یادداشت/ علی عبدالصمدی

نگاهی به سریال‌هایی که در ماه محرم روی آنتن رفته‌اند

تلویزیون با برپایی حسینیه‌ی تلویزیونی و قرار دادن سریال‌های ماه محرمی در کنداکتور پخش دهه‌ی دوم محرم توانست به خوبی به این ایام ادای دین کند هر چند پخش سریال در دهه‌ی اول نیز منافاتی با مراسم عزاداری نداشته است.
کد خبر: ۴۱۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 11September 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ در دهه‌‎ی نخست ماه محرم امسال شبکه‌های سیما پخش سریال های دسته اول خود را قطع کردند و حسینیه ای به وسعت ایران عزیز راه انداختند. در این محرم و صفر کرونایی که یا امکان برگزاری مجالس عزاداری سید الشهدا مانند سابق بر این نیست یا اگر هم هست با رعایت شدید پروتکلهای بهداشتی است، رسانه ی ملی توانست با راه اندازی شبکه تلویزیونی- اینترنتی شمس و نیز اختصاص دادن ساعات سریالهای شبانه به مراسم عزاداری، دین خود را به این ایام عزیز ادا کند.

پس از سپری شدن دهه ی اول ماه محرم الحرام، سریالهای تلویزیونی یک به یک آغاز شدند. سرزده، بوم و بانو، زمین گرم، رفیق و اکسیر پنج سریالی هستند که به مناسبت این ایام روی آنتن شبکه های مختلف رفته اند. نکته ی مهم اینجاست که در تیزری که از شبکه های مختلف سیما جهت معرفی سریالهای ماه محرمی امسال پخش می شود نام و نشانی از سریال خوش ساخت اکسیر و رفیق نیست. البته رفیق سریالی محصول شبکه ی چهارم بود که بیشتر در فضای مستند داستانی تهیه شده بود و خیلی زود به اتمام رسید. گویا سریالهای مد نظر سیما فقط سریالهایی هستند که از شبکه های یک، دو و سه روانه آنتن شده اند و سریالی که از شبکه ای مانند شبکه ی شما پخش شود، حتی اگر دسته اول باشد و تکراری نباشد، به اصطلاح یتیم می ماند.

در اطلاع رسانی برای پخش سریال اکسیر به کارگردانی عبدالرضا صادقی جهانی کم کاری و کم لطفی شد. این سریال محصول شبکه استانی زنجان است و به مباحث اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر، ازدواج معلولین و ... اشاره شده است. بازی مجید مشیری در نقش اکبر بسیار حائز تشویق است و چهره ای متفاوت با آنچه تا کنون از وی دیده شده به نمایش گذاشته است. اشاره به ازدواج با معلولین مساله ای است که همچنان در رسانه و هنر سرزمینمان مسکوت مانده و در سطح جامعه نیز نیازمند فرهنگ سازی است. تمام این موارد جزء نکات قوت سریال است. هر چند این سریال خالی از نقد هم نیست.

به عنوان مثال اگر چه بازی مجید مشیری در نقش اکبر بسیار عالی است ولی در برخی موارد پردازش شخصیت غلوآمیز است. یک کارخانه دار هر چه قدر هم که ورشکست شود و نهایتا کارش به اعتیاد به مواد مخدر بیافتد، هرگز گذرش به ریزه خواری و مرده خواری نمی افتد اما در سریال اکسیر شخصیت اکبر این گونه پردازش شده است. البته مخاطبین شبکه ی شما عموما در ساعت بیست و سه منتظر پخش سریال دسته اول محصول شبکه های استانی هستند ولی این سریال ساعت نوزده روی آنتن می رود که باعث ریزش مخاطب می گرد. پرداختن به موضوعات بکری مانند ازدواج معلولین از نکات مهم و برگ برنده ی این سریال است. تا جایی که می شد این سریال از یکی از سه شبکه ی پر مخاطب روی آنتن باشد.

زمین گرم به کارگردانی سعید نعمت الله سریال ماه محرمی شبکه ی سوم سیماست. بخش اعظمی از لوکیشین های این سریال در روستاهای اطراف تهران بوده است. کامران تفتی، اصغر همت، مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، نادر فلاح، علیرضا آرا، شیوا ابراهیمی، پریوش نظریه، مارال فرجاد و مجید واشقانی از بازیگران گل درشت این سریال هستند. نکته ی مهم در شخصیت پردازی پرسوناژهای این سریال آن است که اکثر اهالی شهرهای بزرگ مانند تهران یا مجرم هستند، یا فراری، یا بی گناه به زندان افتاده اند ویا اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشند وضع و اوضاع زندگیشان تعریفی ندارد. در صفا و صمیمیت و یک رنگ اهالی راستین روستا هیچ شکی نیست اما این مساله باعث نمی شود در یک سریال شهر و شهرنشینی زیر سوال برود در صورتی که در سریال ماه محرمی سعید نعمت الله این چنین است.

بوم و بانو سریال این شبهای شبکه ی دوم سیماست که با تمی تاریخی آن هم تاریخ معاصر در حال پخش است. بوم و بانو به کارگردانی سعید سلطانی تنها سریال ماه محرم امسال است که تماما در تهران فیلمبرداری شده است و مسعود رایگان، دیبا زاهدی، مهوش افشار پناه، کاوه خداشناس، هادی قریشی، شهروز ابراهیمی، ساناز سماواتی، بهنام تشکر، مهدی احمدی و بهراد خرازی و... در آن حضور دارند. داستان مربوط به دوران پهلوی اول و خانواده ای از امرای ارتش است. بوم و بانو از سریالهایی است که با بررسی تاریخ معاصر و برگزاری عزای سید الشهدا در آن دوران و مسایل حاشیه ای دیگر وارد کارزار سریالهای ماه محرمی امسال شده است.

سرزده سریال محرم امسال شبکه ی اول تلویزیون است. بهادر اسدی روی کرسی کارگردانی این سریال نشسته است و علی انصاریان، بهرنگ علوی، نسیم ادبی، رحیم نوروزی، رامبد شکرآبی و امیر محاسبتی از بازیگران سرشناس اسدی در این سریال بوده اند. این سریال نیز تماما در مشهد فیلمبرداری شده و در کنار مسایل پیچیده ی پلیسی و خانوادگی به موضوع شیوع کرونا و خدمت نیروهای پلیس در روزگار کرونایی اشاره ی مستقیم دارد. بازی علی انصاریان شاید بازی قابل قبولی باشد ولی انتظار مخطب از کارگردان جهت استفاده از بازیگری مثل رامبد شکرآبی بیشتر از اینها بود. رامبد شکرآبی بازیگری به مراتب مسلط تر از علی انصاریان است که عقبه ی ورزشی دارد. به دیگر کلام، باید جای بازیگران نقشهای رضا نایب و آرش عوض می شد.

رفیق نیز سریالی بود در سیزده قسمت که در فضایی تله تئاتری و به صورت مستند –داستانی و به کارگردانی علی میرمیرانی روی آنتن شبکه ی چهارم بود. سیما تیرانداز تنها بازیگر بخشهای داستانی این مجموعه بود. درباره ی این مجموعه نیز باید گفت که اطلاع رسانی بسیار ضعیف بود.

تلویزیون با برپایی حسینیه ی تلویزیونی و قرار دادن سریالهای ماه محرمی در کنداکتور پخش دهه ی دوم محرم توانست به خوبی به این ایام ادای دین کند هر چند پخش سریال در دهه ی اول نیز منافاتی با مراسم عزاداری نداشته است. ضمنا انتخاب لوکیشینهایی در خارج از تهران نشان دهنده ی آن است که در تمام نقاط کشور ما هنر جاری و ساری است و می توان از هنرمندان بومی آنجا استفاده کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار