گذری بر زندگی‌نامه شهید آیت‌الله «سید اسدالله مدنی»

شهید «سيد اسدالله مدني» در سال 1293 در روستای دهخوارقان آذرشهر آذربایجان‌شرقی به دنیا آمد. وی قبل از انقلاب اسلامی مبارزات خود را علیه رژیم پهلوی آغار کرد و در کنار سایر انقلابیون به مبارزات خود تا پیروزی شکوهمند اسلامی ادامه داد و پس از آن نیز به نمایندگی ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امامت جمعه تبریز منصوب شد که این عالم مجاهد خستگي‌ناپذير در 20 شهريور سال 1360 در حال اقامه نماز جمعه به دست منافقين كوردل به شهادت رسيد.
کد خبر: ۴۱۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ - 09September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «سيد اسدالله مدني» درسال 1293 در روستای دهخوارقان آذرشهر آذربایجان‌شرقی ديده به جهان گشود. پدرش «آقا ميرعلي بزاز بود». در 4 سالگي، مادر و در 16سالگي پدر خود را از دست داد. در عنفوان جواني جهت كسب معارف اسلامي وارد شهر قم شد.

وی مبارزه خود را عليه رژيم پهلوي در شهر قم آغاز كرد و به دلیل همین تحركات به آذر شهر تبعيد شد. در آذرشهر در اولين اقدام با فرقه ضاله بهائيت به مبارزه برخاست و مردم را به برچيدن كارخانه مشروب‌سازي اين شهر دعوت نمود.

به دليل ادامه مبارزات، مجبور به ترک شهر شد و به نجف اشرف عزيمت كرد. پس از تبعيد امام خمینی، همواره در كنار ايشان بود و بارها و بارها به ايران آمد و در شهرهاي مختلف پيام‌آور ادامه مبارزه شد.

به همين دليل شديداً تحت نظر ساواک بود. در سال 1351 به خرم‌آباد رفت و با سمت نماينده و وكيل تام الاختيار امام در مبارزه، به فعاليت پرداخت. ساواک كه از نفوذ وی در بين مردم مي‌ترسيد با نوشتن شبنامه و نامه‌هاي توهين‌آميز سعي در ترور شخصيت این عالم مبارز كرد كه با هوشياري مردم و علما اين طرح ناكام ماند.

در سال 1354 وی را به نورآباد ممسني تبعيد كردند ولي سخنراني‌ها و افشاگري‌ها و محبوبيتش در بين مردم باعث شد تا از آنجا به گنبد كاووس تبعيد شود اما از آن‌جا كه در هر جا پا مي‌گذاشت آن‌جا را به كانون مبارزه بدل مي‌كرد ساواک او را به بندر كنگان و سپس به مهاباد تبعيد كرد.

در تمام اين شهرها، مردم را به تقليد از حضرت امام‌خمینی(ره) دعوت كرده و رساله ايشان را با تمام محدوديت‌هاي موجود بين مردم پخش مي‌كرد.

پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامی به عنوان نماينده مردم همدان در مجلس خبرگان قانون اساسي برگزيده و پس از شهادت اولين شهيد محراب شهيد قاضي طباطبايي، امام جمعه تبريز،  از طرف امام‌خمینی(ره) نماينده ولی‌فقیه و امام جمعه تبريز شدند.

در آن ايام در خنثي‌كردن فتنه‌هاي حزب خلق در تبريز نقش به سزايي داشته و با حضور خود درجبهه‌ها و شركت در مراسم دعا و نيايش مشوقي براي رزمندگان بودند.

سرانجام اين مجاهد خستگي‌ناپذير در 20 شهريور سال 1360 در حال اقامه نماز جمعه به دست منافقين كوردل به شهادت رسيد.

وصیت‌نامه شهید آیت‌الله مدنی:

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمدلله الاول قبل الانشاء والاخر بعد فناء الاشياء وصلي الله علي خلقه محمد و اوصيائه الاتقياء»

اما بعد چون هيچ انساني را از مرگ چاره نبوده دير يا زود اين شربت را نوشيده به لقاء الله جل جلاله فايز خواهد شد.آن وقت دستش از دنيا كوتاه و اگر در وصيت كوتاهي كرده باشد، اي بسا گرفتاري داشته باشد لهذا اين جانب مير اسد الله مدني دهخوارقاني فرزند مرحوم مبرور مشهدي مير علي آقا مدني طاب ثراه، اولاً خداي توانا و جميع انبيا و مرسلين و ملائكه مقربين و مؤمنين را به شهادت مي طلبم كه ايمان به خداي توانا جل جلاله داشته، واحدي و موجودي را شريك او نديده.

حال و مقالم گوياي «لا اله الا الله الحق المبيين» است و همچنين معترف به رسالت و حاكميت وجود مقدس رسول گرامي حضرت محمد بن عبد الله صلي الله عليه و آله بوده و جميع آنچه را كه آن بزرگوار از جانب پروردگار احديت آورده تصديق و اعتراف داشته، وجود مقدس مولي الموالي حضرت امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام را وصي بلافصل و امام واجب الطاعة و يازده فرزندش را يكي بعد از ديگري امامان بر حق ميدانم ، و انتظار مقدم شريف حضرت حجة بن الحسن العسكري عجل الله فرجه را داشته، و اميدوارم به زودي چشممان به جمال مباركش روشن شود.

مرگ و سؤال قبر و عالم برزخ و رجعت و بعثت در روز قيامت و ميزان و صراط و بهشت و جهنم و كتب را حق ديده و اميد به رحمت واسعه الهي دارم كه در روز حشر نامه اعمالم را به دست راستم بدهد.

اما وصيتم ، جميع وراث ودختران خودم را سفارش مي كنم كه خدا را فراموش نكرده وهميشه او را ناظر بر حال خود ديده و مثل من غافل نباشند.

راجع به اموالم، منزل نجف را خودم از سهم مبارك تهيه و ابداً تملک نكرده‌ام همچنين منزل همدان را دوستان همداني با امريه مرحوم مبرور سيدنا الاستاد حضرت آيت الله حكيم قدس سره از سهم مبارک تهيه نموده و در اختيار من گذاشته‌اند. پس هر دو منزل راجع به وجوه مقدس حضرت حجت ابن الحسن عجل الله تعالي فرجه بوده و به دستور حضرت آيت الله خميني مدظله به مصرف مهم خواهد رسيد و بنده ابداً هيچ كدام از دو منزل را تملک نكرده و به عنوان اين كه سهم مبارك است، تصرفي كرده‌ام .

چنانچه در وصيت نامه قبلي تصحيح نموده‌ام تمام كتاب‌هاي موجود در نجف و قم از سهم مبارک بوده و بايد در يكي از كتابخانه‌هاي ديني عمومي نجف يا قم قرار داده شود. كتاب‌هايي كه اخيراً در ايران تحصيل نموده‌ام به همين نحو است.

مبلغ دويست و بيست هزار تومان بابت پول منزل تهران و قم به وجود مقدس حضرت بقية الله (عج) قرض دار بوده و اميدوارم در حياتم موفق به ادا بشوم و گرنه اين مقدار قرض دار هستم و براي ورثه بدون ادا.

جمادي الاول 1396 هجري قمري اسد الله مدني

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار