چهل‌سالگی سرو/ مدیر هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی خبر داد؛

اجرای طرح سینما سیار در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت مشهد

جواد فرهنگ‌نژاد از اجرای سینما سیار در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت مشهد به منظور اکران فیلم‌های منتخب جشنواره کهربا خبر داد.
کد خبر: ۴۱۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ - 12September 2020

«جواد فرهنگ‌نژاد» مدیر هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌‌پرس در مشهد اظهار داشت: همه هنرها سهم مشخصی نسبت به دفاع مقدس دارند و به زبان خود از این حماسه سخن می‌گویند و مفاهیم و ارزش‌های آن را به جامعه منتقل می‌کنند، بنابراین همه هنرها به مقوله دفاع مقدس پرداخته‌اند.

وی افزود: هنرمندان استان خراسان رضوی نیز در کنار هنرمندان سایر استان‌ها، در زمینه‌های فیلم مستند، فیلم کوتاه، هنرهای نمایشی، نقاشی، مجسمه‌سازی و سردیس شهدا آثار فاخری را در حوزه دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم تولید کرده‌اند.

این مسئول با اشاره به وجود منابع غنی مطالعاتی در زمینه دفاع مقدس، در مورد علت تولید محدود آثار هنری در حوزه سینما و تلویزیون، گفت: در حوزه‌ سینما و تلویزیون، هنرمندان مستعدی در سطح استان خراسان رضوی حضور دارند که می‌توانند تولیداتی را با موضوع دفاع مقدس داشته باشند اما به دلیل نبود اعتبارات کافی این امر محقق نشده است.

مدیر هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه این اداره‌کل یک مجموعه ستادی است و به همین جهت اعتبارات لازم را برای تولید آثار سینمایی در اختیار ندارد، گفت: اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان با حمایت معنوی از هنرمندان، می‌توانند آنها را در تولید آثار هنری و سینمایی یاری کنند. دستگاه‌هایی همچون شهرداری، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید تأمین اعتبارات لازم از هنرمندان در راستای تولید آثار سینمایی دفاع مقدس حمایت کنند.

وی در ادامه بره برگزاری اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: سال گذشته نخستین جشنواره فیلم دفاع مقدس با عنوان کهربا در قالب‌های فیلم، فیلمنامه و عکس دفاع مقدس در سطح استان برگزار و آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره واصل شد. در سال جاری نیز برگزاری جشنواره کهربا با موضوع آواها و نواهای انقلابی و دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته که فراخوان آن در هفته دفاع مقدس منتشر خواهد شد. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد برگزاری اختتامیه این جشنواره تا پایان سال جاری باشیم.

فرهنگ‌نژاد در ادامه به استقبال هنرمندان خراسانی از جشنواره فانوس اشاره کرد و ابراز داشت: استان خراسان رضوی در سومین جشنواره فانوس مقام نخست این جشنواره را از آن خود کرد. در سال جاری نیز آثار هنری مرتبط با این جشنواره جمع‌آوری و به دبیرخانه مرکزی ارسال شده است که تا پایان شهریور آثار منتخب اعلام خواهد شد.

این مسئول در ادامه به اقدامات مدیریت هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در حوزه کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: در تعاملات صورت گرفته با اداره‌کل آموزش و پرورش استان؛ مقرر شد تا در قالب طرحی برای رده سنی کودک و نوجوان با موضوع دفاع مقدس قصه‌ تولید شود. برای تحقق این مهم سال گذشته پیگیری‌هایی صورت گرفت که در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، این پیگیری‌ها کمی با کندی روبرو شده است. اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس و آموزش و پرورش استان به دنبال آن است تا جشنواره‌هایی در حوزه قصه‎‌گویی دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان برگزار کند. علاوه بر برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی؛ برنامه‌هایی برای این رده سنی در رشته‌های نقاشی، داستان و فیلم‌های کوتاه با تلفن همراه پیش‌بینی شده است.

مدیر هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه به برنامه‌های مدیریت هنری و سینمایی اداره‌کل استان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزش فیلم‌نامه نویسی و نمایشنامه‌نویسی با محوریت دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.

فرهنگ‌نژاد بیان داشت: در نمایشگاه دفاع مقدس نیز طرح سینما سیار اجرا خواهد شد و در آن فیلم‌های منتخب جشنواره کهربا به نمایش درخواهد آمد که در صورت امکان، نشست نقد و بررسی این آثار نیز با حضور اساتید حوزه فیلم برگزار خواهد شد. در کنار این موارد علاوه بر این اقدامات؛ امید هست که بخش آموزش نیز در نیمه دوم سال فعال شود.

وی در پایان، ظرفیت‌های هنری استان را در زمینه دفاع مقدس مهم دانست و گفت: هنرمندان نیاز به تشویق و حمایت از سوی دستگاه‌ها و نهادهای استانی دارند؛ بر همین اساس باید به این قشر فرهیخته از جامعه در تمامی حوزه‌ها توجه داشت تا شاهد تولید آثار فاخری با موضوع دفاع مقدس و ایثار و شهادت باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار