در نشست خبری جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس مطرح شد؛

عدم حمایت متولیان دفاع مقدس از چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی/ پیشنهاد برای اجرای بین‌المللی

دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی به عدم حمایت متولیان دفاع مقدس از جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم چند اجرای برگزیده جشنواره به‌صورت بین‌المللی در هفته‌های فرهنگی کشورمان اجرا شود چراکه این اجراها نظریه‌بنیان و دانشگاهی است.
کد خبر: ۴۱۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ - 13September 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس صبح امروز (یک‌شنبه، ۲۳ شهریور) در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

اسلامیان: فرهنگسرای نیاوران پایگاه جدی برای فعالیت‌های هنری بین‌المللی

«عبادرضا اسلامیان» رئیس فرهنگسرای نیاوران در ابتدای این نشست در سخنانی با بیان اینکه رویکرد این فرهنگسرا ایجاد پایگاه جدی و بین‌المللی برای فعالیت‌های هنری است، اظهار داشت: رویکرد ما در فرهنگسرای نیاوران مطابق با سیاست‌های بالادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: به‌واسطه گسترش فعالیت‌های هنری در بخش خصوصی لازم بود ما نیز فعالیت‌هایمان را در این فرهنگسرا به‌روزرسانی کنیم و در همین راستا راه‌اندازی مجدد جشنواره دوسالانه سرامیک بعد از ۱۰ سال تعطیلی، توافق‌نامه با برخی از صنوف و مجموعه‌های علمی هنری بین‌المللی، رایزنی با سازمان فرهنگی اکو برای توجه به محصولات بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.

دریابیگی: تنها پشتیبانی متولیان دفاع مقدس از این جشنواره دعای خیر بود!

«میرعلیرضا دریابیگی» دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه در چهلمین سالگرد دفاع مقدس این اتفاق فرهنگی و هنری را آغاز خواهیم کرد، اظهار داشت: در روزهایی زندگی می‌کنیم که بی‌شباهت با دوران دفاع مقدس نیست؛ در این ایام وظیفه خودمان دانستیم که چهارمین دوره نمایشنامه‌خوانی را برگزار کنیم تا حال مردم را بهبود بدهیم.

وی به انتشار فراخوان این دوره جشنواره با همکاری معاونت امور فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران و اضافه شدن دو بخش جدید اشاره کرد و گفت: طبق همکاری صورت گرفته مقرر شد دو بخش داستان کوتاه و بخش مطبوعات و رسانه به جشنواره اضافه شود که در بخش مطبوعات مصاحبه، مقاله و یادداشت نیز وجود دارد.

دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با زحمت سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ و مجموعه‌های وابسته به سپاه تهران، مقداری تجهیزات و وسایل جنگی در اختیارمان قرار داده شده تا جریان نمایشنامه‌خوانی با فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود چراکه امروزه بیشتر از هرچیزی وظیفه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برعهده داریم.

عدم حمایت متولیان دفاع مقدس از چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی/ پیشنهاد برای اجرای بین‌المللی نمایش‌نامه‌خوانی دفاع مقدس

دریابیگی در خصوص زمان برگزاری این جشنواره گفت: امسال ۱۳ اثر از ۲۹ شهریور تا سوم مهرماه طی شش روز از ساعت پنج در محل فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهند شد. این کارها هر روز با سه دوربین فیلمبرداری خواهد شد و از طریق سایت آپارات پخش خواهد شد. معاونت فضای مجازی تلویزیون نیز قول پخش این نمایشنامه خوانی‌ها از طریق شبکه نما را است.

وی با طرح پیشنهاد اجرای سه نمایش برگزیده جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس در مراکز فرهنگی خارج از کشور گفت: تمام اجراهای جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس نظریه‌بنیان و دانشگاهی است لذا پیشنهاد می‌کنم سه نمایش در برنامه‌هایی که توسط مراکز فرهنگی خارج کشور در هفته‌های فرهنگی کشور اجرا شود؛ البته هماهنگی‌هایی با تماشاخانه ملک صورت گرفته تابرخی از این آثار جشنواره فرصت اجرای عمومی داده شود.

دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس عنوان کرد: سه دوره گذشته این جشنواره در دانشگاه آزاد برگزار شد و امسال بخاطر شرایط بیماری به فضای فرهنگسرای نیاوران منتقل شد و جشنواره امسال غیر رقابتی خواهد بود چراکه سعی کردیم هزینه‌های جاری جشنواره کم شود چرا بودجه‌ای در اختیار نداریم و با اینکه نامه‌نگاری انجام داده بودیم اما سازمان‌های متولی دفاع مقدس فقط دعاگویمان بودند و کمکی نکردند.

احمدیان: آمادی تولید پوشاک با المان‌های دفاع مقدس
«علیرضا احمدیان» مشاور اتحادیه صنف پوشاک و تولیدکنندگان تهران با بیان اینکه دفاع مقدس یکی از نقاط عطف ایران زمین است، گفت: هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران و جهان مقطع آفتخارآمیزی چون دفاع مقدس تجربه نکرده؛ دفاع مقدس تجلی انسان بود که ارزش‌های زیادی در آن خلق شد که شاید تکرار ناپذیر است.

وی از آمادگی اتحادیه صنف پوشاک و تولیدکنندگان تهران برای حمایت از تولید بخش پوشاک و مد از المان و ایکن‌های ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد و افزود: مد و پوشاک ویترین اجتماع و موضوع مهمی است که باید بتوانیم روح حماسی بخش آن باشیم.

مشاور اتحادیه صنف پوشاک و تولیدکنندگان تهران ادامه داد: مجموعه اصناف با ظرفیت سه و نیم میلیون در جنگ اقتصادی هستند. جامعه امروز نیازمند روحیه جهادی است و اگر این روحیه به کمک کشور نباشد، همگی کم‌انگیزه خواهیم شد. بنده شخصا به‌عنوان یک پژوهشگر در تاریخ جست‌وجوی زیادی داشته‌ام تا نقطه‌ای درخشان و ستاره‌‌ای تابان از تاریخ به دست آوردم لذا همه دوران هخامنیشان، کوروش و داریوش را جست‌وجو کردم اما ستاره‌ای درخشان‌تر از دوران دفاع مقدس پیدا نکردم.

عدم حمایت متولیان دفاع مقدس از چهارمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی/ پیشنهاد برای اجرای بین‌المللی نمایش‌نامه‌خوانی دفاع مقدس

احمدیان تاکید کرد: جامعه در بُعد سختی‌های تحریم‌های ظالمانه و دوران کرونا، نیازمند یک روح حماسی است که می‌تواند از شاهنامه و دفاع مقدس اقتباس شود. این روح حماسی انگیزه دهنده است تا جامعه بتواند انگیزه مظاعف داشته شود و پژمرده نشود. در تاریخ ایران نقاط افتخارآمیزی وجود دارد که می‌تواند از آن‌ها استفاده کرد و آن‌ها را با تاریخ دفاع مقدس پیوند داد.

وی گفت: ما داشته‌های فرهنگی زیادی داریم که موجب غرور ملی خواهند شد اما چرا از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم درحالی که گوشه گوشه‌های شهرمسکو پُر از نمادهای جنگ و مقاومت است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها