مسئول یمنی:

جنگ قدرت در کاخ پادشاهی سعودی/ پروژه آمریکا و اسرائیل برای جزیره استراتژیک یمن

یک مسئول یمنی اعلام کرد که شدت گرفتن اختلافات در میان اعضای خاندان آل سعود حرف و حدیث‌هایی را در خصوص احتمال کودتا علیه پادشاه و پسرش مطرح کرده است
کد خبر: ۴۱۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ - 13September 2020

جنگ قدرت در کاخ پادشاهی سعودی/ پروژه آمریکا و اسرائیل برای جزیره استراتژیک یمنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تحولات یمن طی روز‌های گذشته توجه تحلیلگران سیاسی را به خود جلب کرده است؛ از یک طرف برکناری ناگهانی «فهد بن ترکی» فرمانده نیرو‌های مشترک ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و از طرف دیگر انتشار اخباری مبنی بر موافقت امارات و رژیم صهیونیستی بر سر ایجاد پایگاه در جزیره سقطری یمن.

به تازگی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در گزارشی اعلام کرد که بعید نیست برکناری فهد بن ترکی در راستای رقابت بر سر به دست گرفتن قدرت در این کشور انجام شده باشد.

بر اساس این گزارش، متهم کردن این فرمانده سعودی به فساد مالی شایعاتی را در خصوص اینکه عامل اصلی این برکناری چیز دیگری بوده، مطرح کرده است چرا که برکناری مسئولان برجسته سعودی از پُست‌های دولتی امری نادر است.

«عبدالوهاب الخیل» مدیرکل امور حقوقی وزارت آموزش یمن در همین رابطه گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید؛

اقدام مقامات سعودی در برکناری فرمانده نیرو‌های مشترک عربستان در یمن آن هم به بهانه مبارزه با فساد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این مسأله با نگرانی‌های بن سلمان در خصوص رسیدن به تاج و تخت ارتباط دارد؟

اینکه رژیم آل سعود از مبارزه با فساد سخن بگوید یک حرف غیر منطقی محسوب می‌شود چرا که این رژیم در فساد غرق شده است. محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان از این شعار برای تقویت قدرت خود در عربستان و حرکت به سمت پادشاهی سوء استفاده کرده و در سایه وعده‌های آمریکا، خود را برای تکیه زدن به تخت پادشاهی در عربستان آماده می‌کند.

برکناری شاهزاده فهد بن ترکی در همین راستا صورت گرفته است. این اقدام از جنگ قدرت در کاخ پادشاهی عربستان پرده برداشته و بعید نیست که اقداماتی برای کودتا علیه ملک سلمان و پسرش که عربستان را به سمت فروپاشی بعد از تجاوز به یمن کشانده‌اند در حال جریان باشد.

وقتی تصمیم اتخاذ شده مبنی بر برکناری فهد بن ترکی را بررسی می‌کنیم در واقع در می‌یابیم که این اقدام به معنی اذعان به شکست ائتلاف متجاوز سعودی در رویارویی با یمنی‌ها به ویژه بعد از پیروز‌های نیرو‌های مقاومت یمن در آزادسازی بخش‌های زیادی از این کشور از جمله استان الجوف است؛ استانی که سرشار از ذخایر نفتی و معدنی بوده و ائتلاف سعودی به چشم طمع به آن نگاه می‌کرده است.

علاوه بر آن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آستانه آزادسازی و پاکسازی کامل استان مأرب هستند که اهمیت آن کمتر از اهمیت استان الجوف برای عربستان سعودی نیست.

بخش‌های زیادی از استان البیضاء نیز از لوث عناصر تکفیری و تروریستی داعش و القاعده که ارتباط تنگاتنگی با عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز آن دارند پاکسازی شده است؛ بنابراین عربستان و همپیمانان آن احساس شکست و ناتوانی می‌کنند چرا که به صورت گسترده‌ای به عناصر تروریست در جنگ با نیرو‌های یمنی دل خوش کرده بودند.

اقدام امارات و رژیم صهیونیستی در توافق بر سر ساخت پایگاه‌های نظامی در جزیره سقطری یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تجاوز به یمن و اشغال خاک این کشور در واقع برای خدمت کردن به رژیم صهیونیستی انجام شد. متجاوزان و در رأس آن‌ها عربستان و امارات این پروژه را در پشت شعار‌های دروغین مبنی بر مبارزه با ایران یا بازگرداندن مشروعیت به یمن پنهان کردند. اما نقشه متجاوزان در برابر پایداری و مقاومت ملت یمن طی ۶ سال گذشته کاملاً آشکار شده است وبه همین دلیل آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از شکست مزدوران خود، مجبور شده‌اند نقاب‌ها را کنار زده و عادی سازی کامل روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی را اعلام کنند.

این مسأله نشان دهنده آن است که تجاوز به یمن و پروژه اشغال خاک این کشور از همان روز نخست یک پروژه اسرائیلی-آمریکایی بوده است. زمانیکه اماراتی‌ها و سعودی‌ها در جزایر یمن و در رأس آن‌ها سقطری حضور داشتند، صهیونیست‌ها نیز در این مناطق حاضر بوده‌اند. بعد از اعلام عادی سازی روابط، تل آویو اقدامات خود را در یمن علنی کرده‌اند. بر اساس اعلام گزارش‌های رسانه‌ای، رژیم صهیونیستی قصد دارد پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی در جزیره سقطری ایجاد کند.

به نظر شما اهمیت جزیره سقطری برای رژیم صهیونیستی چیست؟

این جزیره، شاخصه‌های نظامی، استراتژیک و حیاتی زیادی دارد و به همین دلیل رژیم صهیونیستی برای اشغال آن و به دست گرفتن کنترلش تلاش می‌کند. از لحاظ نظامی باید بگوییم که ایجاد پایگاه‌های نظامی در این جزیره، به معنی تسلط راهبردی بر یمن و جزیره العرب و خلیج فارس و شاخ آفریقا بوده و مداخله نظامی در این مناطق را تسهیل می‌کند.

این جزیره در دایره کنترل بر دریای سرخ، خلیج عدن و خطوط انتقال نفت کشور‌های حوزه خلیج فارس به خارج از منطقه و همچنین کشتیرانی بین المللی قرار گرفته است. این جزیره قابلیت آن را دارد که کشتی‌ها در آن پهلو بگیرند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها