دفاع‌پرس بررسی کرد؛

رفتار دوگانه مدعیانِ آزادی‌بیان/ تلاش‌ صهیونیست‌ها برای انحراف ذهن مسلمانان ادامه دارد

رفتار دوگانه فرانسوی‌ها در قبال «منتقدین افسانه هولوکاست» و «منتشرکنندگان کاریکاتور‌های موهن از پیامبر اسلام (ص)»، نشان می‌دهد که «آزادی‌بیان» فقط یک شعار لوکس برای این جماعت مدعیِ آزادی‌بیان است.
کد خبر: ۴۱۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۵ - 13September 2020

رفتار دوگانه مدعیانِ آزادی‌بیان/ تلاش‌ صهیونیست‌ها برای انحراف ذهن مسلمانان ادامه داردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار ۱۲ کاریکاتور موهن از پیامبر اکرم (ص) در یک روزنامه دانمارکی منتشر شد؛ نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» نیز این کاریکاتور‌ها را برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد؛ سال ۲۰۱۵ نیز دفتر نشریه «شارلی ابدو» به‌دلیل انتشار مجدد کاریکاتورها، هدف حمله قرار گرفت و «ژان کابو» کاریکاتوریست هتاک به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) و ۱۱ نفر دیگر کشته شدند.

سه‌شنبه یازدهم شهریور ماه سال جاری، فقط یک روز مانده به دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی دفتر «شارلی ابدو» در سال ۲۰۱۵، کاریکاتور‌های موهن به پیامبر اکرم (ص) توسط این نشریه فرانسوی بازنشر شد.

در شماره جدید «شارلی ابدو»، کاریکاتور توهین‌آمیزی از «ژان کابو» کشیده و کنار کاریکاتور‌های دیگری از پیامبر اسلام (ص) منتشر شد؛ نویسنده سرمقاله این نشریه نیز نوشت: «این تصاویر به تاریخ تعلق دارد و تاریخ را نه می‌توان دوباره نوشت و نه می‎توان آن را پاک کرد».

مدیر مسئول نشریه «شارلی ابدو» نیز با اشاره به اینکه این تصاویر به‌مناسبت محاکمه به صفحه اول باز خواهد گشت و این مسئله یک امر اجتناب‌ناپذیر است، تأکید کرد که این مجله پیش‌تر به‌دلیل نداشتن توجیه منطقی، با درخواست‌ها برای انتشار کاریکاتور‌های جدید مخالفت کرده بود.

پس از این اقدام مجله هتاک فرانسوی، واکنش «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در نوع خود جالب بود؛ ماکرون ضمن مخالفت با محکوم کردن اقدام موهن «شارلی ابدو» گفت که در جایگاهی نیستم که بتوانم علیه تصمیم نشریه برای انتشار کاریکاتور‌ها حکم صادر کنم.

وی این اقدام توهین‌آمیز را با مسئله آزادی بیان مرتبط دانست و افزود: کشورم از آزادی‌بیان و عقاید برخوردار است، اما در عین حال شهروندان فرانسوی باید به یکدیگر احترام بگذارند و از پرداختن به «گفت‎وگوی نفرت‌انگیز» اجتناب ورزند.

در جالب بودن واکنش «امانوئل ماکرون» باید به نوع برخورد دستگاه قضایی فرانسه با «رابرت فوریسون» آغازگر نقد هولوکاست در اروپا اشاره کرد؛ دستگاه قضایی این کشور بار‌ها این فرد را محاکمه کرده است؛ نزدیک به چهار دهه می‌شود که «رابرت فوریسون» با توجه به انکار واقع‌بینانه هولوکاست در حال محاکمه و مجرم شناخته شدن است؛ در یکی از آخرین محاکمه‌های این منتقد افسانه هولوکاست، دادگاهی در پاریس وی را در ۳ اکتبر سال ۲۰۰۶ به‌علت «انکار هولوکاست» مجرم شناخت.

تقریبا یک هفته پس از توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم (ص)، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بیانیه‌ای صادر کردند؛ در بیانیه معظم له آمده است: «گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی‌بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است.

سیاست‌های عمیقاً ضدّ اسلامیِ صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری عامل اینگونه حرکت‌های دشمنانه است که هر چند یک بار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی می‌تواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند.

ملت‌های مسلمان بویژه کشور‌های غرب آسیا، ضمن حفظ هشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند».

بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی حاوی چندین نکته مهم است؛ نخستین نکته، آشکار شدن دشمنی دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام به بهانه آزادی‌بیان است؛ دومین نکته، منصرف کردن ذهن ملّت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند، شاید بتوان گفت که جدیدترین نقشه نیز عادی‌سازی روابط کشور‌های منطقه با رژیم اشغالگر قدس و طرح الحاق کرانه باختری باشد؛ سومین نکته نیز توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ملت‌های مسلمان بویژه کشور‌های غرب آسیاست که هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند».

در پایان باید گفت که رفتار دوگانه فرانسوی‌ها در قبال «منتقدین افسانه هولوکاست» و «منتشرکنندگان کاریکاتور‌های موهن از پیامبر اسلام (ص)»، نشان می‌دهد که «آزادی‌بیان» فقط یک شعار لوکس برای این جماعت مدعیِ آزادی‌بیان است.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها