رئیس قوه قضاییه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران:

اهانت به پیامبر اسلام (ص) یک خشونت نرم و یک اقدام کاملاً فریبکارانه است

حجت‌الاسلام رئیسی اهانت صورت گرفته به پیامبر اسلام (ص) را یک خشونت نرم و یک اقدام کاملا فریبکارانه دانست و گفت: اهانت به وجود مقدس پیامبر اسلام یک حرکت جاهلانه و به مثابه سلب همه آزادی‌هاست.
کد خبر: ۴۱۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ - 09September 2020

اهانت به پیامبر اسلام (ص)، یک خشونت نرم و یک اقدام کاملا فریبکارانه است/ نقش حوزه‌های علمیه در پاسخگویی متقن به سئوالات مدنی و حقوقی و کیفریبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران، اظهار داشت: انسان سالک اگر شناخت در حوزه‌های خداشناسی، دین‌شناسی، هستی‌شناسی و آسیب‌شناسی را پیشه کرد، یک انسان عالم و دانشمند است.

وی با اشاره به سخنان ائمه اطهار (ع) مبنی بر «الْعِلْمُ عِلْمانِ: عِلْمٌ مَطْبوعٌ وَ عِلْمٌ مَسْموعٌ»، گفت: فقیه به کسی گفته می‎شود که فقه در جان او نشسته باشد و سرشت او با فقه در هم آمیخته شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یادگرفتن فرمول و برخورداری از یک حافظه قوی و استعداد سرشار برای محفوظات و یادگیری فرمول‌ها انسان را در جایگاه فقاهت قرار نمی‌دهد؛ بلکه فقیه کسی است که فقه در سرشت او جای گرفته و تمام رفتار او جلوه فقه باشد.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: دلیل اینکه فقها جایگاه وارثان انبیاء در زعامت امور دین و دنیای مردم را دارند، آن است که فقه و آموزه‌های دینی در تمام وجود آن‌ها جای گرفته است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امروز بر این باوریم که همه زوایای زندگی انسان معاصر می‌تواند بهره‌مند از فقه باشد، بیان کرد: پرچمی که امام بزرگوار برافراشت و امروز هم دست جانشین به حق ایشان، رهبری معظم انقلاب اسلامی است، این است که ما مدعی آن هستیم که در این عالم مدنیتی به نام دین می‌خواهد شکل گیرد و این تمدن می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های بشر باشد و مجموعه‌ای است که می‌تواند همه نیاز‌ها را پاسخ دهد.

حجت الاسلام رئیسی نقش فقها، اساتید و حوزه‌ها در پاسخگویی به سوالات و شبهات و ارائه پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه ضرورت این موضوع برای حوزه‌های مختلف کاملاً احساس می‌شود، گفت: در این حوزه‌ها کار بسیار انجام شده؛ اما بسیار هم باید کار انجام گیرد.

وی تاکید کرد: حوزه موضوع‌شناسی هم در حوزه افتاء در باب فتوا و هم در باب قضا ضرورت دارد. هم باید برای قاضی موضوع تبیین شود تا بتواند حکم صادر کند و هم برای مفتی در حوزه افتاء باید تبیین شود تا بتواند فتوا بدهد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: حوزه موضوع‌شناسی در حوزه‌های علمیه جزو محورها قرار گرفته است و ضروری است فقها در رابطه با موضوع‌شناسی که از ضرورت‌های مقام افتاء و مقام قضاست، بیش از پیش فعال شوند.

وی مهمترین ابزار قضا در دستگاه قضایی را علم، دانش و فقه دانست و افزود: لازمه بناکردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و به هنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است.

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: امروز ما منابع عظیمی را در اختیار داریم؛ اما فرق زمان ما با زمان «صاحب جواهر» و صاحبان بسیاری از کتب فقهی آن است که در آن موقع دین حکومت نمی‌کرد؛ اما امروز دین در متن جامعه آمده و دارد حکومت می‌کند و لذا علی‌رغم همه تلاشی که بزرگان فقها انجام دادند و فروعات بسیاری را مطرح کردند، هنوز سوالات بسیاری بی پاسخ است.

وی افزود: مبانی و منابع پاسخگویی به سوالات موجود است و باید کار اجتهادی و فقهی انجام شود. امروز ما در دستگاه قضایی هزاران سوال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزه‌ها و فقها و مراجع استمداد می‌کنیم و خدمت آن‌ها می‌فرستیم. درحال حاضر مجلدات پرسمان حقوقی و فقهی و مدنی بسیاری در حوزه‌های کیفری وجود دارد؛ بخش قابل توجهی از موضوعات در حوزه استفتاء از مراجع و مقام معظم رهبری کار شده و بحث‌های استدلالی خیلی خوبی ارائه کرده‌اند؛ اما بازهم ما مسایل بسیاری پیش رو داریم.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: چنین مطرح می‌شد که طی سال‌های قبل دوازده هزار سوال فقهی از ناحیه قضات برای فقها مطرح شده بود که البته به بخش قابل توجهی از آن‌ها پاسخ داده شده است و بخش‌های دیگری از این سوالات نیز در حال پاسخگویی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه فقه غنی ما پاسخگوی همه سوالات است و هیچ بن‌بستی در این رابطه وجود ندارد، گفت: پژوهش‌های حوزه‌های علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سوالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.

وی با اشاره به ضرورت کادرسازی قضایی در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از منابع مهم کادرسازی برای قوه قضاییه، حوزه‌های علمیه و از جمله حوزه علمیه تهران است. ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزه‌های علمیه در این زمینه می‌توانند بسیار راهگشا باشند.

وی در ادامه با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در پاسخگویی متقن به سوالات مدنی و حقوقی و کیفری، گفت: پژوهش‌های سطح سه و چهار در حوزه‌های علمیه می‌تواند به عنوان منابع تحقیقی برای دستگاه قضایی مدنظر قرار گیرد. بهترین پژوهش‌ها آن دسته از تحقیقات هستند که در دستگاه‌های قضایی، تقنینی و اجرایی کاربرد داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به نقش ارزشمند حوزه‌های علمیه در پاسخگویی به شبهاتی که از ناحیه دشمنان مطرح می‌‎شود، بیان داشت: اقدامات زیاد و مفیدی در رابطه با پاسخگویی به شبهات صورت گرفته است؛ اما با توجه به افزایش دامنه شبهه افکنی دشمنان باید حوزه‌های علمیه روز به روز در امر پاسخگویی به شبهات مجهزتر شوند و در این زمینه حرکتی فعال داشته باشند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به افزایش توجه مردم دنیا به ویژه جوانان غربی به دین و معنویت و فرهنگ غنی اهلبیت (ع) یادآور شد: اهانت صورت گرفته به برترین شخصیت جهان هستی، وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) بیانگر نهایت استیصال اهانت‌کنندگان است. همچنین توجیه این اهانت به اسم آزادی بسیار بلاوجه است؛ چراکه آزادی به معنای صیانت از عقلانیت و علم و دانش بشر است؛ حال آنکه اهانت به پیامبر عظیم الشان اسلام، اهانت به همه بشریت و همه انبیاء و تمام کتب آسمانی است. برای بشر مدنیتی جز در پرتو آموزه‌های پیامبر اسلام وجود ندارد.

وی در ادامه اهانت صورت گرفته به پیامبر اسلام (ص) را یک خشونت نرم و یک اقدام کاملا فریبکارانه دانست و گفت: اهانت به وجود مقدس پیامبر اسلام یک حرکت جاهلانه و به مثابه سلب همه آزادی‌هاست. این خشونت نرم علیه آزادی بیان و علیه عقلانیت بشر محسوب می‌شود؛ چراکه پیامبر اسلام (ص) جلوه عقلانیت بشر است.

رئیس قوه قضاییه اهانت صورت گرفته به پیامبر اسلام (ص) را بیانگر اوج عصبانیت دشمنان اسلام از عمق نفوذ معنوی این دین الهی بر جان انسان‌ها در اطراف دنیا دانست و تصریح کرد: آن‌ها وقتی مشاهده می‌کنند که دین اسلام فارغ از فضای جغرافیایی در حال تسخیر قلوب مردم جهان است، اقدام به حرکت جاهلانه اهانت به وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) می‌کنند و قطعا این اقدام جاهلانه از سوی همه بشریت و همه آزادیخواهان محکوم است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ضرورت محکومیت اقدام جاهلانه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) از سوی همه صاحبان خرد و اندیشه و حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گفت: ما این اقدام صورت گرفته را طراحی شده از سوی یک اتاق فرمان می‌دانیم که در یک سوی آن اقدامات اهانت آمیز در سوئد و فرانسه است و در سوی دیگر روابط صهیونیست‌ها با برخی کشورهاست که در ظاهر اسم اسلام را پیش می‌کشند.

وی با تصریح بر این موضوع که این قبیل اقدامات اهانت آمیز محکوم به شکست است، گفت: تنفر مردم سراسر دنیا و به ویژه مسلمانان روز به روز از این حرکات جاهلانه و اهانت آمیز بیشتر می‌شود و امروز نفوذ معنوی اسلام و قدرت مقاومت در عالم ارتقاء پیدا کرده است.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به جهادی و انقلابی بودن حوزه علمیه تهران بیان داشت: من در دوره کاری خود در تهران، با مراکز و مدارس حوزه علمیه آشنا بودم و روحیه طلبگی و انقلابی گری و کادرسازی در حوزه علمیه تهران بسیار ارزشمند است. همچنین به نظر بنده می‌توان با احیای موقوفات حوزه‌های علمیه بخش‌های قابل توجهی از نیازهای حوزه‌ها را برطرف کرد.

همچنین در آیین رسمی آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که امروز با حضور حجت الاسلام رئیسی برگزار شد، از سامانه برخط «بیان» که قابلیت برگزاری هزار کلاس آنلاین به صورت همزمان را دارد، رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید طی پیامی تصویری به مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران، بر اهمیت تفقه در دین و مجاهدت بیشتر طلاب و علما برای تبلیغ دین تاکید کرد.

آیت‌الله رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: حدود ۱۵ هزار طلبه در استان تهران حضور دارند و همه سطوح و دروس در حوزه علمیه استان تهران تدریس می‌شود و بالغ بر ۱۰ رشته فقه تخصصی نیز در این حوزه علمیه برقرار است.

وی حوزه‌های علمیه را سنگرگاه مقابله با تهاجمات فرهنگی دانست که نیازمند توجه بیشتر هستند و در همین راستا گفت: حوزه علمیه تهران تمام قامت در خدمت نظام اسلامی است و ما با آغوش باز از نهادها برای همکاری استقبال می‌کنیم و ارتباط مستمری نیز با دستگاه قضایی و پژوهشگاه قوه قضاییه داریم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار