است.

وی افزود: به همین دلیل باید نتایج، قواعد و دانشی را که در آن حکمروایی وجود دارد به حوزه اقتصاد و فرهنگ منتقل کنیم؛ پس اعتراف می‌کنیم در جایی حکمروایی ما از شخص رهبری گرفته تا مدیران جزء، حکمروایی واحدی است که در دفاع و امنیت نتایج آن قابل مشاهده است، اما حکمروایی دیگری هم داریم که پیوندی است.

فرمانده اسبق کل سپاه عنوان کرد: در ایران گفتند نظام ولایت فقیه و ایدئولوژی اسلامی را با لیبرالیسم پیوند می‌زنیم؛ اما این پیوند مانند آنچه در چین شده، نتیجه نداده است؛ چون ایدئولوژی مارکسیسم در خیلی از جنبه‌ها با ایدئولوژی غرب مشترک است؛ از دل پیوند اسلام ناب با ایدئولوژی غربی نظام اقتصادی شکل نمی‌گیرد و اگر هم شکل بگیرد، کم‌بهره است.

رضایی افزود: در اینجا یک دوگانگی داریم؛ یعنی در اقتصاد دوگانگی داریم که باید واحد شود؛ این هم به معنی این نیست که نظام را با مذاکره با آمریکا تغییر دهند، بلکه باید عکس آن عمل شود؛ یعنی پایین‌دست باید تغییر یابد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار